06.03.2017

Chili Con Carne



Chili con carne - en smaksrik, næringsrik og mettende middag til hele familien.

Oppskriften falt jeg for første gang jeg smakte den, og har blitt en gjenganger på middagsbordet hos oss. Senest i januar lagde jeg en stor porsjon til bursdagen min og den ble godt mottatt av alle gjestene. Oppskriften har jeg funnet på soma.no og vil selvfølgelig oppfordre til å bruke økologiske råvarer, iallefall krydder - for det smaker så utrolig mye mer!

Middag som slike gryter er noen av mine favoritter nå i den kalde årstiden. Varmer så godt i kroppen og gir en god mettheltsfølelse. Middag som nesten lager seg selv er også helt gull i en travel hverdag. Denne smaker nesten bedre jo lengre den står, så kan også lages kvelden i forveien og bare varmes opp når man vil ha mat fra bunn på null komma niks.

Du trenger:
♡ 400g kjøttdeig ♡ 1 gul løk ♡ 1 rød løk ♡ 1 rød paprika ♡ 1 grønn paprika
♡ 2 fedd hvitløk ♡ 2 ts spisskummen ♡ 2 ts oregano ♡ ekte kanel ♡ 1 boks hakkede tomater ♡ 100g soltørket tomat ♡ 2 bokser bønner ♡ salt og pepper ♡ cocosa chili

Brun kjøttdeigen og krydre med salt og pepper. Når den er lett gjennomstekt setter du den til side.

Fres hvitløk, løk og paprika i en kjele sammen med litt brun cocosa (evt bruk den med chili for ekstra smak) Fres til grønnsakene har blitt litt myke. Tilsett krydder og la det småfrese i ca 1 min før du heller over boksen med hakkede tomater, soltørket tomat og væsken fra en av bønneboksene.

Tilsett deretter kjøttdeigen og la det surre i ca 20 minutter
Rett før servering tilsetter du bønnene og lar disse bli gjennomvarme.

Server med salat, et godt brød eller nachochips og rømme.
Smaker fantastisk sammen med hjemmelaget guacamole

Av chips vil jeg absolutt anbefale disse  - kjøpes på helsekost og smaker så utrolig godt! Finnes flere smaker, men mine favoritter er nacho cheese, sweet chili og sweet potato



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag