24.08.2015

Ja til trygge veier for våre barn

//Annonse

Først vil jeg starte innlegget med å fortelle en ekkel historie som skjedde med oss i fjor høst. Det hadde blitt kaldere i luften, og et tynt lag med frost hadde allerede lagt seg på bakken. Vi var på vei til barnehagen: Live i vognen og Tuva hoppende ved siden av. Rett før barnehagen må vi gå over veien. Fotgjengerfeltet er lysregulert og vanligvis blir det grønt nesten med en gang. Det som skjer er at Tuva trykker på knappen, venter litt, og uten om å hverken tenke seg om, eller se seg for hopper hun ut i veien! 

Jeg ser med en  gang den store bussen som kommer mot henne og roper ut det høyeste jeg kan: en blanding av sinne, redsel og frykt. Jeg stod stiv av skrekk og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Husker jeg rakk å tenke "nå smeller det" men heldigvis hadde bussjåføren begge øynene på veien og klarte å bremse i tide. Det var ikke mange centimeterne det var snakk om før han hadde kjørt rett på henne, og hadde det bare vært litt glattere hadde han ikke klart å bremset. Jeg takker høyere makter for at han ikke skulle sjekke mobilen eller bytte kanal på radioen i det sekundet. Det kunne fått fatale konsekvenser. Livredd og skjelven både Tuva, bussjåføren og jeg.
Jeg blir kvalm bare jeg tenker på det enda det gikk bra.

"Selv om alle vet at det å bryte fartsgrensen øker risikoen for alvorlige skader, kjører likevel mange for fort - både på jobb og privat. Ikke fordi vi ikke bryr oss - for det gjør vi jo. Vi tenker bare ikke på det der og da. 
For å få flere til å senke farten har vi utviklet en litt annerledes GPS. Den vanlige stemmen bytter til en barnestemme når bilister kjører i områder hvor det ofte er barn. En liten påminnelse - fra dem vi bryr oss aller mest om. "-IF



Fartsgrenser er der for en grunn! Hvis man blir påkjørt i km/t har man ca 90% sjanse for å overleve. Øker man farten til 50 km/t og skulle være så uheldig å treffe noen er det faktisk 80-90% sjanse for at dette får et dødelig utfall. Det er lett å være litt for tung på høyrefoten. Spesielt på kjente veier. Alle vet at høyere fart øker risikoen for skade og dødsfall, men alikevell ser jeg alt for mange som raser forbi barnehagen vår i alt for høy hastighet. Det er ikke sikkert sjåføren tenker over det selv en gang. Kjenner kroppen spenner seg når jeg tenker at det kan komme en unge, slik som Tuva den morgenen hoppende ut i veien. Det er så fort gjort, og vi har ingen å miste

Det kan være et barn som løper etter ballen, som går over veien uten å se seg for, en skoleklasse på tur, eller en vennegjeng som er ute å leker. Vet du av områder som absolutt bør ha denne funksjonen kan du klikke deg inn HER og klikk på kartet. Hjelp IF og forbedre denne appen slik at våre barn kan ferdes tryggere

Jeg tror, når man bruker denne appen, og små barnestemmer forteller veien, at man bevisst/ubevisst er litt mer på vakt. Små barn er så forsvarsløse og vi har nok et urs instinkt om å passe på de minste blant oss. Kanskje noe så enkelt som en Slow down GPS kan gjøre oss mer bevisst? Står det et barn midt i veien må man stoppe så fort som overhodet mulig. 
Hva tenker dere, ville du hørt på et barn som ba deg kjøre saktere?

Appen er klar til gratis nedlasting både på AppleStore og GooglePlay
Jeg har satt Kattem på kartet!

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag