29.12.2015

Sjokoladecookies med nøtter og salt karamell
-helt uten sukker og hvetemel


Til jul hadde min gode tante bakt noen utrolig gode sjokoladekjeks med peanøtter og salt karamell. Det holdt ikke med en, for å si det sånn, og heldig som jeg er fikk jeg oppskriften av henne. Jeg tenkte at denne kunne lages en del sunnere og har derfor erstattet mange av ingrediensene i min egen, sunnere oppskrift.

Jeg må innrømme at kjeksene er best etter originaloppskrift, men når man skal leve i sunnere baner er dette et meget godt alternativ. Og har man ikke smakt den originale så har man heller ingenting å sammenlikne med. Denne har en god sjokoladesmak, crunch fra nøttene, salt og søt karamell helt uten sukker og hvetemel

Du trenger:
♡ 50 g smør ♡ 200g sukkerfri sjokolade ♡ 50g sukrin+ ♡ 50g sukrin gold ♡ 50 g kokossukker
♡ 2 egg ♡ 40g bokhvetemel ♡ 1 ts bakepulver ♡ vaniljepulver ♡50 g peanøtter ♡maldonsalt 
Karamell: ♡1,5 dl fløte ♡ 30g sukrin gold ♡ 8g smør ♡ 12g fibersirup gold


Smelt sammen sjokolade og smør i vannbad. Avkjøl litt
Pisk opp sukker og egg til en luftig eggedosis (ca 10 min). Sikt deretter i det tørre og bland i sjokoladen. Miks alt sammen med slikkepott. La røren stå på benken i ca 10 minutter for å tykne litt.

Bruk en stor ts og lag små topper av deigen på et bakepapir. De flyter litt utover, så jeg satte 3x3 rekker på ett brett. Tilsammen ble det 27 cookies.
Stekes ved 180 grader i 8-10 min på midterste rille. Avkjøles på rist

Oppskrift på karamellen fant jeg på bloggen til Linda Stuhaug: bland alle ingrediensene i en beholder som tåler høy varme og sett først i mikro på full effekt i 5 minutter. Ta ut og rør før den settes tilbake i mikro. Følg med når du har fått en tykk karamell - det tar +/- 10 minutter. Kan også lages i kjele, men da tar det mye lengre tid. Drypp den smeltede karamellen over kjeksene, strø over salt og la de avkjøles godt før du pakker de i en lufttett boks



post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag