30.12.2014

By'n æ bor i

Sponset innlegg

Er du flink å bruke byen du bor i?
Etter en oppfordring om å skrive litt om min by fant jeg ut hvor utrolig dårlig jeg var på akkurat det!
Hvorfor kan jeg ikke svare på, for Trondheim er en fin by! Men så stormer man somregel gjennom med de ærender man har og glemmer av hva den virkelig har å by på.


Bilde Wikipedia

Når vi er ute å reiser synes jeg det er stas å se på gamle bygninger, utvalg i matbutikker og prøver å få med meg hva som er typisk med den byen/landet jeg besøker. I andre land er det gøy å se på levemåte, klær og hva de er opptatt av. Så hva er typisk Trøndersk?

Mange vil si skinnvest og bart, men jeg kjenner overraskende få trøndere som er utstyrt med dette. Trondheim er mer enn snus, karsk og heimbrent.

En ting de fleste turister vil se er Tyholttårnet. Norges eneste roterende restaurant som står 74 meter opp i luften med utsikt over hele byen. Kanskje ikke uten grunn at dette er den mest besøkte serverdigheten i Trønderhovedstaden. Her har vi vært utallige ganger både for lunch og middag eller bare en is på toppen av byen.




Midt i hjertet av Trondheim finner du Nidarosdomen. I følge Wikipedia er det Norges mest sentrale kirke da den er Olav den Helliges gravplass. (Norges konge fra år 1015-1028. Drept på Stiklestad i 1030 og erklært som helgen i 1031) Kirken er full av spennende kunstverk, steinskulpturer og utsmykninger og har et årlig besøk på 400 000 mennesker.

Et steinkast unna finner du også Erkebispegården. Et museum med arkeologiske funn, og bilder fra hvordan byen så ut før.
 
Bilde: Wikipedia

Munkholmen er verd et besøk om du er i Trondheim mellom mai-september.
Det tidligere klosteret/tollstasjonen og fengselet har nå flotte badeplasser og en restaurant. En fin utfartsplass om man vil se noe annet enn selve byen. Det går båter ut dit jevnt gjennom hele dagen.
Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har vært der ute, men er en utrolig koselig plass å gå å vandre på en deilig sommerdag. Sette seg i gresse og la barna løpe fritt.
Bilde Wikipedia

Jeg bruker byen utrolig lite. Skuffende lite når jeg tenker over det. Trondheim er en fin by og en by jeg er stolt av! Vi får årlig mange tusen studenter på våre mange universiteter og høyskoler som f.eks NTNU og Trondheim er ikke bare en flott studentby, men uansett hvor du er i livet har byen min noe å by på. Skal du på venninnetur, kjærestetur eller ta med barna til en storby er Trondheim en fin destinasjon. 
Under har jeg listet opp noen personlige favoritter og innsett at jeg skal være flinkere til å bruke byen min i det kommende året.
Nå vil jeg gjerne høre dine erfaringer. 
Hva liker du å gjøre du som bor her, hva har du hørt/tenkt om du aldri har vært her og hva gjorde du om du har vært her?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag