07.12.2014

Karameller til jul



Da vi var små var det tradisjon å lage karameller sammen med pappa. Vi satt som regel å så på for å ikke brenne oss på den varme karamellmassen, og i år skulle jeg prøve helt selv.
For å lage deilige fløtekarameller trenger du

100 g smør
100 g sukker
2 dl fløte
1 dl sirup
Vaniljepulver(frø)

Ha alle ingrediensene i en kjele og kok opp.
Bruk et steketermometer eller slikkepot med termometer og varm opp til 118 grader.
Rør jevnt så det ikke brenner seg og hell massen over i en papirkledd brødform og sett kjølig i ca 2 timer. Del opp i passende biter. Oppbevares kjølig, men ta ut litt før servering for å få de mykere.

Vel bekomme
Alle ingrediensene klar for oppkok.

Deilige, myke karameller klare til å nytes.


Hva baker du til jul?

1 kommentar:

  1. Ååå Stine hva er det du gjør - skam deg! Tenk å friste meg med disse bildene!! Nå fikk jeg så utrolig lyst på hjemmelagde karameller! Nei, nå må du sende meg en boks i posten! :P

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag