11.04.2016

Addict

//Annonse

Hvor mange timer i løpet av en dag er du tilgjengelig via mobilen? 
Jeg har min innen rekkevidde stort sett hele døgnet. Eller faktisk hele døgnet hvis jeg skal være ærlig.
Til tider blir jeg så lei av å sitte å glo på den lille skjermen enten om det er mobilen, nettbrettet eller datamaskinen, men klarer liksom ikke å slutte av vane. Så hva gjør jeg etter en kveld i sofaen med bærbarpc'n på fanget og tv seriene rullende over skjermen de siste dyrebare timene etter ungene har lagt seg? Jeg legger meg på hodeputa og scroller for enda flere oppdateringer! Det begynner å nærme seg grensa til galskap. Men så har jeg forstått - gjør ikke alle det? Iallefall så mange som 57%

Vi sover faktisk nå mindre enn noensinne og jeg har mange kunder ukentlig innom jobb som forteller at de sliter både med å sove på kvelden, men også våker flere ganger iløpet av natten og ikke får til å sove. Og det er ikke bare eldre menn med forstørret prostata som kommer innom. Det er også fortvilte foreldre og ungdommer som er uopplagte og slitne etter søvnmangelen. Søvnmangel fører igjen til dårligere helse og flere ulykker.
Grunnen kan være enkel: det blå lyset fra disse skjermene hindrer produksjon av melatonin som er korppens naturlige søvnhormon.

Her kommer noen spennende fakta om søvn:
  • Mangel på søvn øker risikoen for å bli utsatt for ulykker og ca 20% av alle trafikkulykker er søvnrelatert. En sjåfør som ikke har sovet på 24 timer har like dårlig reaksjonsevne som en person med èn promille alkohol i blodet
  • Når vi sover for lite, svekkes immunforsvaret og vi blir fortere syke. Søvnmangel er også en vanlig årsak til sykdommer som hjerte- og karsykdommer, diabetes og depresjon
  • Et voksent menneske trenger ca 7,5 timers søvn per natt, og det er det bare 5% av oss som klarer seg med bare 6 timers søvn. I dag sover vi i gjennomsnitt èn time mindre per natt enn for bare 30 år siden
  • En av tre nordmenn har problemer med å sove og hver fjerde nordmann lider av søvnmangel.
  • Sovevansker er en sterk risikofaktor for sykmelding og frafall i arbeidslivet
___________________________
IF OFFLINE O'CLOCK | ET SØVNEKSPERIMENT
___________________________





Jeg startet mitt prosjekt på fredag, og måtte ta meg i det flere ganger å ta opp telefonen når det kom reklame på tv. Av ren vane/uvane strekker jeg meg etter telefonen, så tilslutt gikk jeg opp på rommet å la den på nattbordet. Det er ikke at jeg må se hva som har skjedd på det siste kvarteret, det er rett og slett en stygg uvane jeg har lagt meg til, og gøy å bli bevisst den. Jeg har på disse tre dagene definitivt brukt telefonen mindre på kveldstid. Hvem andre tar utfordringen og går offline O'clock klokken 22.00 i kveld? I dare you

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag