14.04.2016

10 ting jeg IKKE savner med småbarnslivet

I sommer fyller jentene 4 og 7 år, og vi har for lengst blitt ferdig med smårollinglivet. Jentene har blitt svært så selvstending, har fått mange venner i nærområdet de leker med på ettermiddagene, får større ansvar hjemme og vi blir friere som voksne også. Selv om det er rart at denne tiden er forbi før jeg er 30 år, er det også mange ting som jeg er glad for at vi er ferdige med:


♡Ukene etter fødsel.
Det var så mye jeg ikke hadde tenkt over før jeg var i situasjonen selv. "Alle smerter er glemt" i det babyen kommer ut, og det er sant det, men det kommer en annen type smerter som jeg ikke hadde tenkt over. Etterrier, rifter og sting som sved. Det var vondt å gå, ubehagelig å sitte, kroppen var sliten og jeg var mye trøttere enn før. Det er en selvfølge når jeg tenker over det, men jeg var ikke forbered på disse tingene så ble kanskje litt tyngre hverdag enn jeg hadde forventet
♡ En baby som skal henge i puppen hele døgnet!
Amming er koselig, men jaggu er det slitsomt også. Jeg følte bare jeg eksisterte den gangen kun for å få mine barn til å overleve, jeg hadde mistet alle egeninteresser og fordi om behovet for egenpleie var der hadde jeg rett og slett ikke tid. Brystbetennelser, melkespreng og sårebrystvorter ligger også under denne kategorien

♡ Kolikk og barnegråt.
Live hadde kolikk da hun var lita, og vi grua oss til klokken nærmet seg 20-21 om kvelden for da visste vi at det ville starte på igjen. Timer med rasing og den lille kroppen stod i spenn var utrolig tung å komme igjennom. Da vi stod midt oppi det føltes det ut som det aldri ville slutte og man blir så desperat at man føler eneste måte å få det stille på er å kaste babyen i veggen. Ble mange kilometer med gåing fram og tilbake inne i stua med gynging, byssing og kos mens tårene trillet på både baby og foreldre  
♡ At folk uten barn faktisk ikke skjønner hvor slitsomt/krevende det faktisk er!
Jeg hadde bekjente som ville ha meg med på fest på byen og skjønte ikke at jeg ville prioritere å sitte hjemme for "hun tar jo flaske" Man blir litt kjedelig som småbarnsforeldre, men det er normalt det! Man vil bruke de dyrebare timene til avslapping, være rundt babyen og ta igjen tid til seg selv: noen ganger betyr det mat, dusj eller soving. Å være i permisjon betyr ikke å ha fri! Jeg har faktisk aldri vært så sliten som da, fordi kroppen trenger rekreasjon, man har en liten baby å ta seg av; ny hverdag og nye rutiner. 
♡Alt for full bil! Om man skal være bort en helg er bilen stappa full: bleier, grøt, stellematte, lekematte, leker, flere sett skiftetøy for hver dag, flasker, dyne, bamse, barnevogn og babygym er bare litt av det som skal være med for å fungere med småbarn over flere dager. 
♡ TrassDet å bryte klærne på barna fordi de har bestemt seg for at de ikke vil. Den verste trassperioden er over, og nå som de både forstår og gjør seg forstått er det lettere å overtale de, men også skjønne hvorfor de slår seg vrang, for det skjer fortsatt. Det synes jeg bare var frustrerende da de var små  
♡Jaget etter det perfekte.Overalt i media så man nybakte mødre sitte å være sosiale på cafeèr, trilleturer i marka, shopping, scrapping av babyalbum, babysang, babysvømming, babyyoga - alt mulig. Jeg hadde så mange planer og ting jeg skulle rekke i permisjonstiden og nederlaget da jeg innså halvveis i permisjonen at jeg ikke en gang hadde startet med mine mål!. Skulle ønske jeg kunne senke skuldrene og forventningene til meg selv, nyte hver dag og ikke tenke på alt jeg burde/skulle ha gjort.Faktum er at man mister tid til seg selv, til kjæresten sin, til venner og familie, hobbyer og mange muligheter man ikke visste, eller tenkte over, at man hadde før man ble foreldre. Som f.eks kveldstur i måneskinn, dra en svipptur på butikken etter kl 19. Spontan kino- eller middag på restaurant. Bare det å komme seg ut døra blir plutselig en utfordring.  
♡ Bleier og gulpekluter  

♡Å rydde inn 200 DVD plater inn i hylla igjen.
Ingen av mine har vært særlig mye inn i kjøkkenskap og skuffer, men de fikk lov til å leke med DVDcovrene, noe som igjen førte til mange timer totalt sett med opprydding der 
♡Leker i stua!
Hender seg fortsatt at ting kommer ned i stua, men har som hovedregel at de leker på rommene sine. Før var stuegulv, sofa, kjøkkenbord, ja alt dekt med barneleker. Helst med så mye lyd og lys som overhodet mulig.

Det var også en rekke andre ting som dukket opp i hodet da jeg begynte med dette innlegget - at gulvet under spisebordet bør vaskes etter hvert måltid, klissette fingre, fingermerker på alle speil og vinduer, et hav av klesvask som aldri tar slutt, tidsklemma der man skal være ute i god tid til alt uten å stresse, alle bekymringene som dukker opp og den dårlige samvittigheten når man føler at man aldri strekker til. Men dette er ting som fortsatt er veldig tilstede i mammarollen min fortsatt, og enkelte av disse punktene kommer til å være i meg så lenge jeg lever. Slitsomt, tungt og trasig til tider, ja, men jaggu så mye kos og gøy det er med to små jenter i hus

Måtte bare legge ved dette showet av Michael McIntyre som virkelig setter det på spissen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag