18.03.2016

Barnas verden

Er det en ting som virkelig fascinerer meg og inspirerer meg er det barns måte å se verden på. De bittesmå ting kan bli en stor inspirasjon for fantasifull lek, og noe husker jeg til ogmed fra jeg var lita. Vi pleide å ta på oss ullsokker og late som vi gikk på skøyter på stuegulvet vårt. Vi hadde kontor og møtelokaler i skogen, lekte timesvis i dukkestua til bestevenninna mi, og fantasien var virkelig tilstede. Det skulle ikke mer til enn noen gråsteiner før vi kunne sitte timesvis å underholde oss selv. Det var på den tiden barnetv gikk fra kl 18-18.30, og ikke surret hele døgnet. 


Jeg lurer på når denne fasen tar slutt, for om voksne hadde vært like kreative og fantasifulle som barn så hadde vi nok vært låst inne på et kaldt, mørkt rom. Dessverre. Barn er løsningsorienterte, de er kreative og de kan vri synet på verden på noen sekunder. Jeg skulle ønske jeg fortsatt hadde litt av den livlige fantasien, og  egenskapen til å virkelig slå meg løs i en fantasiverden igjen uten å være redd for å se gal ut, så da blir det ofte at jeg slår ut håret foran barna når vi er hjemme alene, og da har vi det gøy!

For noen år siden kom jeg over en artikkel der en mamma hadde stilt spørsmål til sine barn om deres oppfattning. Jeg tok den på Tuva da hun var 3 år, men nå var det på tide med en oppdatert versjon. Greia er at man stiller barn disse spørsmålene så svarer de etter beste evne. Så utrolig gøy å høre. Her er Tuva og Lives svar. 

LES FØRSTE SPØRSMÅLSRUNDE HER
 

Hva pleier mamma alltid å si til deg?
T:Snuppa mi
L: Vet ikke, at vi e til farmor

Hva gjør mamma glad?
T: At jeg deler ting med deg
L: At jeg sier at du er snill


Hva gjør mamma lei seg?
T: Når jeg ikke hører etter
L: Når vi sier stygge ord

Hva gjør mamma for å få deg til å le?
T: Si morsomme ting
L: Si flire tinger. At du gjør mæ glad

Hvordan var mamma da hun var barn?
T: Likæns som mæ. Lei sæ og litt sur
L: At du gjor en baby

Hvor gammel er mamma?
T: 140 000
L: Vet ikke. 1000

Hvor høy er mamma? 

T: Æ ska tell.. 1-2-3-4-5-6-7-8-9---26 høy
L: Sånn her. (Tar meg på hodet)

Hva liker mamma best å gjøre?
T:Å lek med mæ og Live
L: Bak

Hva gjør mamma når du ikke er hjemme?
T: Ingenting
L: Går på jobb


Hvis mamma skulle bli berømt, hva ville hun bli berømt for?
T: For å få penger. Sunge bra nok
L: At du har snakka på TV


Hva er mamma veldig flink til?
T: Alle ting. Ingenting spesielt, alt er spesielt med deg
L: og lægg dæ

Hva er mamma ikke flink til?
T: Ingenting
L: At du snorke

Hva jobber mamma med?
T: Tabletta
L: På en butikk

Hva er mammas favoritt mat?
T: Sjokolade
L: Vet ikke. Fruktsalat

Hva gjør deg stolt av mamma?
T: At du gjør ting for meg. F.eks kjøper klær, godteri
L Vet ikke. At du kille mæ


Hvis mamma hadde vært en tegneseriefigur – hvilken ville det ha vært?
T: Stine Fjeldvær Lervik – du hadde vært hello kitty
L: At du e tegna

Hva liker du og mamma å gjøre sammen?
T: Kose oss på jobb
L: Å ha fri. Vær sammen

Hva gjør deg og mamma like?
T:Sjokolade, vi liker å se på ting som begge gjør
L: At du e høy og æ e litt kort

Hva gjør deg og mamma forskjellige?
T: At vi ikke har samme klær
L: At vi dele oss

Hvor liker mamma å reise?
T: Spania
L: I Pirbadet

Hvordan vet du at mamma elsker deg?
T: Fordi du blir veldig glad når vi er i Spania. Du gjør ting for meg og du sier fine ting til meg, og du sier nesten alltid at jeg er snuppa di. Og du sier alltid at du er glad i meg.
L: Du gjør meg glad
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag