12.06.2015

Noen forhold varer livet ut

//Annonse

Norvegias slagord - noen forhold varer livet ut. I mitt tilfelle er det faktisk helt sant.
Jeg gikk igjennom 10 år på grunnskolen og 4 år på videregående, nesten utelukkende med hvitost på brødskiven. Det tilsvarer ca 2660 matpakker det! Skulle jeg slå til litt ekstra hadde jeg med agurk eller noen skiver paprika, men osten var en gjenganger. Det er fortsatt en ingrediens som alltid står i kjøleskapet og blir brukt nesten daglig.

Vi har prøvd mange forskjellige typer oppigjennom årene, men til og med barna kjenner at smaken er annerledes, og vil ha tilbake den milde, gode Norvegiasmaken. Til fredagstacoen står det alltid nyraspet Norvegia som tilbehør, vi lager ostesmørbrød på kalde dager eller når man vil ha en ekstra god kveldsmat, som tilbehør til grillmat, noen skiver som et lite mellommåltid, over pastaretter, og min favoritt - i tomatsuppen. Prøv det! Jeg lærte det da jeg gikk på SKO-FRI (SFO) på Hitra i 1996 og siden vært hekta.

 

Da jeg ble spurt om å være med i kampanje med Norvegia tenkte jeg at vi måtte prøve noe annet enn det vi er vant til. Valget falt på 90-talls klassikeren Ostesuffle, og det ble jubel i heimen da maten ble satt på bordet. En "glemt" middag som er enkel å lage, passer perfekt til barna og greit med tanke på karbo. -Visste du forresten at Norvegia kom først i 1859, og inneholder så lite som 0-0,5 g laktose pr 100 g og kan stort sett spises av laktoseintollerante? Det er en grunn til at Norvegia er Norges mest spiste ost!

Her kommer oppskriften på myk og deilig ostesuffle
  • 2ss smør
  • 4 ss mel
  • ca 4 dl h-melk
  • 350 g tine Norvegia, revet
  • 5 egg
  • Salt, pepper
  • Evt muskatnøtt

Smelt smøret på lav varme og tilsett melet. Rør godt sammen og spe på med melk. Tilsett litt av gangen og rør til en klumpfri saus. Melkmengde kan variere litt i forhold til hvor tykk du vil sausen skal være. La den stå på varmen i ca 5 minutter og rør ofte så den ikke svir seg. Tilsett revet ost og rør til osten har smeltet
.
Skill eggene. Stivpisk eggehvitene med en håndmikser, og tilsett eggeplommene i ostesausen. Bruk lav varme. Avkjøl. Vend deretter de stivpiskede eggehvitene  forsiktig inn i ostesausen, og hell over i en smurt, høy ildfastform. Den hever en del i ovnen så ha den ca 3/4 full

Stekes på 180 grader i 50 min. Serveres med en gang da den fort kan falle sammen. Av tilbehør er det godt med oppskåret skinke, salat og et godt brød til. Velbekomme
 
 
 

Og reklamene er bare så søte!
-Den stakkar bekymrede pappa'n som åpner døren for datterens dater "Nei,nei! Det er mange som ser på meg og tenker: oij, han er den rundbrenner'n, men det æ'jække altså, kors på halsen"  eller "Om jeg sover over, blir jeg til frokost, for å si det sånn" Jeg ler meg skakk! 
God helg dere =) 

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag