26.10.2014

Å si unnskyld til barna

Først vil jeg si tusen takk for alle gode og varmende ord på innlegget jeg la ut fredagskveld.
Det er godt med all den støtte og bekreftelsen på at jeg ikke er alene, og på en rar måte så er det godt å vite at vi er flere som er i samme båt. Det er visst normalt og miste litt kontroll i småbarnsperioden. Så takk til deg som tok deg tid til å gi meg en liten kommentar og klemmene over nett.

En ting som er veldig viktig for meg etter slike konflikter i heimen er det å ta seg tid til å si unnskyld, forklare hvordan og snakke om hvordan ting kunne blitt gjort annerledes. Vi har snakket litt om det -jeg har forklart hvorfor jeg ble sint å måtte gå, og eldste har forklart hva hun kjente på. Vi ble enige om at det ingen var en fin avsluttning på dagen, og at vi skal være annerledes fremover. Vi har blitt kjent med våre svake sider og skal på best måte unngå det i tiden fremover. (iallefall en stund) 

Har du tenkt over hvor viktig et "unnskyld" kan være?
Jeg mener ikke vi skal si det for absolutt alle små konflikter som er i en hektisk hverdag, men alle fortjener en rettferdig behandling og har man som voksen gjort en feil så innrømmer man det. På den måten viser man barnet respekt og viser at alle kan ta feil iblant. Siden eldstejenta er en overtenker (høysensitiv) så trenger hun grundig forklaring og alle kortene må på bordet slik at det slipper å gå utover hennes selvfølelse. Og et unnskyld må komme fra hjertet, vi trenger ro og tid til spørsmål hvis det skal være noen. Det er heller ikke vits å snakke ut om alt som skjedde hvis barnet ikke vil - da blir det bare masete.

Vi hadde nye små konflikter i går. Men med gårsdagen ferskt i minne hos alle parter brukte vi den som en mal på hvordan det kunne bli - sa "husker dere hvordan gårsdagen var?" Og jeg bruker alltid å si at vi har to valg. Vi kan samarbeide med hverandre å få en fin dag, eller sette oss på bakbeina og bli uvenner, da blir ikke dagen særlig trivelig. Det virker som de forstår, og etter en god dose friskluft ble lørdagen ganske så grei.  Jeg er ved godt mot for dagen i dag og tror vi skal få en fin avsluttning på denne uka.
Slike utbrudd er kanskje sunt av og til. Vi er bare mennesker som har et stort spekter av følelser, og det kan bli formye av alt. Har du for eksempel forsøkt å forklart et barn at du gråter fordi du er glad? Vi skal være åpen om følelser og lære hverandre å kjenne. Hvis slike utbrudd, roping eller slamring av dører skjer hver dag fra foreldrene tror jeg det er litt sunt å vise at man kan få nok. ¨

Er du flink til å si unnskyld til dine barn?
post signature

4 kommentarer:

  1. Åh veldig viktig tema Stine. Jeg synes selv jeg er flink til å si unnskyld til jenta mi og forklarer henne hvorfor jeg ble sint eller hvorfor jeg sa nei. Barna forstår mer enn vi tror! :-) Datteren min er veldig flink til å si unnskyld hun også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig enig! De lærer mye på å få et "unnskyld" i retur også =)

      Slett
  2. Hei.
    Kjempefin blogg du har, kjekt å komme inn i en blogg der ikke alt er perfekt. For innimellom, sånn på søndag kl 11, når man åpner fb eller en blogg og ser alle som har sååå fine søndagsmorgen med nybakte rundstykker og alt innhyllet i pudderrosa skyer... Mensjeg sitter der med pysjen på, og har krangla med jentungen 2 ganger allerede.....hhehehe....

    MEn du,, det viterineskapet ditt, det er fra ikea? Lysene inni, hvordan har dere fikset det?
    For det følger ikke med lys i skapet vel?

    Det var så lekkert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er fra Ikea =)
      Min far som har montert lys i skapet som jeg kjøpte separat ja.

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag