16.01.2017

Nytt kjøkken
- med hjelp av folie-

Helt siden vi flyttet inn har jeg hatt lyst til å byttet ut kjøkkenbenken vår, men det er mye jobb for noe som egentlig er ganske unødvendig, så det prosjektet hadde egentlig blitt lagt litt på hylla. For noen år tilbake fant jeg folie som jeg trekte spisebordet vårt i, og med meget god erfaring, ble det så jeg bestilte folie til kjøkkenbenken nå over nyttår - litt impuls, men som regel de innkjøpene jeg blir mest fornøyd med. Varene kom på få dager i posten, og vi måtte bare komme igang med arbeidet.

Folien bestilte vi hos Lindas Dekor og design, og jeg leste mye om andres erfaringer før jeg bestilte. Fargen jeg gikk for er kalket eik, og jeg er strålende fornøyd med resultatet. Jeg har kjøpt ekstra mye folie slik at vi skal ta trappen i gangen etterhvert også i samme farge som benken. Nå går jeg å gleder meg til Arild kommer hjem i slutten av måneden slik at vi kan få byttet ut flisene, samt male litt av veggen - da tror jeg at det blir knallbra! 

Mange har tittet på folie fra før og spør meg om det er enkelt. 
Vel, "enkelt" er ikke ordet jeg vil bruke, men det er heller ikke så komplisert. Tidkrevende er det iallefall, for bare den "lille" jobben vi har gjort tok ca 10 timer for å få det beint og rett i kantene og inntil veggen. 

Mine beste tips til et godt resultat:
- Ha god tid!
- Nok folie
- Riktige mål
- Tapetsletter for å legge folien helt nedpå, samt unngå luftbobler
- Skarp kniv for å få rette kanter
- Varmepistol/hårføner for å varme opp plasten slik at den legger seg fint rundt hjørnene.
- Forarbeid med vask/rens av kjøkkenbenken
- Gjerne vær to stk for store flater.

FØR:





ETTER:




13.01.2017

It's not a diet - it's a decision



Det å gjøre en endring er langt i fra enkelt, og jeg har ikke tall på hvor mange "prosjekter" jeg har gått all-in i, og gått på en stor smell og rett tilbake til gamle rutiner. Jeg var lei av å alltid måtte starte på nytt, og så samtidig at metodene jeg brukte ikke holdt for min del.

For å få til varige endringer måtte jeg ta små steg. Kjøre inn gode rutiner på et område før jeg hev meg på neste. Små ting som å bytte ut sukker først, når det kjentes greit kunne jeg bytte mel, osv. Samme med trening. Jeg blir så utrolig gira når jeg først er igang, og kjørte gjerne to økter om dagen, men det som skjedde var at jeg ble "lei" og ramlet av igjen like fort som jeg begynte.

Nå har jeg hatt et godt mønster i over ett år, og selv om jeg unner meg kosemat innimellom så er det langt fra som ofte som før. Jeg drakk brus bare i helger - men innbilte meg at helgen var fra fredag - søndag, og det innebar brus i halve uka - 3 av 7 dager! Det samme med godsaker og potetgull.

Sånn ser jeg de fleste har det - vi koser oss ihjel og finner ofte unnskyldninger for oss selv for å pakke i oss godteri, bakverk og kaker til enhver anledning. Men det er ikke slik at man må slutte med søtt selv om man slutter med sukker. Faktisk spiser jeg noe søtt hver eneste dag, og det har jeg tenkt å fortsette med. Jeg har bare byttet ut søtkilden
Sukker har ingen næring i seg selv - og siden kroppen bruker mye energi på å bryte det ned kan vi si at sukkeret rett og slett er en næringstyv!

Jeg kunne skrevet en bok om sukkeret og hva det gjør med kroppen og at kroppen rett og slett må avsukres på lik linje med andre avhengigheter. Det er et utrolig spennende tema, og jeg kan hjelpe deg med å finne gode alternativer til oppskrifter og tips for at du og din familie kan redusere bruken av hvitt, raffinert sukker

Har du god kunnskap, så er det mange nyttige tips i den artikkelen om hvordan du reduserer inntak, men jeg kan ikke få skrytt nok av vår C9 som er sukkerfri, melkefri og glutenfri. 9 dager uten sukker vil nok både hud, mage og humør takke deg for. Det er iallefall verd et forsøk. Oppskrifter på både shake og middag finnes i heftene, og jeg vil gjerne veilede deg gjennom disse dagene
Bestill din C9 her (velg mellom sjokolade eller vaniljesmak) eller mail: stinelervik@gmail.com

Følg meg gjerne på snap: stinelervik


Noen oppskriftsalternativer med lite karbohydrater det er verd å prøve.
I C9 heftet finner du også mange gode oppskrifter på både shake og middag.
* Proteinrundstykker uten gluten og sukker
Smakfull kyllinggryte
Hjemmelaget tomatsuppe
* Spicy kyllingsuppe
* Lavkarbopizza
* Ovnsbakt torsk

11.01.2017

Crunchy granola med et hint av salt karamell


Godt nyttår kjære lesere!
Jeg jobber fortiden med en årskavalkade over året som har gått, men det tar tid å finne riktige linker og bilder, så i mellomtiden tenkte jeg å stikke innom for å si hei til dere! 
I går hadde jeg bursdag, og feiret dagen med å hente familiens nye bil - en Nissan Qashqai 2012-mod, og jeg er forelsket! Jeg ville ha en liten, enkel bil, Arild liker veldig godt SUV, så vi fant en fin mellomting som begge likte veldig godt. Så bursdagen min gikk stort sett på å kjøre rundt i familiens nye glis.
Mange lykkeønskninger og hilsninger på bursdagen min er alltid stas, og det ble fort stille på kvelden da Arild dro på jobb og jentene i seng i rett tid.

Slutten av 2016 og starten på 2017 har gått mye med til å prøve ut nye oppskrifter på sunnere alternativ til mat vi bruker. Knekkebrød, kjekser, rundstykker og granola har jeg laget mye av, og min nye "forelskelse" som er fermentering. Det tenkte jeg å skrive mer om senere da mange som følger meg på snap har sett dette allerede og stilt noen spørsmål.
Her kommer iallefall oppskriften på sprø granola uten sukker, men med smak av salt karamell. 
Oppskriften er hentet fra Helene Ragnhild sin blogg, og den passer på alt fra fruktsalat, som frokostb

landing, på kesam/cottage cheese og smoothies. Verd å prøve


Du trenger:

♡ 6 dl kokosmasse ♡ 5 dl malte mandler ♡ 1 dl knuste linfrø ♡ 1 dl solsikkefrø ♡ 1 dl sesamfrø
♡1/2 ts himalayasalt ♡2 ts ceylon kanel ♡ 1 dl fibersirup gold ♡ 1 dl vann ♡ 4 ss smør



Start med å knuse mandlene og frøene i en kjøkkenmaskin. Deretter blander du alle tørre ingrediensene i en langpanne og heller over fiber sirup og vann. Bland sammen

Ta små klumper av spør og spre over frøblandingen og sett alt i ovnen på 160 grader.

Etter 5 minutter tar du ut langpannen og rører ut smøret. Fordel jevnt over bakeplaten og stek granolaen til den blir gylden. 45-60 min. Rør hvert 10-15 minutt for å få den nok stekt. Avkjøl og ha på boks. 







27.12.2016

When in Rome

Hei og riktig god jul!
Er hjemme et lite døgn etter fantastiske dager på Hitra med min familie. Vi feiret julaften på Fjellvær som før i tiden, og jentene har kosa seg både onkel, mormor og oldemor tilstede. Jeg er så takknemlig for familien min, og det å være sammen over flere dager er noe som virkelig gjør meg godt langt inni hjerterota. Live og Arild reiste til Fosen i går, og Tuva og jeg tok et døgn hjemme med filmkveld på sengen før ferien går videre på hver sin kant.

Har begynt å oppsummere året som har gått, og 2016 har vært et fint år for meg. Heldigvis er det masse nytt å spennende å se frem til i 2017, og høydepunktet kommer til å være gaven jeg fikk fra Arild og jentene: Kjærestetur til Roma
Italia har vært et reisemål jeg har hatt lenge, og jeg har hørt utrolig mye flott om Roma, så at jeg faktisk skal dit i det kommende året er nesten litt vanskelig å ta innover seg: spansketrappen, Vatikanet, italiensk pizza og pasta, sene kvelder og vin i glasset. Som jeg gleder meg

Jeg kjenner også at den turen gir meg enorm motivasjon til å fortsette de gode rutinene når alle julens selskaper tar slutt. Mot slutten av dette året har jeg vært dårligere med trening, og det merkes så godt i kroppen og på humøret. Nå skal jeg snu tilbake vanene og mat- og treningsplan er allerede klar med vårt nye konsept F15 i Forever. Det gleder jeg meg til å teste, og kjenner meg så utrolig motivert, så vil du bli med, så ta kontakt så kan jeg bestille en pakke til deg også: stinelervik@gmail.com

Håper dere alle har hatt en riktig god jul med familie og venner.
Nyt de siste dagene av dette året og start 2017 med et smell. 
Tips å se/gjøre i Roma tar jeg også gledelig imot

God jul kjære venner






17.12.2016

Morgenlevering

Jeg kom over en annonse på facebook for noen uker siden jeg ble nysgjerrige på.
Siden het morgenlevering.no og der kunne jeg bestille ferske bakevarer rett på døren.
Jeg klikket meg inn, og fant mange fristelser! Hvor lenge siden har eksistert er jeg usikker på, men jeg delte iallefall annonsen på min facebookside og oppdaget fort at dette hadde gått hus forbi hos mange, så derfor vil jeg også tipse dere:



Som en overraskelse en lørdagsmorgen bestilte jeg croissanter, brød og rundstykker til helgefrokosten for å glede jentene, og det har hent seg at vi har bestilt brød til mandags morgen hvis vi har glemt å skaffet i helgen, noe som fort kan skje i en travel hverdag. Jeg synes iallefall det er en helt super ordning som jeg vet vi kommer til å bruke innimellom når behovet melder seg

Bare på de par ukene jeg har visst om dette tilbudet ser jeg at utvalget allerede har blitt bedre både med flere varer, mer glutenfritt og noe økologisk.
Østlandet kan allerede tilby større utvalg med både juice, kaffe, pålegg, aviser osv, så jeg tror dette kan bli riktig så godt å bra i tiden fremover med flere aktører inn i bildet. Her i Trondheim ser jeg det er Nærbakst og Mathallen som er største leverandører foreløpig, så kjenner du noen som bør inn her tar de nok imot tips
Jeg ser man kan få morgnelevering på Østlandet, Bergen & Hordaland, Stavanger &Sør-Rogaland, Sunnmøre og her i Trondheim. Bestiller man før kl 21 får man det levert på døren morgenen etter og frakten koster ingenting. Er ikke det helt supert?

Sjekk om de kan levere hos deg på morgenlevering.no



16.12.2016

Life is more fun if you play games

Julen er mer enn bare stress og gjøremål! For hvert år kutter jeg forventningene jeg har til meg selv og i år har jeg faktisk byttet ut barnas gavekalender med aktivitetskalender (til 7 åringens store fortvilelse) I aktivitetskalenderen har jeg skrevet opp daglige aktiviteter som jeg gjør sammen med ungene; det er alt fra ut å leke ute med akebrett, ta bilder til julekort, lage bursdagskake, bake pepperkaker og hvite kakemenn, kino og drikke gløgg. Med alt stresset som jeg ser mange sliter med i desember har jeg valgt et litt annet fokus, og at vi kan sette av tid sammen og dermed skape gode minner
Jeg har lovet Tuva pakkekalender igjen neste år, og da skal jeg være mer forbered og handle små ting fra ebay som ikke koster skjorta. Faktisk har jeg allerede tatt en runde og lagret linker med billige ting som ikke bare er tull. Har faktisk samlet mange av forslagene i en "collection" på Ebay.

Arild er på jobb fram til tirsdag 20.desember, noe som betyr at jeg har hatt hele førjulstiden alene med jentene. Det er mye som skjer i desember med avslutninger, bursdager, julebord og middag med både venninner, kollegaer, leverandører osv før julen kommer, så da synes jeg det virket koselig og heller investere tid og ikke penger for å få ventetiden til å gå. Live er strålende fornøyd, mens Tuva ville nok helst hatt det materialistiske  - iallefall nå, men jeg tenker på sikt vil hun sette mer pris på å se tilbake på ting vi faktisk gjorde sammen.

I år er vi også hele min lille familie samlet igjen, og vi skal feire på Fjellvær, i mammas barndomshjem. Det var en tradisjon fra jeg var lita, og det er noe med det huset når det er jul. Jeg blir skikkelig nostalgisk og gleder meg som et lite barn. Faktisk er det er 8 år siden jeg feiret jul der sist, og da hadde jeg Tuva i magen, så det å ha med min familie blir koselig. Med oss blir også mormor, mamma, onkel, pappa og min bror - det blir nesten som i gamledager.

En annen tradisjon vi også har hatt er å spille Fantasi. Noen liker kortspill, andre monopol, men Fantasi har liksom vært sikker stikket og et utrolig festlig spill som alle blir med på. 
De siste årene har det også kommet flere brettspill favoritter for min del, men det er ikke alle som egner seg til juledagene da jeg er en forferdelig dårlig taper og går all-in og like dårlig vinner. Så vi trenger koselige spill uten alt for mye konkurranse for å bevare husfreden.

Kortskalle, Alias og QuizDan er noen av mine favoritter, men sistnevnte blir det alltid bråk av, så det legger vi igjen hjemme. Men jeg har sett et annet spill som virker utrolig festlig: Speak out! Spillet jeg har sett er på Engelsk, men har fått bestilt opp slike munnguarder på AliExpress(link) og tenker heller å bruke aliaskort med timeglass og tror det kan et snev av selvkomponert, men bli like gøy! Første gang jeg så spillet var på youtube og jeg holdt på å lo meg ihjel:


Tror det har kommet en norsk versjon men den ble nok revet ut av hyllene nesten før den kom. Men slik jeg har forstått det skal man si ord eller setninger med munnguarden og det er om å gjette hva som blir sagt. Alle spill som går litt utenfor komfortsona (som å tegne/mime) blir alltid så gøy og folk er så kreative, så dette tror jeg er etter min smak. Jeg skal iallefall fortelle om min erfaring etterhvert.
Har dere andre tips til morsomme spill for hele familien uten alt for stor konkurranse?
Heldigvis er ikke Fjellvær så "Gudsforlatt" som jeg mente da jeg var tenåring, for endelig er vi linket opp mot verden! Trådløst nett i huset slik at alle kan være på nett! Med så mange under samme tak over flere dager er det godt å kunne trekke seg litt tilbake og teste ulike nettspill. Selv har jeg prøvd meg på bingospillene hos Betson (her). Spillet er fascinerende og det finnes mange varianter, og jeg kan chatte med venner mens jeg spiller.  Husker første gang jeg spilte poker. Det var i en bursdag og jeg kunne ikke en eneste regel - lett å knuse med andre ord. Men det som skjedde var at jeg bløffet så mye at jeg stakk av med seieren. Det var gøy! 10 år siden, og jeg lever på nybegynnerflaksen min enda.

Arild elsker sport, og julen er mer enn familiehygge for han. 2. juledag er jo Boxingday.
Et fenomen som var ukjent for meg før jeg traff han, men det er kanskje årets største fotballdag i England, og i tradisjonstro skal han som ivrig Liverpoolsupporter følge med, og kanskje prøve seg på oddsen hos en av de mange spillselskapene, som f.eks Super Lenny (her). Jeg tror det er best jeg tar med jentene ut å aker de to timene kampen står på. Det vil nok både han, jeg og jentene bli glade for!
God førjulstid


15.12.2016

Hjemmelagde knekkebrød




Kosthold og helse
har engasjert meg i mange år, og jo mer jeg setter meg inn i temaer og lærer, desto mer ser jeg at jeg ikke kan. Det er så mye kunnskaper der ute, og uansett hva jeg har av spørsmål så er det alltid ett annet menneske som har brukt et helt liv til å sette seg inn i ulike temaer. Det at vi har så lett tilgang på kunnskaper i dag med bøker, blogger - Internett generelt gjør at man lett kan lese seg opp, prøve ut og finne ut hva som funker best for en selv. For ingen er like - noen tåler enkelte mattyper kjempegodt, mens andre får magevondt. Noen må spise små hyppige måltider, mens andre kan spise 3 ganger om dagen. Hva som er optimalt for deg må du faktisk finne ut helt selv, men deler gjerne hva som funker for meg

Kakebord kan gjerne stå i fred for min del, men når det kommer til fersk gjærbakst er jeg alt for svak. Nystekte boller, skolebrød og kanelsnurrer, ferskt brød og foccacia, rundstykker og ciabatta da blir jeg lett fristet. Problemet er at jeg ikke tåler det i det hele tatt. Jeg får vondt i magen og kanskje det verste av alt - jeg får sår i huden. Pannen er mest utsatt og jeg får noe som likner på kviser som klør noe helt sinnsykt og ikke er det særlig flatterende og ha utslett i ansiktet heller. Huden er jo det siste organet som får næring av det vi spiser, så når reaksjonen er så stor i ansiktet, tørr jeg ikke å tenke på hvordan mine indre organer har det etter inntak av mye sukker og hvete - da det er det jeg reagerer mest på og måtehold har blitt min måte og holde utslettene i sjakk.

I perioder er jeg flink til å drikke shake, smoothies og lage omeletter, eggerøre eller speilegg til frokost, men for å holde ut i det lange løp trenger jeg å variere. I og med at jeg har reagert så mye på brødmat tidligere har jeg også vært forsiktig med knekkebrød, men med små triks merker jeg at jeg tåler det bedre. 
For sannheten er at de aller fleste av oss har mageproblemer uten å helt vite hvorfor. Noen går bare med sting i magen, andre kan føle seg oppblåst eller være forstoppet, og siden mor eller søsken har det på samme måte er det lett å trekke konklusjonen at det er arvelig, men det er mye vi kan gjøre med kostholdet for å få det mer magevennlig.

Bilde lånt fra google

Antinæringsstoffer
"De har jo spist mel og korn i mange år" er et argument jeg ofte hører. Og ja, det er mattradisjoner som har fulgt oss i flere år, men at vi spiser mer frø- og mel mat nå en vi gjorde den gangen. Brød til frokost, lunch, mellommåltid og kveldsmat er dagligdags for mange. Så må vi ikke glemme at det også har skjedd ting med produksjonen også. Så selv om vi har videreført tradisjonen med mel, har vi glemt en vesentlig del - tilberedningen. Våre forfedre var flinkere til bløtlegging, fermentering og baking med surdeig - metoder som nøytraliserer de "skadelige" stoffene som er i frøet for å beskytte planten.

Et av antinæringsstoffene som finnes i nøtter, korn, frø og belgvekster er fytinsyre.
Fytinsyre er ufordøyelig for oss mennesker og den hindrer opptak og fordøyelse av næringen i den andre maten vi spiser.  Viktige mineraler som magnesium, sink, jern og kalsium blir ikke tatt opp og gjort til nytte ved høyt innhold av antinæringsstoffer - og det gjelder ikke bare næringen i frøet du spiser, men også alt som spises samtidig - næring fra pålegg eller frukt du inntar sammen med frokosten din vil også miste mye av opptaket. Fytinsyren vil også hindre enzymenes virkning og binde seg til tarmveggen og kan skape irritasjoner der.


Usunt?
Så skal man slutte å spise brød?
Nei! Det er ikke usunt, men vi spiser som regel alt for mye av det, så at man kan begrense inntak av brødmat og gjøre små grep som gjør at vi får utnytte av næringen i maten vi spiser mener jeg alle med mageproblemer selv, eller har barn med mye magevondt bør prøve.
Det er to måter å redusere fytinsyre i kostholdet - spis mat med mye C-vitamin sammen med mat som inneholder fytinsyre, og behandle maten din i tilberedningen. For bløtlegger man frø, baker med surdeig, tar probiotika, spirer korn og frø vil dette være metoder som bryter ned antinæringsstoffene i korn og det blir mindre magevondt.
Ting er ikke så sorthvit som det ofte fremstilles, og vi alle er forskjellig skrudd sammen, så her er det  store individuelle forskjeller på hva folk tåler og foretrekker.

Så litt drahjelp på veien er oppskrift på hjemmelagde knekkebrød som kan være mer magevennlige enn de man kjøper på butikken, i tillegg til at de blir mer næringsrike og et godt frokostalternativ også til barn hvis du har lyst til å prøve
Oppskriften holder til 2-4 brett alt etter hvor tykke du vil ha de

Du trenger: 
♥ 3 dl knuste linfrø 
♥ 3 dl solsikkefrø 
♥ 3 dl sesamfrø
♥ 3 dl valnøtter
♥ 2 ss chiafrø
♥ 1 ss himalayasalt
♥ 1 ss Probioform (evt molkosan, surdeigsstarter eller eplecideredikk
♥ 1 ts natron
♥ 5 eggehviter

Bland alle nøtter og frø sammen med salt, vann og probioform i en kjøkkenmaskinbolle. Dekk til med plast og la den stå i 8-24 timer. Kjør blandingen med kniven i kjøkkenmaskinen, tilsett eggehviter og natron og bland godt etter bløleggingen

Spre blandingen utover brett kledd med bakepapir.
Ett tips er å legge et annet bakepapir på toppen av deigen når du skal kjevle ut for å unngå søl, og for å få så tynne knekkebrød som ønskelig.
Stek først på 160 grader i 10 minutter, ta ut brettet og rut opp knekkebrødene i ønsket størrelse før du skrur ned temperaturen til 100 grader og tørker de slik at de blir sprø

Avkjøl og oppbevar i en glasskrukke eller boks - ikke plast for da blir de seige.
Jeg ønsker dere lykke til med bakingen og håper dere liker de litt mer "faglige" innleggene også