24.01.2017

Karamellpopkorn
helt uten sukker


Da vi satt på Fjellvær i julen ble det snakk om Karamellpopkorn, da min onkel hadde fått smakt det av Ida Gran-Jansen via jobb, og jeg tenkte jeg skulle prøve. Tok inspirasjon av hennes oppskrift, men valgte å gå for en sukkerfri variant. Og siden det er lillelørdag i morgen tenkte jeg å dele oppskriften med dere:

Du trenger:
♡  En pose poppet popkorn (salt eller nøytral) ♡  100 g sukrin gold ♡  100 g fibersirup gold ♡  100 g meierismør ♡  Noen dråper stevia karamell ♡ 1/4 ts natron ♡  2 ts salt 


Pop popkorn som anvist på pakken
Bland sammen sukrin gold,fibersirup og smør i en tykkbunnet kaserolle. Varm på middels varme. Når blandingen begynner å småkoke lar du den stå i ca 3 minutter uten å røre. Deretter skal den koke enda i ca 3 minutter, men her må du røre ca hvert halve minutt. Tilsett deretter noen dråper stevia, natron og salt. Bland deretter i popkornet og rør godt slik at alt blir dekt.

Hell over på en bakepapirkledd stekeplate og stek midterst i ovnen på 150 grader i ca 20 min. Rør et par ganger iløpet av steketiden. Avkjøl.

Jeg synes faktisk popkornet ble bedre jo lengre det fikk stå, og nå, 3 dager etter vi lagde det er det fortsatt sprøtt, salt og søtt. Hurra for sunnere alternativer som smaker godt



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag