28.04.2016

Parfymefri?

//sponset innhold

Neutral har nå lagt ut en test på sine hjemmesider der du kan finne ut hvor parfymefri du er.  Jeg prøver å være ganske bevisst, men så fort at det var flere av mine daglige produkter som inneholdt parfyme. Mitt resultat ble 54% parfymefri. Greit nok, men kanskje bedre hvis meg blir enda mer bevisst. Med to "hudbarn" må jeg ta enkelte forhåndsregler da det ikke er alle produktene de tåler like godt. Så fremover skal vi teste både oppvaskmiddel, skyllemiddel, vaskepulver og vaskekapsler som er parfymefrie

Ta testen på parfymefrihverdag.no og du blir samtidig med i konkurransen om et opphold på Farris bad til en verdi av 5000,-

«Stadig flere nordmenn velger parfymefrie alternativer når de skal velge vaskemiddel til klærne sine. Omtrent en tredel av alt vaskemiddelet som selges i Norge er i dag parfymefritt, til glede for de nærmere 150 000 som får allergisk reaksjon av kontakt med parfyme. For å sette fokus på utfordringer knyttet til unødvendig parfymebruk, arrangerer Neutral kampanjen «Parfymefri hverdag» i hele april»

Inne på neutral sine sider fant jeg også 10 nyttige tips jeg vil dele med dere:
  • Slutt med farge og parfyme
    Gå etter produkter som er deklarerte av Norges Astma og Allergiforbund. Og velg der det er mulig parfymefri og fargefri produkter
  • Vask nytt tøy før bruk
    Da unngår du å få allergi og hudgener fra fargerester eller andre rester fra produksjonen
  • Bruk tørketrommelen
    Slik suges alle løse fibrer fra klærne ut og man unngår hudirritasjon
  • Håndvask mot bakterier
  • Regntøysallergi
    Vær oppmerksom på at barnas regntøy inneholder PVC og phthalater, som er mistenkt for å være hormonforstyrrende
  • Luften hjelper inneklimaet
    Ønsk våren velkommen inn og luft ofte
  • Skyllemiddel mot støv
    Støv setter seg overalt! Visste du at ved å bruke litt skyllemiddel i vaskevannet på f.eks persienner så vil det frastøte seg støv?
  • La huden puste
  • Pass på hudens pH-balanse


Jeg er også Buzzador og har fått testet Neutral vaskemiddel noen runder og klærne kjennes myke ut, de lukter godt og irriterer ikke familien skjøre hud,

Hvor parfymefri er du?

Et lite notis fra meg på slutten og en liten "heads-up" som jeg har lært i helsekostbransjen: Dessverre er det ikke to ulike deklarasjoner på duft i de ulike produktene. Vi har helt ren, økologiske, milde produkter i hyllene som slaktes i noen tester fordi de inneholder "parfyme" Men de er ikke tilsatt parfyme, de bruker naturlig duft, f.eks fra eteriske oljer som veldig få reagerer på, men må føre det opp som parfyme, og "likestilles" derfor med syntetisk, skadelig parfyme. Så undersøk gjerne litt mer på de produktene du er nysgjerrige på. Noen parfymeprodukter er også helt giftfrie 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag