21.01.2016

Chiagrøt med friske bær

Chiafrø har vært i vinden en stund og jeg finner bare flere og flere bruksområder der de næringsrike frøene inngår. Jeg har laget syltetøy med chia, blandet det i kjøttdeig og servert det på pizza og i taco, Vi har bakt brød og laget granola. Det kan strøes over salater, brukes i gryter som fortykkningsmiddel, blandes i juice eller som min nye favoritt: kjøleskapsgrøt med chia/chiagrøt.

Chia har en naturlig sammensetning av mineraler, vitaminer og proteiner. I tillegg er det en av planterikets rikeste kilder til Omega 3. Faktisk har frøene et langt høyere innhold av Omega 3 enn 
laks, mer kalsium enn H-melk, mer magnesium enn brokkoli og mer antioksidanter enn blåbær! 
Det er så utrolig lettvint å få i seg sunn mat som metter, og den kan med fordel lages kvelden før. Da blir det nesten som å stå opp til ferdig frokost! 

♡ 1 dl mandelmelk ♡ 2ss chiafrø ♡ Vaniljepulver
♡ Friske bær ♡ Sukrin Gold

Bland alt i et glass, tilsett evt proteinpulver og sett kaldt i minst 30 min, men gjerne over natten. Toppes med det du måtte ønske av krydder, frukt, bær og nøtter




 


post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag