24.10.2015

c9 -dag 3

Så var det klart for første veie/måledag i C9.
Jeg var så motivert før jeg begynte og gikk all inn - fulgte alt som stod i boka, og spiste minimalt med mat fra frilisten. Det ble 3 gulrøtter og 5 jordbær tilsammen disse dagene.
Drakk mye vann for å unngå hodepine, og om sulten meldte seg så var det bare å få tankene over på noe annet. Tidlig kveld for kjente ofte jeg ble sulten på kvelden. Jeg har jobba knallhardt mentalt og virkelig bestemt meg for å gjennomføre og oppnå de høye målene jeg har satt meg, selv om sulten har prøvd å stoppe meg, og det mentale begynner å svikte, men viljen var sterkest, og slik når man målene sine!

Da jeg gikk på vekten i dag tidlig viste den -3,3 kg, mistet 3 cm rundt bryst, 1 cm rund armen, 5 cm rundt midja, 2 cm på hoftene, 4 cm rundt lårene, og 1 cm rundt leggen! Det er 11 cm totalt det!
Hadde grua meg til å dele disse bildene, men samtidig er det virkelig motivasjon både for meg, og kanskje noen av dere der ute som slet med det samme som meg: litt for mange kg ekstra å bære på, og lite motivasjon til å gjøre noe med det. Jeg tok sats med begge bein og ser resultater så fort!

Jeg har fått noen spørsmål rundt C9, og om det ikke er skadelig for kroppen med så lite mat. 
Så er det skadelig å spise så lite mat gjennom 9 dager? Jeg skriver generelt om faste, og ikke spesifikt om C9 her, bare så det er klart 

Svaret er nei! 

Faste er å gi kroppen lite mat i en periode for å gi hvile til fordøyelsesorganene, kroppen tvinges til å utnytte sine energireserver, cellefornyelsen stimuleres, og organene våre har som resten av kroppen vår evnen til å regenerere (fornye) seg. Når kroppen ikke har mye mat å fordøye vil den i stedet sette igang en "storrengjøring" i systemet. Derfor er vi avhengig å innta rikelig med vann slik at vi kan skille ut avfallsstoffene. Faste er en gammel helsemetode og finnes i de fleste religioner sin en indre renselse. 

Faktisk har det vist seg at faste kan virke sykdomsforebyggenede. Vi lever i en tid et stort overforbruk av mat og spiser ofte mat som vi har lyst på fremfor det kroppen trenger. Vi har stor tilgang på nytelsesmidler som f.eks alkohol, smågodt og tobakksvarer, vi stresser, spiser mat med sprøytemidler og får i oss mange stoffer kroppen ikke er vant til å fordøye noe som gjør at det kan bli en opphoping av avfallsstoffer kroppen ikke klarer å skille ut. Mange har en stillesittende jobb og lite aktiv ellers. 

Riktig gjennomføring av fasten gjør det til en ufarlig måte å fornye kropp og sjel. Friske mennesker har godt av å faste en uke eller to i året, andre faster en dag eller to i uka(5:2) , eller mellom klokken 18-12 neste dag (16 timersfaste) et par dager, men ikke sammenhengende. Finn din måte, og gjerne snakk med noen som kan det for å tilpasse det din hverdag og helse, så vit hva du gjør! 

Noen faster for en slik storrengjøring av organene, andre vil føle seg sprekere, mer opplagt eller bygge helse, og det er fint å bruke som en overgang til mer vegetarisk livsttil, få inn sunne vaner eller røykeavvenning 

Likevell er det visse personer som ikke skal faste: Er man gravid, ammende eller barn. Personer med struma, gikt, har fått akutte infeksjoner, har en alvorlig nyresykdom, kreft, visse hjertefeil, har diabetes, er avmagret, har en spiseforstyrrelse eller mentale sykdommer så rådfør deg med lege 

Det som er viktig å tenke på: drikk rikelig med vann og få i det vitaminer, mineraler og sporstoffer. Derfor har det stor betydning om hva du spiser når du har et såkalt spisevindu. Rotfrukter og grønnsaker er spesielt viktig da det er rikt på vitaminer, mineraler og ikke minst kalium, som kroppen fort tappes for når man taper mye væske. Det er helt ufarlig med kaliumtapet for så få dager for friske personer, men spiser du oppnevnte mattyper så er du iallefall sikker. 

Av egen erfaring kan jeg si at de to første dagene på faste er de verste. 

Man taper mye vann og salt - føler seg sulten, og sliten fordi man går med lavt blodsukker. Blodtrykket senkes og kroppen setter igang med å bruke fettlagrene i kroppen. Hodepine, svimmelhet og slapphet kan også merkes de første dagene, men alt dette vil avta om man får i seg riktig næring imellom. 

Jeg har prøvd 5:2, men byttet fort over til 16 timers totalfaste da det passet best for meg og min hverdag. Jeg vil spise middag sammen med familien min og ikke måtte forklare jentene hvorfor jeg ikke spiste 2 dager i uka. Tidligere i vår gikk jeg også på Supercleanse: spiste utelukkende rå grønnsaker og frukt samt supermat for å få i meg nok proteiner, vitaminer, mineraler, enzymer og sporstoffer. Jeg fikk en enorm energi begge gangene og følge meg veldig "ren". Jeg trodde jeg ville kjenne mer på sulten, men etter to-tre dager blir man vant til det. C9 har sålangt vært bare positivt for meg og jeg føler det trygt å fortsette de siste 6 dagene før den virkelige utfordringen begynner: å holde det vedlike 

Vil du vite mer om faste eller periodisk faste eller helsefordelene, se her
-www.scientificamerican.com
-www.pubmed.gov

Har du spørsmål utover dette så gjerne skriv en mail til meg på stinelervik@gmail.com
Det gjelder også om du vil vite mer om C9 eller ønsker å bestille


post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag