02.06.2016

Fear and greed

Er der ikke deilig å være inne i den første sommermåneden?
Etter en kald start på mai var det godt å endelig få litt sol på kroppen og lete fram nedstøvete sommerklær innerst i skapet. Jeg har stor tro på denne sommeren og skal nyte hver en solskinnsdag.

Ny måned betyr også nye muligheter.
Det er så mye jeg vil lære, så mye jeg vil gjøre nå som sommeren kommer og ett av prosjektene mine har vært bøker og lesing. Fra å være en som aldri hadde lest en bok i hele mitt liv, da jeg skumma gjennom bøkene i pensum på allmenn påbygging, leste heller sammendrag og andres tolkninger for å få en viss forståelse, har jeg den siste tiden investert i flere bøker selv. Hovedsaklig om tema selvutvikling, hvordan tankene påvirker oss og den mest spennende så langt "Rich dad, poor dad" av Robert Kiyosaki.

Robert Kiyosaki ble født på Hawaii i 1947. I boken snakker han om oppveksten med to sterke, hard-working fedre med hver sine strategier når det kom til pengebruk. Hans egen far hadde en god utdannelse og godt betalt jobb, men slet allikevel med å få endene til å møtes. De fikk det mest grunnleggende de trengte, men lite utover det. Faren til kompisen omtaler Robert som Rich dad, og han som lærte han kunnskapen om penger. For å få frem forskjellene vil jeg trekke fram et eksempel:

Du er i butikken og ser en ting du VIRKELIG har lyst på, men ikke nok penger.
Poor dad vil si "Den har jeg ikke råd til" Rich dad vil spørre seg selv "hva skal til for at jeg får råd til denne?" Det første er en påstand som setter hjernen i hvilemodus. Man trenger ikke å tenke, fordi man har slått fra seg tanken. Det andre er et spørsmål, som tvinger hjernen til å tenke på ulike muligheter for å få ønsket til å gå i oppfyllelse. Han sammenlikner mental trening på samme måte som fysisk trening. Øver du litt hver dag vil du absolutt få resultater på lang sikt.


Poor dad trøster seg selv med "grunnen til at jeg har dårlig råd, er fordi jeg har barn"
Rich dad vil si " Grunnen til at jeg må være rik, er fordi jeg har barn!"
Poor dad ville hjelpe han til å skrive en god CV for å få en godt betalt jobb i et stabilt firma. 
Rich dad ville hjelpe han å skrive en bra forretningsplan slik at han kunne skaffe gode jobber til andre. Begge vil hjelpe, men det er store forskjeller på hvordan
Penger er makt. Men penger kommer og går, så en enda sterkere makt vil være læren om hvordan pengene fungerer. 

Problemet til folk flest er at de jobber for penger. Penger blir en drivkraft og vi tror alle problemene løser seg hvis vi får enda mer penger. Dessverre er det ikke slik for de aller fleste av oss. Det viser seg at får vi mer penger får vi også mer gjeld - ikke mer velferd eller et lykkeligere liv. Vi har fokus på feil plass i livet og de fleste legger ikke merke til den fella vi er i.

"There is a difference between being poor and being broke. Broke is temporary. Poor is eternal"

Frykten av å være uten penger motiverer oss til å jobbe hardt. Når vi først får lønna vil grådighet og begjær få oss til å tenke på alle de fantastiske tingene vi kan kjøpe for våre penger.
Vi står opp - går på jobb - får betalt - betaler regninger - står opp - går på jobb - får betalt - betaler regninger. Vi styres av disse to følelsene: frykt og grådighet når det kommer til penger.

Det er en utrolig spennende og lærerik bok, som på de første 30 sidene allerede har gitt meg mange "a-ha" opplevelser. Gleder meg til å sette meg skikkelig inn i boken og begynne å øve på dette. 
Det er solgt over 26 millioner eksemplarer av boken og hørt flere som driver med Network marketing har dratt god nytte av denne boken, så det blir spennende å se om dette kan gjøre noe rundt min tankegang, for jeg har innsett at jeg er slik som han beskriver de "poor" i boken, som tror penger kan løse problemer, har man dårlig råd blir man sint på sjefen og ser etter en ny, og mer betalt jobb. 

"You are only poor if you quit"




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag