09.09.2014

Supermat - næring eller placebo?

Du blir hva du spiser - hva er det du spiser?
Noen som så "Folkeopplysningen" på NRK på mandag?
Det gjorde jeg og føler derfor for å si noen ord om dette.
Jeg synes programmet fremstilte supermat på en dårlig måte og  allerede fra introen blir supermat dømt som placebo og en bløff. De velger å komme med falske framstillinger og dårlige sammenlikninger og det blir hevdet at kildene på supermat er tatt fra useriøse aktører som blogger og ukeblader, noe som ikke er tilfellet

Jeg synes det gir mening: supermat er gress, alger, planter, frukt røtter, bær og alt av matvarer som har store næringsverdier. De er ikke prosessert (behandlet) og skal heller ikke varmes over 40 grader for å bevare den naturlige næringen. Håpet er at mye av det som i dag kalles Supermat skal bli en del av det norske kostholdet, og potensialet er der. For 30-40 år siden fant man ikke hvitløk, ananas eller paprika i norske butikker og bare de siste årene kan man se mange eksotiske frukt og grønnsaker i fruktdisken på Rema eller Meny - gojibær, ingefær og spirer.


Supermat er ikke bare gress og pulver til alle måltid. Faktisk så trenger man så lite som en liten shake om morgenen i hvilket som helst kosthold for å få litt bedre helse. Men det er mange som tror at det ikke fungerer fordi det er så enkelt. Vi er vant til å overse signaler fra kroppen vår, og det er først når vi blir skikkelig syke vi begynner å tenke over hva vi har pakket i oss. Vi er vant til at forbedringer krever blodslit og dette høres bare for enkelt ut, sant?

Livsstilssykdommer er ikke smittsomme og de er heller ikke arvelig, så kanskje det har noe med det vi pakker i munnen vår? Staten stempler fortsatt varer med fettprosent, og mange av oss tror at det er fett som gjør oss overvektige. Jeg synes det det er skremmende at de som skal komme med generelle kostholdsråd på statlig basis vet så lite. For det faktum er at maten vi får tak i idag slettes ikke er så ren som de skal ha til. Dyr får fôr slik at de skal bli større, og få mer kjøtt, grønnsaker sprøytes og genmanipuleres og fisk blir proppet med saltvann for at selger skal tjene mer.

Da vi fikk inn supermat i helsekosten hørtes det veldig fantastisk ut og jeg ville prøve. Dessverre var jeg ikke flink med doseringen mellom pulver og væske og endte opp med en gugge som smaket alt for mye sjø og gress. Glassene ble stående i skapet og gjorde ingen nytte for seg
.
Men i september 2013 var jeg på Lifemesse i Oslo, og John Opsahl (mannen bak Supernature) holdt foredrag, og jeg bestemte meg på nytt for å prøve når jeg kom hjem, men denne gangen gå virkelig inn for det. Etter hvert som ukene gikk merket jeg at energien kom tilbake og humøret mitt var mye bedre, noe som også ble påpekt fra min samboer som er heller skeptisk til slike ting. Jeg spratt opp om morgenen, klaget lite over husarbeid, var gladere og var mer tålmodig rundt ungene.

Jeg starter dagen med et halvt glass juice sammen med purely greens max (et kompleks med flere gress, alger, grønnsaker og frukt) samt Spirulina (for hud og energi) Som John sier:"Supermat er ingen quickfix, men en slowfix" altså: du blir ikke supersunn og frisk med en gang man begynner, men kan merke bedring etter få dager og helsegevinstene vil komme på sikt.

Dette er et tema som virkelig engasjerer meg, og jeg har lett for å rive meg med. Jeg synes det er utrolig spennende og har kjent på kroppen hvordan det virker, så må prøve å begrense dette innlegget før det blir en bok, men har du spørsmål eller lurer på noe vil jeg gjerne svare

LES PRESSEMELDING FRA MIDSONA ETTER PROGRAMMET HER
LES JOHN OPSAHLS BLOGG HER
SUPERNATURE BLOGGEN HER




post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag