20.09.2015

Tar du utfordringen?
#dine30

//sponset innlegg

Hvor mange kan med hånden på hjerte si at de er nok aktive i en travel hverdag? Ikke jeg iallefall!
Føler jeg lever relativt sunt med et variert kosthold, jeg bruker bilen minimalt, sykler eller går til både barnehage, skole og jobb, men det stopper liksom der. Jeg har lett for å finne på unnskyldninger for ikke å sette av tid til trening og overser at jeg kun lurer meg selv.

Greia er at jeg aldri har vært glad i å trene. Jeg har gått på håndball ett år, par år med allidrett og ett år med kickboxing. Jeg kan være supermotivert i tre uker, så blir jeg lei og ramler fullstendig av lasset. Hele 3 ganger har jeg endt opp som støttemedlem på treningssenteret. Jeg forestiller meg at det nesten ikke er noe vits å trene hjemme da jeg ikke har det nyeste av hverken treningsapparater, treningstøy eller gode sko. Så lettlurt kan man faktisk bli! 
Så da Helsedirektoratet nå kom med utfordringen #dine30, føler jeg motivasjonen kommer sigende. 
Her trenger man ikke annet enn 30 minutter om dagen, sin egen kropp og en liten dose motivasjon. For meg funker det å kalle det aktivitet fremfor trening. Da høres det ikke så slitsomt ut.




Mitt første steg er å fortelle det til dere. Jo flere som vet om mine aktive planer, jo vanskeligere er det å hoppe over en dag. Jeg skal være aktiv i minst 30 minutter hver dag! Sånn, da har jeg sagt det.
Den andre fordelen med å dele dette med dere er at kanskje andre vil henge seg på?. Det er lettere om
man er flere slik at vi kan motivere hverandre. Det er tross alt den billigste helseforsikringen jeg kjenner til og fordelene er mange: det styrker hjerte og kar og dermed bidrar til å redusere livsstilssykdommer som slag, diabetes, fedme osv. Man styrker kroppens muskler og mindre sjanse for å få skader/plager senere i livet. Aktivitet letter depresjoner og reduserer stress, bedrer søvnkvaliteten og man får bedre fordøyelse and so on..

 Jeg har tenkt ut hva jeg liker å gjøre. For ei som ikke har hatt høy puls på måneder så er det faktisk det viktigste. Finne ut hva jeg trives med og deretter gjøre det til en rutine. Jeg har funnet ut at jeg liker å leke med barna mine. Men der er jeg alt for dårlig da jeg litt for ofte heller prioriterer husarbeid i timene mellom middag og sengetid. Derfor skal mine 30 minutter brukes rundt barna. 
Vi skal gå turer i skogen, ut å sykle og klatre i klatrestativene. Andre aktuelle øvelser kan være bevegelse mens man ser på TV. Jeg har lyst til å legge inn en fast gåtur i løpet av dagen og kanskje bytte ut sykkelen med beina på tur til jobb, for det er mye bakker som jeg triller opp og ned. Trapper fremfor heisen og treningsvideoer fra youtube er ting som kan få meg mer aktiv.

Jeg startet på fredag! Det verste jeg hører er folk som skal starte "på mandag". HALLO? Er ikke mandagen hard nok og komme igjennom allikevel om man ikke skal begynne å endre rutinene i livet sitt også? Skal man ha varige endringer må man ta det gradvis. Det har jeg lært. I og med at jeg valgte fredag er man ofte lett til sinns over at det snart er helg. Skulle egentlig legge ut innlegget komme før helgen, men ting kom i veien. Men her her er min treningsplan den kommende uka:


Så hvem blir med på #dine30?  Man trenger ingen forberedelser, så kle på deg og gå deg en liten tur, eller ta med barna på lekeplassen og bli med!  Om du legger ut bilder på sosiale medier underveis så husk og bruk taggen #dine30 og tagg meg gjerne "stinelervik"
post signature

2 kommentarer:

  1. Kjenner meg så igjen i det du sier at motivasjon varer i 3-4 uker også faller man sakte men sikkert av lasset, slik har jeg og det! Men det er jo en kjempe motivasjon du her nå, hvertfall når de i rundt deg nå vet at dette er noe du har sagt du skal gjennomføre :) Så det blir både spennende og gøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre =) Startet faktisk uka med joggetur nå også! Deilig å kjenne høstluften og den kalde vinden mot kinnene =)

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag