30.10.2014

Du er så flink!

"Du er så flink" -sier du det mange ganger i løpet avdagen til dine barn? Hvis du gjør det- slutt!
Alle barn (voksne og, forden saks skyld) trenger ros, men "flink"i seg selv er ikke et bra ord. Heller ikke snill, dyktig eller å si: så bra!
 
Jeg er veldig opptatt av ros til mine barn. Gjør de noe jeg liker og viser en adferd jeg vil se mer av skal de få både ros og skryt for å fortsette med det, men av den spesifikke typen.
Se så flink du var til å rydde opp alle lekene dine! fremfor å si "så flink du er" da vet barnet at du synes den er flink fordi den har ryddet rommet - ikke fordi mammaer i godt humør i dag eller noe.
 
Det er så lett i en travel hverdag å stå å lage middag mens barna sitter å tegner.
5 åringen vil mer enn gjerne vise frem det nye huset hun har tegnet med vinduer som har gardiner og en dør med hjertekrans, slik som vi har hjemme. Noen ganger kan jeg ta meg selv i å gløtte bort på bordet og si "så bra" før jeg er like fokusert på middagslaging igjen. 

Det som ofte skjer er at barna mister interesse for det de gjør, og plutselig har jeg to barn hengende i hver fot som gjør alt for å få litt oppmerksomhet fra den travle mamman. 
Setter man av 1 minutt kanskje 2-3 ganger under middagslagingen for å fysisk gå bort til bordet, studere tengningen og rose både former, fargevalg og kvaliteten får du et barn som blomster og som nesten ikke har tid til å pakke bort når middagen er klar.
 
Det å gi direkte ros kan avverge så utrolig mange situasjoner der man fort kommer i konflikt med barna i hverdagen. Bruk det i butikken,ved stell, når barna ser tv, tegner, maler, leker med venner etc.'
Vi har brukt det mye i forhold til samarbeid og lek sammen blant jentene og i starten er det litt rart å være så detaljert:"Så flinke dere er til å leke sammen! Jeg ser at begge har det bra" "Flott at dere deler med hverandre, da slipper man å krangle" "Oji, så høyt du gapet i kveld - nå blir tennene skikkelig rene!"
"Klarer du å bøye hode ditt sååå langt bak? så bra - da får vi skylt ut all sjampoen uten å få såpevann i øynene. Flink til å vente på tur, and so on.
Et tips om du vil prøve eller bli enda mer bevisst er å overdrive. Vær kjempepositiv og ros god oppførsel
 
Tenker du ofte over hvordan du gir ros til barna?





post signature

1 kommentar:

  1. En klok og flink mamma du Stine:)
    Her er det ungdommer i hus, og må innrømme at det er mye "du er så dårlig på" setninger... huff...
    Mye og kjefte og smelle for skal jeg si det, og uffe seg for, hehe... men det er veldig mye kos med ungdommer og altså:)) ♡

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag