23.02.2016

Vegetarisk linsegryte

Jeg elsker å prøve nye, sunne oppskrifter på vegetarisk mat når samboeren er borte. Han er heller skeptisk til mange av mine påfunn og forslag til middagsretter, og tror nok kanskje at han trenger kjøtt for å bli skikkelig mett til middag. Derfor elsker jeg å slå meg løs når han er på jobb. Denne gangen falt valget på Caroline Berg Eriksens (Fotballfrues) linsegryte.

Det var først og fremst ingrediensene som hørtes så utrolig spennende ut sammen. Jeg har blitt så glad i ingefær de siste månedene, og sammen med proteinrike linser så tenkte jeg at denne ville mette godt og varme en kald vinterkropp

♡ 5 sjarlottløk ♡ 3 fedd hvitløk ♡ frisk ingefær ♡ 1/2 rød chili ♡ 1 boks hakket tomat 
♡ 1 lime ♡ 1 boks kokosmelk ♡ 4 dl røde linser ♡ 1-2 ts currypaste 
♡ cocosa pure ♡Frisk koriander

Hakk opp sjarlottløk, hvitløk, rasp ingefærrot (mengde etter hvordan du liker det - jeg brukte en liten rot) og hakk chili. Fres dette i en liten panne med kokosfett til det blir blankt. Tilsett en boks tomat og en boks kokosmelk, currypaste, saften fra en lime og tilsett røde linser (kjøp ferdig i boks fra f.eks Go green, eller kok selv) La dette småkoke i 10-20 minutter. Tilsett frisk koriander mot slutten av koketiden. Smak til med salt. Oppskriften holder nok til 2-3 stk






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag