10.02.2014

En bedre mamma

Før jul følgte jeg, som mesteparten av landets befolkning, Ylvas kamp mot kreften. Pappa Magne skrev så utrolig mange gode, viktige ord på sin profil, og jeg tok til meg hver setning han skrev. Det å bli påminnet at ikke alt varer evig, og det å ha en sunn, frisk familie er faktisk ikke en selvfølge er hardt å lese, samtidig som vi må bli mer bevisste på det.

Hva om en av mine jenter plutselig skal bli syk, eller en av oss voksne komme ut for en ulykke? Vi vet aldri hva morgendagen bringer, og vi må bli flinkere til å sette pris på det vi har -idag.

Jeg er livredd døden. Både at noe uforutsigbart skal skje med meg eller de jeg har rundt meg. Heldigvis er sansynligheten liten, men den er der. Jeg går ikke rundt å har konstant dødsangst, men jeg har kanskje blitt mer bevisst over hva som er verd å krangle om, og når man kan se litt mellom fingrene.

Jeg har kanskje i større grad lært meg å bli mer tålmodig ovenfor mine barn og klarer å se glede i de små tingene også. Jeg har lært meg å sette av tid til å gjøre ting de vil, samtidig som at vi kan kose oss litt ekstra en dag vi synes vi fortjener det. Jeg tror Magne har lært meg å bli en bedre mamma.

"I dag har det vært mange vanskelige tanker. Tanken om at den sovende varme kroppen, lukten av håret hennes jeg til stadighet er innom og dytter nesen min inn i snart skal kroppen bli kald, lukten bli borte, ja i dag har tankene vært fokusert på nettopp sekundene alt skal forandre seg. Jeg gruer meg veldig, vi får ikke endret på det.Men plutselig etter noen vonde vanskelige tanker kommer det frem noen gode igjen. I dag er det høst ferie, mange skal reise bort med barna sine: BRUK DENNE På å gi barna dere en uke dem og dere vil huske for livet "
Magne Helander

Det er så viktig det han sier: Bruk tiden. Gi barna oppmerksomhet, trygghet og skap gode minner. For deg kan det bare være 10 minutter av din ettermiddag, men for barnet kan dette være en av de barndomsminnene som virkelig setter seg i hjertet og som de vil huske for resten av sitt liv. Det skal så lite til å glede et barn. Egentid kan man bruke etter sengetid. Fullt fokus og smil! Barn er flinke på kroppsspråk, og det er 90% av det vi sier, så legg fra det alt annet og vær mamma når du er rundt barna.

Jeg er så heldig for at jeg har to friske, sunne jenter at jeg glemmer å være glad for det.
Takk Tuva og Live, for alt dere er, og at jeg får kysse dere god natt hver eneste kveld


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag