24.10.2014

Koselig, eller hva?









Gjett hva? Bildene lyver! Her er det slett ikke koselig...

Jeg har akkurat meldt pass i kveldstellet da begge jentene slo seg vrang, og jeg måtte ta meg en pause for å ikke miste besinnelsen helt. Jeg skal faktisk være så ærlig å innrømme at jeg faktisk gikk over streken i kveld - mistet litt kontroll. Ropte beskjedene som skulle gies og ble sint da de ikke ville høre. Etter å gitt samme beskjed gjentatte ganger til ungene som var mer vill enn gale apekatter sa kroppen stopp. Til slutt ble hun eldste bare "jaget" inn på rommet uten tannpuss (tannkosten fikk jeg slengt i fjeset da tannpuss skulle utføres) og mor hadde fått nok.

Jeg bruker å kose meg med jentene rett før sengetid. Tiden på badet er så som så, men vi kommer alltid i mål med stell og tannpuss før nattasanger, historier og "pjusking" i sengen før natta kommer. Det er kvalitetstid og vi snakker mye om dagen som har vært, forventninger til morgendagen helt uforstyrret.
Slik ble det ikke i kveld.

Jeg hadde brukt opp alle kreftene på ettermiddagen med å gi beskjeder som ikke ble hørt, og jeg blir smått stresset/irritert over at ting jeg har ønsket å gjøre (f.eks rydde ferdig boden/ vaske til helgen) ikke blir gjort da jeg bruker opp alt jeg har på å rydde på plass de samme tingene 20 ganger på få timer, samt å leke med barna. Det å aldri komme i mål tærer på, og jeg skulle ønske jeg kunne si at jeg nå sitter i sofakroken, barna sover og huset er nyvasket, men det er ganske langt fra sannheten

Kjøkkengulvet er dekt av søppelposer som skulle vært bært ut for et par dager siden, jeg kjenner fortsatt hjerte hamre og jeg har ikke fått sagt skikkelig god natt til noen av jentene. Den dårlige samvittigheten kommer nå som jeg har fått roet meg litt. Jeg vet hva jeg kunne gjort annerledes for at det ikke skulle ha blitt sånn, jeg vet hvorfor de ikke ville høre og at jeg ikke var rolig nok og klar med beskjedene mine. Jeg vet alt dette, og det er en kjip følelse. Samtidig føler jeg meg så motløs når jeg står midt oppi det. Hvorfor kunne jeg ikke bare skjerpet meg i ti minutter til så hadde vi hatt en fin avsluttning på dagen?

Tror jeg skal opp på soverommene deres å si skikkelig god natt, unnskylde min dårlige oppførsel og forklare at mamma er sliten. Jeg skal også nyte denne kvelden for i morgen blir jeg alene med begge to, og da trenger de en tålmodig og opplagt mamma slik at hele morgendagen ikke blir som denne kvelden,

Et lite hjertesukk fra en sliten mamma en fredagskveld

15 kommentarer:

  1. Sender deg en god klem Stine ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, gode Mette <3

      Slett
  2. Jeg kjenner meg så godt igjen.. Har selv to jenter, ei på 4,5 år og ei på 15 mnd. De går virkelig i tottenet på hverandre noenganger og hu største er i slags 4 års trass.. Her er ikke huset rent og pent til enhver tid og mine søppelposer står også på kjøkkenet i 2 dager. Det viktigste er vel ikke rent og pent hus hele tida, men kvalitetstida med barna. De blir så fort store

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode ord Tine =) På en rar måte er det godt å vite at det er flere i samme båt.
      Ønsker deg en fin kveld
      - Stine

      Slett
  3. Kjære Stine... pust med magen i visshet om at dette har vi alle opplevd. Opptil flere ganger, om det er noen som helst trøst ;)
    Etter 12 år -og flere hjertebrist og tårer- har jeg kommet fram til følgende: det viktigste er å være EKTE sammen med barna mine.
    Med alt det innebærer av naturlige følelser og reaksjoner og opp- og nedturer.. det er ikke alltid det føles rasjonelt, men jeg tror likevel det er menneskelig.
    Jeg tror også det er viktig å vise barna våre at ikke alt går på skinner hver dag.. men sålenge vi snakker om hva som har skjedd -og hvorfor- er det likevel helt greit.
    Og jeg kan legge hånda på hjertet og si at jeg VET at kvelden ikveld ikke er det jentene dine tenker på når de våkner imorgen.
    Da er det en helt ny, ubrukt dag som skal utforskes - sammen med den beste mammaen de vet om <3
    Stor klem til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Faktisk så er det litt trøst i det =)
      Jeg er enig med deg! Kommer nok til å sprekke flere ganger, men sånn er vell livet. Det er iallefall ikke hver dag, ikke hver uke heller og barna lærer nok å se når det er nok til meg.
      Tusen takk for gode ord

      Ønsker deg en fin dag

      Slett
    2. Takk det samme :)
      Gunn Iren

      Slett
  4. tusen takk for at du sett ordan på d Stine! <3 føle æ e den eneste utbrente mora som gir opp alt æ! du e superflink!:.)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for gode ord Anja =)
      Du er ikke alene

      Slett
  5. Huff da Stine. Det er ikke alltid ting blir som man ønsker .. Har opplevd det slik selv. Sånn er det å være småbarnsmor :( Buhu. Vi får bare prøve å komme oss gjennom det! ;) Sender deg en megastor klem!!! <3 Kos deg ikveld nå da!! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Reidun Beate =)
      Gode ord

      Slett
  6. Jeg blir faktis litt glad av å lese dette innlegget. Ikke fordi du har hatt en slitsom dag men fordi da ser jeg at det ikke bare er her i huset det blir sånn noen ganger. At vi egentlig er normal og jeg ikke er en "dårligere" mor fordi at jeg mister tålmodigheten. Takk for et ærlig innlegg. Håper denne dagen går myye bedre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre! Var faktisk litt godt å skrive det ned også! Terapi i tekst.
      Takk for gode ord - ha en fin dag

      Slett
  7. Åh, er så glad i et ekte ærlig-innlegg! Kanskje fordi da vet man at man ikke er den eneste som har det sånn... Har vært en del for meg selv med mine to små (straks 2,5 år og 6 mnd) de siste månedene, og tålmodigheten min er BORTE! Jeg som var så flink og ikke hevet stemmen, ikke ropte tilbake, ikke ble stressa av skriking.. osv. Bah!
    Den der samvittigheten er fæl, men god å ha likevel. Jeg tror den hjelper oss å si i fra at vi er "normal"...
    Håper det har vært bra i dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre Vigdis =) Tusen takk for gode ord
      Vi lærer nok barna våre noe med dette også, så sant det ikke skjer hver dag

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag