15.12.2016

Hjemmelagde knekkebrød




Kosthold og helse
har engasjert meg i mange år, og jo mer jeg setter meg inn i temaer og lærer, desto mer ser jeg at jeg ikke kan. Det er så mye kunnskaper der ute, og uansett hva jeg har av spørsmål så er det alltid ett annet menneske som har brukt et helt liv til å sette seg inn i ulike temaer. Det at vi har så lett tilgang på kunnskaper i dag med bøker, blogger - Internett generelt gjør at man lett kan lese seg opp, prøve ut og finne ut hva som funker best for en selv. For ingen er like - noen tåler enkelte mattyper kjempegodt, mens andre får magevondt. Noen må spise små hyppige måltider, mens andre kan spise 3 ganger om dagen. Hva som er optimalt for deg må du faktisk finne ut helt selv, men deler gjerne hva som funker for meg

Kakebord kan gjerne stå i fred for min del, men når det kommer til fersk gjærbakst er jeg alt for svak. Nystekte boller, skolebrød og kanelsnurrer, ferskt brød og foccacia, rundstykker og ciabatta da blir jeg lett fristet. Problemet er at jeg ikke tåler det i det hele tatt. Jeg får vondt i magen og kanskje det verste av alt - jeg får sår i huden. Pannen er mest utsatt og jeg får noe som likner på kviser som klør noe helt sinnsykt og ikke er det særlig flatterende og ha utslett i ansiktet heller. Huden er jo det siste organet som får næring av det vi spiser, så når reaksjonen er så stor i ansiktet, tørr jeg ikke å tenke på hvordan mine indre organer har det etter inntak av mye sukker og hvete - da det er det jeg reagerer mest på og måtehold har blitt min måte og holde utslettene i sjakk.

I perioder er jeg flink til å drikke shake, smoothies og lage omeletter, eggerøre eller speilegg til frokost, men for å holde ut i det lange løp trenger jeg å variere. I og med at jeg har reagert så mye på brødmat tidligere har jeg også vært forsiktig med knekkebrød, men med små triks merker jeg at jeg tåler det bedre. 
For sannheten er at de aller fleste av oss har mageproblemer uten å helt vite hvorfor. Noen går bare med sting i magen, andre kan føle seg oppblåst eller være forstoppet, og siden mor eller søsken har det på samme måte er det lett å trekke konklusjonen at det er arvelig, men det er mye vi kan gjøre med kostholdet for å få det mer magevennlig.

Bilde lånt fra google

Antinæringsstoffer
"De har jo spist mel og korn i mange år" er et argument jeg ofte hører. Og ja, det er mattradisjoner som har fulgt oss i flere år, men at vi spiser mer frø- og mel mat nå en vi gjorde den gangen. Brød til frokost, lunch, mellommåltid og kveldsmat er dagligdags for mange. Så må vi ikke glemme at det også har skjedd ting med produksjonen også. Så selv om vi har videreført tradisjonen med mel, har vi glemt en vesentlig del - tilberedningen. Våre forfedre var flinkere til bløtlegging, fermentering og baking med surdeig - metoder som nøytraliserer de "skadelige" stoffene som er i frøet for å beskytte planten.

Et av antinæringsstoffene som finnes i nøtter, korn, frø og belgvekster er fytinsyre.
Fytinsyre er ufordøyelig for oss mennesker og den hindrer opptak og fordøyelse av næringen i den andre maten vi spiser.  Viktige mineraler som magnesium, sink, jern og kalsium blir ikke tatt opp og gjort til nytte ved høyt innhold av antinæringsstoffer - og det gjelder ikke bare næringen i frøet du spiser, men også alt som spises samtidig - næring fra pålegg eller frukt du inntar sammen med frokosten din vil også miste mye av opptaket. Fytinsyren vil også hindre enzymenes virkning og binde seg til tarmveggen og kan skape irritasjoner der.


Usunt?
Så skal man slutte å spise brød?
Nei! Det er ikke usunt, men vi spiser som regel alt for mye av det, så at man kan begrense inntak av brødmat og gjøre små grep som gjør at vi får utnytte av næringen i maten vi spiser mener jeg alle med mageproblemer selv, eller har barn med mye magevondt bør prøve.
Det er to måter å redusere fytinsyre i kostholdet - spis mat med mye C-vitamin sammen med mat som inneholder fytinsyre, og behandle maten din i tilberedningen. For bløtlegger man frø, baker med surdeig, tar probiotika, spirer korn og frø vil dette være metoder som bryter ned antinæringsstoffene i korn og det blir mindre magevondt.
Ting er ikke så sorthvit som det ofte fremstilles, og vi alle er forskjellig skrudd sammen, så her er det  store individuelle forskjeller på hva folk tåler og foretrekker.

Så litt drahjelp på veien er oppskrift på hjemmelagde knekkebrød som kan være mer magevennlige enn de man kjøper på butikken, i tillegg til at de blir mer næringsrike og et godt frokostalternativ også til barn hvis du har lyst til å prøve
Oppskriften holder til 2-4 brett alt etter hvor tykke du vil ha de

Du trenger: 
♥ 3 dl knuste linfrø 
♥ 3 dl solsikkefrø 
♥ 3 dl sesamfrø
♥ 3 dl valnøtter
♥ 2 ss chiafrø
♥ 1 ss himalayasalt
♥ 1 ss Probioform (evt molkosan, surdeigsstarter eller eplecideredikk
♥ 1 ts natron
♥ 5 eggehviter

Bland alle nøtter og frø sammen med salt, vann og probioform i en kjøkkenmaskinbolle. Dekk til med plast og la den stå i 8-24 timer. Kjør blandingen med kniven i kjøkkenmaskinen, tilsett eggehviter og natron og bland godt etter bløleggingen

Spre blandingen utover brett kledd med bakepapir.
Ett tips er å legge et annet bakepapir på toppen av deigen når du skal kjevle ut for å unngå søl, og for å få så tynne knekkebrød som ønskelig.
Stek først på 160 grader i 10 minutter, ta ut brettet og rut opp knekkebrødene i ønsket størrelse før du skrur ned temperaturen til 100 grader og tørker de slik at de blir sprø

Avkjøl og oppbevar i en glasskrukke eller boks - ikke plast for da blir de seige.
Jeg ønsker dere lykke til med bakingen og håper dere liker de litt mer "faglige" innleggene også


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag