11.01.2017

Crunchy granola med et hint av salt karamell


Godt nyttår kjære lesere!
Jeg jobber fortiden med en årskavalkade over året som har gått, men det tar tid å finne riktige linker og bilder, så i mellomtiden tenkte jeg å stikke innom for å si hei til dere! 
I går hadde jeg bursdag, og feiret dagen med å hente familiens nye bil - en Nissan Qashqai 2012-mod, og jeg er forelsket! Jeg ville ha en liten, enkel bil, Arild liker veldig godt SUV, så vi fant en fin mellomting som begge likte veldig godt. Så bursdagen min gikk stort sett på å kjøre rundt i familiens nye glis.
Mange lykkeønskninger og hilsninger på bursdagen min er alltid stas, og det ble fort stille på kvelden da Arild dro på jobb og jentene i seng i rett tid.

Slutten av 2016 og starten på 2017 har gått mye med til å prøve ut nye oppskrifter på sunnere alternativ til mat vi bruker. Knekkebrød, kjekser, rundstykker og granola har jeg laget mye av, og min nye "forelskelse" som er fermentering. Det tenkte jeg å skrive mer om senere da mange som følger meg på snap har sett dette allerede og stilt noen spørsmål.
Her kommer iallefall oppskriften på sprø granola uten sukker, men med smak av salt karamell. 
Oppskriften er hentet fra Helene Ragnhild sin blogg, og den passer på alt fra fruktsalat, som frokostb

landing, på kesam/cottage cheese og smoothies. Verd å prøve


Du trenger:

♡ 6 dl kokosmasse ♡ 5 dl malte mandler ♡ 1 dl knuste linfrø ♡ 1 dl solsikkefrø ♡ 1 dl sesamfrø
♡1/2 ts himalayasalt ♡2 ts ceylon kanel ♡ 1 dl fibersirup gold ♡ 1 dl vann ♡ 4 ss smør



Start med å knuse mandlene og frøene i en kjøkkenmaskin. Deretter blander du alle tørre ingrediensene i en langpanne og heller over fiber sirup og vann. Bland sammen

Ta små klumper av spør og spre over frøblandingen og sett alt i ovnen på 160 grader.

Etter 5 minutter tar du ut langpannen og rører ut smøret. Fordel jevnt over bakeplaten og stek granolaen til den blir gylden. 45-60 min. Rør hvert 10-15 minutt for å få den nok stekt. Avkjøl og ha på boks. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag