04.11.2015

Faens alopecia


Faen!

Klarer du å sette deg inn i følelsen av at du plutselig en dag mister håret? Hva om du våkner en morgen og håret ligger igjen på puta, eller du drar av store never med hår etter du har dusjet. Hår er identitet og hår har alltid vært viktig for meg. Jeg har alltid trodd jeg kunne sette meg inn i den håpløse situasjonen som rammer enkelte, men da det faktisk skjedde med meg hadde jeg mest lyst til å låse meg inn og aldri se folk igjen. Det er ikke store området som er bar, men nok til at det gikk ganske hard innpå meg.

Jeg sto på jobb da jeg oppdaget det. En blond flekk i hårfestet trodde jeg, men siden etterveksten var såpass stor fikk jeg ikke det til å stemme. En nærmere titt i speilet kunne avsløre at jeg hadde mistet alt håret i en flekk litt ned til venstre for hårkrona. Jeg er kjapp til å google og finner fort ut at dette dreier seg om en mest sannsynlig autoimmun sykdom som kalles alopecia areata - flekkvis hårtap.

Hva ville skje nå? Ville jeg bli hardt rammet og deretter gradvis miste alt håret, eller er det en mild form jeg klarer å skjule til det har vokst ut igjen. Har jeg gjort noe som har forårsaket dette, og hvordan kan jeg stoppe det og hvor lenge har jeg hatt det? Tankene er mange, og jo mer jeg tenker og spekulerer jo mer redd, kvalm, sint og trist blir jeg. Redd for å dusje, redd for å sove og redd for å børste håret for om jeg skulle miste mer av den grunn. Hva vil vennene mine tro, folk jeg møter på gata, hva vil barna mine si, og vil kjæresten min fortsatt synes jeg er fin om det blir verre. Jeg forstår at det ikke er så svart/hvitt, men man blir fort irrasjonell i en slik situasjon. 

Jeg vet ikke om jeg tørr å være åpen om det. Når jeg skriver dette er jeg faktisk i tvil om jeg tørr å publisere, men samtidig om jeg står frem kan det være med på å skape mindre tabu blant andre som kanskje er hardere rammet?. Det er kanskje bedre å fortelle nå, enn om det skulle bli verre og jeg dukker plutselig opp helt uten hår om et halvt år.
Jeg prøver så godt jeg kan å være modig, men kjenner gråten i halsen fordi jeg ikke vet hvordan det fortsetter. Redd for å vise "skavanken" min til hele verden, men kanskje enda mer redd for at folk skal se det på egenhånd. Da er det kanskje lettere å komme folk i forkjøpet for å slippe blikk og kommentarer. Det er lettere å tulle det bort, og ha litt galgenhumor rundt det. 

Jeg har hatt sykdommen i 2 uker nå. Har vært til lege, men det er såpass mild grad, at de setter ikke igang noe behandling. Jeg har tatt saken i egne hender da jeg tror det er en grunn til at man får en autoimmun sykdom også. Jeg har fått homeopatkuler, masse kosttilskudd som går på balanser i kroppen og vitaminer og tilskudd rettet mot hår så jeg er igrunn ved godt mot. Det var en stor knekk i selvbildet da jeg fant ut det. Grunnen var nok fordi jeg ikke visste hvor alvorlig det var, om jeg var en av de prosentene som faktisk mistet alt håret. Det positive er hårtapet skyldes iallefall ikke en verre sykdom med dårlige prognoser der hårtap skjer pågrunn av harde behandlinger. Kanskje er det bare forbigående, så prøver å ikke ta noen sorger på forskudd. Vi får ta tiden til hjelp, håret har så vidt begynt å gro ut igjen, så krysser fingrene for ikke å oppdage flere flekker

post signature

5 kommentarer:

  1. Jeg har hatt samme sykdommen. Det er et sjokk å få det, og du lurer på hvordan dette ender.
    Det var frisøren som oppdaget det. Jeg hadde en flekk i bakhodet, omtrent som ett kronestykke. Denne utvidet seg på str med en femkroning, og så ble det en flekk til ved siden av.
    Jeg var aldri hos legen med dette. Frisøren fortalte litt om det, og hun sa at håret kunne komme tilbake eller ikke, og det kunne bli verre. Hun sa også at det som kom igjen kunne være uten pigmenter, altså grått hår.
    Det tok et halvt til 3/4 år, så begynte det å komme tilbake, med samme farge, heldigvis.
    Det er ikke så mye trøst i det jeg skriver kanskje, men jeg vet hva du går igjennom!
    Tenker på deg! Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding. Jeg gikk til lege, men som så mye annet er det også "normalt" så de gjorde ikke noe med det. Har gått til akupunktur og tatt homeopatmedisiner og andre kosttilskudd, så håret har begynt å komme tilbake allerede =) Litt tynt der flekken var, men stort sett hår overalt! Lykke til

      Slett

  2. Tynt hår

    Please Click Above website here & Get information about Tynt hår.

    SvarSlett

  3. Tynt hår

    Please Click Above Link here & Get information and latest ideas about Best, Tynt hår

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag