26.12.2015

Julebrød


Julebrød hører høytiden til, og det søte saftige brødet har alltid vært en del av julefrokosten så lenge jeg kan huske. Vår familietradisjon har vært å spise en rolig frokost sammen med familien 1.juledag med alskens pålegg og alle har god tid. Da vi var små fikk vi ikke lov å dra på besøk denne dagen heller, vi skulle leke oss med alt vi har fått til jul. Fortsatt synes jeg frokost 1.juledag er superspesiell og den dagen bringer med seg mange gode minner. Julebrød er bare en del av barndomsopplevelsen

Enten om man vil ha brødet "plain" eller fylt med rusiner og sukat er dette en basisoppskrift som er enkel å følge

Du trenger:
♡ 125g smør ♡ 5 dl h-melk ♡ 1 pk gjær ♡125 g sukker
♡ 1 ts kardemomme ♡ 1kg mel ♡ 150 g rosiner/sukat

Varm opp smør og melk og rør ut gjæren. Bland alle tørre ingredienser og tilsett melkeblandingen. Elt godt. Trekk bakebollen med plast og hev ca 40 min.

Varm stekeovnen til 175 grader. Form deigen til to brød, eller lag store runde brød slik jeg har gjort.
Etterhev ca 40 min. Stekes nederst i ovnen i 30-40 min. Server med godt smør og ost
Nyt, og god jul


1 kommentar:

  1. Så godt :)
    Her er og 1 dag hellig, ungdommen får ikke dra noe sted, hahah :)
    Frokost og middag med familien denne dagen :)

    Ha fortsatt fine juledager!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag