17.01.2017

ÅRSKAVALKADE 2016


Godt nyttår!
Vi er allerede noen dager inn i det nye året, og først nå har jeg hatt tid til å skrevet ferdig det siste i oppsummeringen av året som har gått. 2016 ble et bra år, med litt utfordringer på alle plan, men det er slik det skal være. Her kommer årskavalkaden og et tilbakeblikk på året som har gått

JANUAR
Med masse nysnø startet januar måned.
Jeg rydder alltid ut julen tidlig på året og føler jeg starter med blanke ark og nytt mot hvert eneste år. Det at jeg har bursdag på denne måneden gjør også at den ikke føles så tung
 
Etter julematen ble det også en runde C9 for å kvitte meg med søtsug og begrense inntak av mat etter juleferien. Det blir automatisk mer småspising, og det har jo ingenting å si så lenge man legger bort disse vanene når julen er over. Når jeg ser tilbake ser jeg at jeg var veldig fokusert på både mat og trening, med turer i skogen, dra jentene på akebrett og mange deilige, sunne oppskrifter ble delt denne måneden.


FEBRUAR
Dagene blir lysere og langt inni meg kjenner jeg vårspiren som lengter etter lysere dager. Jeg fikk rota meg til frisøren og klippet bort slitte tupper, samt fikk ny farge i håret som ikke gir den enorme etterveksten som jeg fikk tildigere. Ble utrolig fornøyd med både form og farge, og nyter virkelig de timene jeg sitter i frisørstolen - det er ikke så ofte iløpet av et år.


Vi gikk også igang med oppussing av soverommet vårt. Da vi tok over var rommet i en grusom lakse/ferskenrosa farge, så når gipsplatene og malingen kom på ble det virkelig forandring som jeg lenge hadde drømt om. Arild valgte farge da han er litt mer vågal enn meg, og resultatet ble knallbra synes jeg. Vi gikk for fargen Oslo av Jotun, en mørk grønnfarge som skifter utseende etter lyset.
   

Malingsbasillen hadde tatt meg, og to små vegger inni stua fikk også et strøk med fargen Valmuefrø.

Stuebordet jeg laget sommeren i forveien fikk mye mediaomtale og oppskriften ble delt på flere aviser. Det var skikkelig stas!

Vi gikk til innkjøp av skøyter og brukte flere ettermiddager på skøytebanen sammen med jentene.


MARS
I mars var det mye gøy som skjedde på jobben. Vi fikk utvidet butikken med noen få kvadratmeter og hodet måtte legges ibløtt over hva vi nå kunne ta inn av nytt sortiment. Deltok også på makeup kurs og frisket opp litt kunnskap. Kurs er alltid kjekt å være med på, og gir masse motivasjon.

Venninnegjengen min inviterte med oss gutta våre på tur og vi hadde ei kanonartig helg i Åre, Sverige. Mange var oppi bakken og stod på ski, mens i hytta hadde vi både peis, god mat og drikke og badstue. Fantastisk flotte forhold, nydelig "hytte" og latter fra fredag til søndag.


Påskeferien ble feiret på Hitra i palmehelgen til min farmor og farfar, før vi dro til Høybakken de siste dagene.

Den siste dagen i mars måned kunne jeg feire meg selv som Assistant Manager i Forever og fikk min lenge etterlengtet Michael Korsveske.

Jeg delte også resultatene av mat og treningsplanen fra oktober til mars.


APRIL
Våren hadde begynt å komme til Trondheim og jeg dro fra dør til dør og holdt helsekvelder hele måneden. Det er så gøy å kunne få vise frem produktene og svare på spørsmål fra nysgjerrige kunder.

Jeg skrev om 10 ting jeg IKKE savnet med småbarnslivet og hadde noen kakeprosjekter på gang og jeg fant mye inspirasjon på nettet av andre både på teknikker og sammensetning av pynt. Vi fikk også bygget oss en etterlengtet platting på fremsiden av huset og ser frem til rolige frokoster når sommeren kommer.

MAI
1. mai er vi alltid på tivoli. I år var ingen unntak og jentene storkosa seg hele dagen. Tuva begynner å bli en skikkelig tøffing og ville ta alt som var - ikke trengte vi voksne å være med på alt heller.

Vi var i konfirmasjon til Arilds lillebror, før vi helgen etter under årets Pinse og lånte pappan hans sin jakthytte ett stykke inn i skogen på Hitra. 0 dekning, strøm fra agretat og vann fra vannet utenfor i 4 dager. Fikk virkelig kjenne på hvor avhengig man har gjort seg av mobilen, så et avbrekk gjorde så utrolig godt. Fanget ørret i vannet som vi laget til mat, badet i stampen og klatret i "hauvan" Skikkelig koselig langhelg som jentene snakker mye om fortsatt.




17.mai feiret vi hjemme og gikk i tog sammen med skole og barnehagen.

Jeg stod på stand under Ravnkloadagen

Og tok med Synne i teamet på Spa på Britannia som en premie av en konkurranse jeg hadde i teamet måneden før. Veldig fortjent og etterlengtet med prating i bassenget før vi fikk kroppsmassasje etterpå.


Slutten av mai kom solen for fullt og vi fylte opp bassenget ute på verandaen allerede nå.

JUNI
Slektstreff på Fjellvær den første helgen i juni med morfars familie. Jeg hadde jo selvfølgelig sagt ja til å være med å arrangere, noe som er ganske så typisk meg. Tenker alltid at jeg ikke skal ta på meg noe mer, men før jeg vet ordet av det sitter jeg med hånden høyt i været og tatt på meg ansvar uansett. Koselig helg med grilling, kaste stein i fjæra, møte slekt og venner man ikke har sett på noen år, og en kjempegøy fest på lørdagskvelden.

Live fylte 4 år og vi hadde barna i barnehagen på selskap. Regnbuemuffins ble en slager, så det satser vi på neste år også.

Seilbåten måtte vi også komme oss ut med, så vi seilte tvers over Trondheimsfjorden til Vanvikan sammen med pappa og spiste middag der. Nydelig dag!


Det ble også sommeravsluttning på skolen, sommerfest i barnehagen, og Tuva feiret barnebursdagen sin på forskudd med alle jentene i klassen.

Tuva og jeg hadde også en helg alene sammen der vi dro på joggetur og var på 3D kino - det var en ny opplevelse for henne.


JULI
Juli er sommerferiemåned, og siden Arild reiste på jobb hadde jeg et par uker alene med jentene.

Vi tenkte oss egentlig til Hitra, men pappa spurte om vi ville bli med på biltur. Det er noe han har tatt med farmor og farfar på de siste to årene, og jeg fikk kasta meg rundt, lånt meg bil og ferien kunne starte. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skulle gjort uten foreldrene mine! De ordner opp, støtter og hjelper til uansett når og hvor jeg er, og takket være de fikk vi en utrolig bra sommerferie! Pappa hadde lagt reiseruten til alt jeg kunne drømme om da jeg var lita, og vi startet første etappe fra Trondheim til Lillehammer. Der ventet en dag i Hunderfossen med berg og dal baner, radiobiler, godter, inni trollet en tur og leke med vann. Det å se øynene på mine to da vi gikk inn i parken går ikke an å beskrive, og min tøffe farfar på 83 ble også med på rafting!






Videre dro vi innom Oslo og besøkte min lillebror, Gøteborg og en dag på Liseberg. Deretter dro vi til Esbjerg i Danmark der vi ble i noen dager med tur til Legoland, Grenaa og innom Kattegatsenteret som er et kjempestort akvarium med alt fra maneter til hai. Danskebåten over til Larvik og et par dager i Telemark med en tur i Sommarland før vi kjørte til Hamar og tilslutt hjem til Trondheim. Det ble så mange opplevelser og inntrykk i løpet av denne ferien og det å ta med seg jentene på tur igjen ser jeg ikke mørkt på. Pappa, farmor og farfar kjørte i bilen først, så kom jeg og jentene etter. Jeg hadde ordnet med bilbingo og litt nødproviant, og DVD skjermer så tror jeg virkelig jeg kunne kjørt til verdens ende. Veldig lite krangling og masing om når vi var fremme, tross de mange milene vi kjørte gjennom disse dagene.

Dagen vi kom hjem pakket vi bare om kofferten og tok hurtigbåten til Høybakken. Arild hadde gått av vakt og vi kunne fortsette ferien der.

Våknet til knallsol og badevær, så vi pakket det vi hadde og tilbragte dagen på stranden med sandslott, lekebutikk og bading.

I slutten av måneden dro bare Arild og jeg hjem for et par dager for å komme oss på konsert med Bruce Springsteen i Granåsen. For en kveld!

Jeg skrev også et langt innlegg som forklarte hvorfor jeg velger å drikke aloe vera som en del av min helserutine


AUGUST
Høsten banker på døren og foran meg står nå en andreklassing som trengte både ny sekk og sykkel til skolestart. Det at hun ikke lenger var minst på skolen var nok rart for både henne og meg. Så mye som faktisk hadde forandret seg på dette første skoleåret. Hun gikk til og fra skolen selv, overleverte beskjeder og tok mer ansvar enn tidligere. Ingen tvil om at hun nå var blitt større. Kanskje større enn jeg selv ville innse. Heldigvis bydde august på masse flott høstvær, og marka var full av deilige blåbær. Vi fikk fylt opp noen spann som vi rensket og pakket i fryseren som har gitt mange gode smoothies og syltetøy til våre pannekaker i tiden etterpå.


Vi fikk samlet teamet i Forever og dro ute å spiste på Graffi en ettermiddag, og på grunn av logistikk fikk jeg ikke kommet meg til Steinkjer for å holde helsekveld så jeg hadde min første online presentasjon om Forever og produktene. Det var lærerikt og veldig gøy.




Slutten av måneden dro jeg på husmor-/businessreise til Oslo og Successdays med Forever. Jeg bodde på hotell og fikk endelig møtt mange av mine kollegaer, der mange av de hadde jeg kjent via skjermen i mange år allerede. Jeg fikk komme opp på scenen i Oslo Spektrum og få annerkjennelse for jobben jeg har gjort, med missebånd og diplom! Det var utrolig gøy! Middag med flotte folk og underholdning av Walmans on tour gjorde helgen så ubeskrivelig bra! Billetter til 2017 successdays er allerede bestilt og jeg gleder meg! 



SEPTEMBER
September ble en rolig måned, noe som var godt etter de tre siste måneders tette programmer. Håndball og fotballsesongen for Tuva gikk litt over i hverandre, og jeg føler vi var på treninger og kamper hver eneste dag.

Mamma og jeg dro til Gardermoen for årets Kick off med Life med nydelig mat, herlige kollegaer og leverandører.

Avsluttet et fantastisk september med å få 2 nye Supervisors i teamet! Veldig gøy!


OKTOBER
Oktober hadde vi gledet oss til gjennom hele året.

8.-15. oktober dro vi hele familien til Spania. Vi hadde leid oss hus i Moriaira, en utrolig flott by mellom Valencia og Alicante, med eget svømmebasseng, fiken- og sitrontre, stort utekjøkken og plass til alle. Vi fikk sett oss litt rundt i nærmiljøet, tatt en fjelltur, en dag på stranden, spist mye god mat og ungene fikk lekt masse. Tuva lærte seg å svømme, og Live ble også mye tryggere i vann og fòr som en propell med armringene sine.



Det ble store kontraster da vi kom hjem og kunne kjenne at høsten var kommet. Heldigvis hadde vi mye sol i Trondheim de første dagene også, og høsten viste seg fra sin beste side. Vi var på lommelykttur med klassen til Tuva, og avsluttet måneden med å feire Halloween for første gang.


Innlegget Mammamonster ble også publisert


NOVEMBER
November laget jeg meg kontor i kjelleren for å la jobb være jobb, og fritid være fritid. Det at jeg skulle bruke mindre tid på data mens jentene var våkne, og innredet med diplomene jeg har fått hittil i min Foreverkarriære. Ikke bare er det koselig å se på, men det gir meg også masse motivasjon på veien videre.

 

Og etter flere samtaler med kollegaer der vi var enige om at det skjedde for lite med Forever her i Midt-Norge kasta jeg og ei til oss i det og arrangerte en forretningspresentasjon som skal bli fast en gang i mnd fra nå av. Det gikk kjempebra og det var ikke så skummelt som jeg først trodde. Deilig følelse å ta det første steget, så krysser vi fingrene at flere kommer på banen, og at dette blir populære arrangement det kommende året. 


Jeg stod også på stand under Orkdalsmessa og kom i kontakt med mange nye og spennende folk. Fikk solgt en del julegaver og vist frem hva jeg hadde å by på. 


Måneden ble avsluttet på nye leos Lekeland før Arild reiste på jobb for 3 nye uker.


DESEMBER
Førjulstiden hadde jeg alene med jentene, og både mamma og pappa har vært gode støttespillere, nok en gang, da desember er en måned med masse gjøremål og arrangementer. Den 3. desember fylte mamma 50 år, og hadde invitert til storslått feiring. Det ble en artig fest med en livat gjeng, flotte taler, minner og video til bursdagsbarnet. Julebord med leverandører ble det også flere av, og jeg hadde en kveld med mine venninner for god mat og noe godt i glasset.


Hjemme ble det pyntet til jul og baket litt forskjellig for å få dagene til å gå frem mot julen.

22. desember dro vi utover til Fjellvær for å feire jul i mammas barndomshjem. Det er så mye i det huset som minner meg om jul fra da vi var små, og det at jeg ikke har vært der på 8 år på julaften var også rart. Deilig å komme tilbake og få ta med familien min på det som virkelig er jul for meg. Mormors nydelige frokostbord og deilige ribbe med tilbehør - det er lite i verden som kan måle seg med det. 1.juledag dro hele gjengen hos farmor og farfar på julelunch og bare det å sitte der å være omgitt av familien på både mor- og farsiden i samme selskap er så godt! Jeg føler meg så utrolig heldig som har det slik og at selv om mamma og pappa ble skilt for snart 20 år siden fungerer vi som en familie.

2.juledag kjørte Tuva og jeg inn til byen for et døgn sammen mens Live og Arild dro til Høybakken. Tuva skulle fortsette ferien med pappan sin og jeg dro etter Arild og Live 3. juledag. Selv om snøen har uteblitt så har det vært en veldig koselig og rolig julefering med familien rundt oss. Jeg har fått så mange flotte julegaver og en perfekt avsluttning på dette året.

Det at perlemorsskyene viste seg på årets siste dag var også spesielt - jeg har aldri sett noe liknende! 

Nyttår ble feiret hjemme med Arild og Live med kalkun og bobler som seg hør og bør. Feiret et fantastisk flott år, og starten på det nye. Nå er jeg mer enn klar for å se hva 2017 kan by på, og håper bloggen får blåst litt nytt liv i seg, da jeg ser det har vært lite tid til blogging siden i sommer. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag