16.12.2016

Life is more fun if you play games

Julen er mer enn bare stress og gjøremål! For hvert år kutter jeg forventningene jeg har til meg selv og i år har jeg faktisk byttet ut barnas gavekalender med aktivitetskalender (til 7 åringens store fortvilelse) I aktivitetskalenderen har jeg skrevet opp daglige aktiviteter som jeg gjør sammen med ungene; det er alt fra ut å leke ute med akebrett, ta bilder til julekort, lage bursdagskake, bake pepperkaker og hvite kakemenn, kino og drikke gløgg. Med alt stresset som jeg ser mange sliter med i desember har jeg valgt et litt annet fokus, og at vi kan sette av tid sammen og dermed skape gode minner
Jeg har lovet Tuva pakkekalender igjen neste år, og da skal jeg være mer forbered og handle små ting fra ebay som ikke koster skjorta. Faktisk har jeg allerede tatt en runde og lagret linker med billige ting som ikke bare er tull. Har faktisk samlet mange av forslagene i en "collection" på Ebay.

Arild er på jobb fram til tirsdag 20.desember, noe som betyr at jeg har hatt hele førjulstiden alene med jentene. Det er mye som skjer i desember med avslutninger, bursdager, julebord og middag med både venninner, kollegaer, leverandører osv før julen kommer, så da synes jeg det virket koselig og heller investere tid og ikke penger for å få ventetiden til å gå. Live er strålende fornøyd, mens Tuva ville nok helst hatt det materialistiske  - iallefall nå, men jeg tenker på sikt vil hun sette mer pris på å se tilbake på ting vi faktisk gjorde sammen.

I år er vi også hele min lille familie samlet igjen, og vi skal feire på Fjellvær, i mammas barndomshjem. Det var en tradisjon fra jeg var lita, og det er noe med det huset når det er jul. Jeg blir skikkelig nostalgisk og gleder meg som et lite barn. Faktisk er det er 8 år siden jeg feiret jul der sist, og da hadde jeg Tuva i magen, så det å ha med min familie blir koselig. Med oss blir også mormor, mamma, onkel, pappa og min bror - det blir nesten som i gamledager.

En annen tradisjon vi også har hatt er å spille Fantasi. Noen liker kortspill, andre monopol, men Fantasi har liksom vært sikker stikket og et utrolig festlig spill som alle blir med på. 
De siste årene har det også kommet flere brettspill favoritter for min del, men det er ikke alle som egner seg til juledagene da jeg er en forferdelig dårlig taper og går all-in og like dårlig vinner. Så vi trenger koselige spill uten alt for mye konkurranse for å bevare husfreden.

Kortskalle, Alias og QuizDan er noen av mine favoritter, men sistnevnte blir det alltid bråk av, så det legger vi igjen hjemme. Men jeg har sett et annet spill som virker utrolig festlig: Speak out! Spillet jeg har sett er på Engelsk, men har fått bestilt opp slike munnguarder på AliExpress(link) og tenker heller å bruke aliaskort med timeglass og tror det kan et snev av selvkomponert, men bli like gøy! Første gang jeg så spillet var på youtube og jeg holdt på å lo meg ihjel:


Tror det har kommet en norsk versjon men den ble nok revet ut av hyllene nesten før den kom. Men slik jeg har forstått det skal man si ord eller setninger med munnguarden og det er om å gjette hva som blir sagt. Alle spill som går litt utenfor komfortsona (som å tegne/mime) blir alltid så gøy og folk er så kreative, så dette tror jeg er etter min smak. Jeg skal iallefall fortelle om min erfaring etterhvert.
Har dere andre tips til morsomme spill for hele familien uten alt for stor konkurranse?
Heldigvis er ikke Fjellvær så "Gudsforlatt" som jeg mente da jeg var tenåring, for endelig er vi linket opp mot verden! Trådløst nett i huset slik at alle kan være på nett! Med så mange under samme tak over flere dager er det godt å kunne trekke seg litt tilbake og teste ulike nettspill. Selv har jeg prøvd meg på bingospillene hos Betson (her). Spillet er fascinerende og det finnes mange varianter, og jeg kan chatte med venner mens jeg spiller.  Husker første gang jeg spilte poker. Det var i en bursdag og jeg kunne ikke en eneste regel - lett å knuse med andre ord. Men det som skjedde var at jeg bløffet så mye at jeg stakk av med seieren. Det var gøy! 10 år siden, og jeg lever på nybegynnerflaksen min enda.

Arild elsker sport, og julen er mer enn familiehygge for han. 2. juledag er jo Boxingday.
Et fenomen som var ukjent for meg før jeg traff han, men det er kanskje årets største fotballdag i England, og i tradisjonstro skal han som ivrig Liverpoolsupporter følge med, og kanskje prøve seg på oddsen hos en av de mange spillselskapene, som f.eks Super Lenny (her). Jeg tror det er best jeg tar med jentene ut å aker de to timene kampen står på. Det vil nok både han, jeg og jentene bli glade for!
God førjulstid


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag