30.01.2017

Tynne speltpannekaker


Det er ofte jeg prøver å oppgradere vanlige oppskrifter for å få de litt mer næringsrike og magevennlige enn de vi finner med mye mel og sukker. Pannekaker er en oppskrift jeg ikke tørr å tukle så veldig mye med, da barna vil ha de nettopp fordi de smaker så godt, men med små grep blir den iallefall litt bedre

Jeg bytter ofte ut hvetemel med økologisk spelt, og selv om de er i samme familie, opplever jeg at jeg tåler spelt litt bedre enn hvete. Spelt og andre urkorn som emmer, enkorn og landhvete, for å komme med noen eksempler, inneholder ofte mindre gluten en moderne hvetemel og kan derfor tåles bedre for sensitive mager. 

Sukkeret har jeg også byttet ut med sukrin+ som er en blanding mellom sukrin (erythritol) og stevia - naturlig søtning som ikke påvirker blodsukkeret, og siden det er dobbelt så søtt som vanlig sukker halverer jeg bare mengden i den oppskriften jeg skal bruke, om det så er i pannekaker eller bolledeig. 
Her kommer oppskriften på tynne, gode speltpannekaker som falt veldig i smak her i huset


Du trenger
♡  250 g speltmel ♡  4 egg ♡  1-2 ss sukrin+ ♡  vaniljepulver ♡  5 dl H-melk

Start med å visp sammen sukrin+ og egg. (vil du lage med sukker istedet bruker du ca 3 ss)
Hell i halvparten av melken, mel og vaniljepulver og rør til en glatt, klumpefri røre. Ta deretter i resten av melken og la røren stå å svelle i minst 30 min.

Når du skal steke pannekakene kan det være lurt å bruke en stekepanne som ikke er alt for stor, og ekte smør til steking. Jeg forvarmer pannen godt, før jeg senker ned på middels temperatur når jeg skal steke. Ikke bruk for mye røre av gangen, men lag tynne, gode pannekaker. Server sammen med nyrørt blåbær eller sukrin gold



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag