23.09.2015

DO IT YOURSELF
-sofabord-

Oppskriften på dette bordet fant jeg hos flinke AnettesHus  men tenkte jeg kunne dele den på bloggen min også.  Vi brukte vårt tidligere bord som mal da dette passer så godt til U-sofaen vi har, måtte ha det 5 cm kortere for å få det til å gå opp i plank. Målene på vårt nye bord ble derfor 120x75x50

Her kan man selvfølgelig bestemme alle mål selv ut fra hvordan bordet skal se ut, så regn ut hva du trenger av material og dra til en byggvarehandel og evt få hjelp til å kutte riktige mål. Jeg fikk hjelp av samboeren min, så vi tok oss heller ekstra god tid der, og tok med bordet "flatpakket" hjem. Da fikk vi kastet alle rester med en gang og slapp å sage utenfor huset.

 Til rammen brukte vi plank/lekter som var 4,5x4,5 cm (2") og 15 cm brede bord til bordplaten. 


Dette trenger du:
♡ 4 stk 50 cm bein
♡ 4 stk 110,5 cm langside
♡ 5 stk 65,5 cm kortside + støtte under bordplaten
♡ 5 stk 120 cm lange plank til plate
♡ Lange, tynne skruer
Skrumaskin
♡ Trelim
Sandpapir
♡ Voks
Klut

Skru sammen rammen og legg bordplankene kant i kant med rammen. Bruk lim og/eller skruer for å feste bordplateplankene

Nå må bordet pusses grundig.  Etter tips fra den flinke damen på byggmakker her i Trondheim  gikk vi for voks som behandling av treverket. Ta gjerne kontakt med fagfolk som virkelig kan feltet. De vil hjelpe deg til å få den fargen du vil. Vi gikk for Osmo dekorvoks i fargen "steingrå"
Ønsker du å bruke beis er det anbefalt en til to lakk beis, før to lakk gulvmaling på toppen. Med voks gjør man alt på to omganger.  Og prisen for material og voks+ klut = 561,-




post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag