02.07.2015

Chocolate Salted Caramel Tart


Oppskriften på denne så jeg først på en bakeside jeg er medlem av på facebook. Den så himmelsk god ut, og jeg har etter beste evne prøvd å oversatt oppskrift og fremgangsmåte på norsk. På grunn av amerikansk oppskrift, blir det litt rare mål når man gjør om disse til dl

Originaloppskriften og steg for steg finner du i videoen nederst i innlegget


Tertebunn
♥160g hvetemel  ♥30g finknuste mandler ♥30g usøtet kakaopulver ♥50g sukker ♥ 1/4 ts salt
♥110g usaltet smør i terninger ♥1ts vaniljeekstrakt ♥1 egg ♥1-2 ss isvann

Bland mel, knuste mandler, salt, kakaopulver og sukker i en bolle. Tilsett terninger av kaldt smør og kna sammen. Jeg brukte saltet meierismør og droppet heller salt i tillegg. Tilsett egg, vaniljeekstrakt og vann og kna sammen til en deig. Pakk inn i plastfolie og sett i kjøleskap i minst en halv time.

Smør en pai/terteform med smør. Kjevle ut deigen så den passer i formen eller bruk fingrene for å smøre deigen utover. Lag en lett forhøyet kant og sett kaldt i 30 min.
Stikk bunnen lett med en gaffel, legg over bakepapir og fyll oppi ris eller tørkede erter for å holde tertebunnen på plass under steking. Stek på 180 grader i et kvarter.
Ta ut bakepapiret og ertene/risen og sett tilbake tertebunnen og stek i nye 10-15 min. Avkjøl

Salt karamell
♥3,5 dl sukker ♥ 1,2 dl vann ♥1,2 dl fløte ♥70g smør ♥1 ts salt

Ha sukker og vann i en tykkbunnet kaserolle og sett på platen. La dette koke i noen minutter til det karamelliseres (blir brunt) Ikke rør så ofte, da tar det bare lengre tid før sukkerlaken får den varmen den skal opp i for å bli brun. Ikke la det bli for brunt heller, da får karamellen ofte en bitter smak.
Trekk kjelen av platen og tilsett fløte. Bland godt og sett over svak varme i 1-2 min. Tilsett salt og terninger av kaldt smør. Rør til alt er blandet godt sammen. Smak til med salt. Avkjøl litt og helles over tertebunnen. Settes kaldt i 4-5 timer

Sjokoladetrekk
♥ 1,2 dl fløte  ♥ 120 g kokesjokolade 
Varm fløte opp til kokepunktet. Hell den varme fløten over terninger av sjokolade og bland lett med en slikkepott til du får en jevn masse. Avkjøl litt og hell på toppen av tertebunnen. Bør stå kaldt i 2-3 timer. 
Jeg pyntet kaken min med friske bringebær, sitronmelisse og et dryss maldonsalt.

Perfekt søtt, salt og syrlig om man serverer bær til

 








 

2 kommentarer:

  1. Det ser godt ut! Har du prøvd å fryse den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tove. Nei, jeg har ikke prøvd, dessverre =)

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag