06.08.2015

Polarbrød med spelt

Hils på den nye matpakkemamma'n! 
Jeg har vært så bortskjemt med at jentene har fått både frokost, lunch og fruktmåltid i barnehagen og nå som Tuva har blitt skolejente har jeg fått prøvd meg mer på matpakkeordning. Skolen stiller med lunch i kantina hver dag med både varmmat, brød og påleggsbuffet og ulike frokostblandinger, men siden Tuva får velge har hun foreløpig valgt matpakke da dette er nytt og spennende.

Jeg er ikke så glad i å sende med vanlig brød til lunch, så har virkelig lett etter oppskrifter, tips og inspirasjon til en mettende og næringsrik matpakke. I går prøvde jeg å bake grove polarbrød med speltmel, men skal også prøve med Emmermel, tenker jeg. Man kan enkelt bytte ut med glutenfritt mel også, så valgene er mange. Her er iallefall oppskrift:

12 polarbrød
♡ 5 dl kefir
♡ 1 ss fiberhusk
♡ 1 pose tørrgjær
♡ 2 ss agavesirup
♡ 1 ts salt
♡ 1/2 ts natron
♡ 1 egg
♡ 30 g sesammel
♡ ca 500g mel - jeg brukte halvt om halvt med sammalt og siktet spelt
♡ 1-2 ss Cocosa pure

Varm opp kefir i en kaserolle til det er fingervarmt. Tilsett gjær, natron, salt, fiberhusk og sirup og bland godt. Visp inn ett egg. Hell over i en kjøkkenmaskin og elt inn melet i noen minutter. Tøm den klissete deigen på benkeplaten. Smør inn hendene godt med cocosa pure og del opp i 12 like store emner. Klem de flate og legg på en bakeplate med bakepapir. Stikk med gaffel og stek på 225 grader i ca 10 min.




post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag