11.02.2014

Alt var bedre før

Alle har vell hørt noen si at alt var bedre før. Vanligvis har jeg bare himlet med øynene og tenkt mitt, men etterhvert som årene har gått har plutselig også jeg fått noe å sammenlikne med. Jeg kan riktignok ikke gå så mange år tilbake i tid, men vi skal uansett tilbake til forrige årtusen. 90-tallet.

Vi skal tilbake til da barnetv varte fra kl 18-18.30. På skjermen snurret Huset med det rare i, Lillys butikk, Kalle klovn og portveien 2. På ettermiddagene kunne vi se Baywatch, Sunset Beach og Helene og gutte. Lørdagsgodteriet var en pose med TVgodt og høydepunktet for uka var lørdagskvelden med Midt i smørøyet og en miniserie som het Asylet. (Flere som husker den?)

Hver kveld hørte jeg på kassettbånd: eventyr eller trygg trafikk og måtte bruke blyant for å snurre inn båndet om kasettspilleren hadde tullet litt med det. Dokumenter på dataen ble lagret på en diskett og GTA var bare store pixelklumper som skulle forestille en bil på en gedigen dataskjerm. Tv'en var på hjul, på flyet fikk man en koffert med godteri og Nestles disneysjokolade var fast inventar på kino.

Etterhvert som årene gikk begynte vi også å tre små perler på sikkerhetsnåler for å lage armbånd, og Wasa introduserte vikingknekkebrødet (som jeg dessverre ikke fant bilder på) Ting forsvant sakte fra butikkhyllene og derfor har jeg lett litt på Internett og funnet fram til noen gamle favoritter:

Det er gøy å se tilbake.
Små ting minner meg om forskjellige faser i livet. Perioder på godt og vont, faktisk, men alt gir minner.  Jeg får en ubeskrivelig følelse i kroppen og blir liksom dratt tilbake i tid, og kan nesten kjenne smaken av det på bildet over.

Ting var kanskje ikke bedre før, men ting var annerledes.
Regninger og husarbeid lå ikke engang i bakhodet, og det var mamma og pappa som var opp med lommeboken om man skulle ha noe. Barndomsminner i form av sanseopplevelser. Jeg husker hva jeg så, hva jeg følte og hvordan ting smakte. Det er fint å se tilbake på. Jeg lurer på hva som blir mine barns klassikere som de vil huske om 20 år...

Har du noen spesielle favoritter fra barndommen som du husker godt?
post signature

10 kommentarer:

  1. Herlig inlegg! Morro å mimre tilbake :)

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :)
      Det synes jeg også. Stadig nye ting dukker opp fra minnet, og det er kjempekoselig å se tilbake på

      Slett
  2. Jeg er født i slutten av 1997, og jeg savner "gamle" dager. Dager der det ikke fantes iPhone, Twitter, Instagram, 150 kanaler og PC. Selv om jeg er litt yngre enn deg, husker jeg mye av det som er avbildet :)
    Jeg husker spesielt godt lørdagskveldene med Barnas supershow og TV-godt, åh minner... Jeg husker ikke mye av TV-programmene du har avbildet her, men var "huset med det rare i" der det var en gutt og en jente som forsket på ulike ting, og fant bl.a en gullring i en torsk eller noe?
    Jeg husker smaken av GØY saft, jeg husker sommer med Boksen går, og jeg husker da Gameboy kom i hus *STOOOR STAS*. Jeg husker Bilen Brum, Bjørnen i det blå huset og Noddy.
    Herlighet som jeg savner å være liten :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er så enig med deg. Teknologien og tilgjengeligheten er noe helt annet i dag enn den gang. Om det er så bra er en annen sak, men det er fint at vi har sett flere sider. Barna i dag vokser opp og får alt fra dag 1.

      Slett
  3. Jeg husker tilbake til det var mye bra på tv og ikke alt var bare å få! Utrolig deilig egentlig..

    SvarSlett
    Svar
    1. Her og! Bare det å spare penger og virkelig ønske seg noe i jule- eller bursdagsgave. Slik er det ikke mye av i dag. Jeg prøver, men jenta synes bare mamman er urettferdig :p

      Slett
  4. Så gøy! Tenkte akkurat på smaken av Tusenfryd idet jeg leste det du hadde skrevet... "kan nesten kjenne smaken av det på bildet over." :D

    SvarSlett
  5. Hei søte du,
    så innmari koselig at du deltar på giwe away hos meg! Den boken fra Tonerose Design er bare EEEELSK! tvi tvi!

    Funny innlegg :) Du ser ikke mange barn som tar buss og t-bane alene lenger, slik som jeg gjorde *fnis*

    Happy Lille Lørdag til deg!
    Her er det null på tapeten for en gang skyld - sååå digg!
    klemklem

    SvarSlett
  6. Hehe, herlig:))
    Av tingene på bildet kune jeg gjette hvor gammel du var ja, jeg har en bror som er like gammel som deg, og jeg husker jeg så på fraglerne og Huset med det rare i på barnetv sammen med ham, hehe:)) Han er attpåklatt:)

    Selv husker jeg stjernepose (80-tallets godispose) og Labbetuss som store favorttter:)

    Er så kult og mimre litt:)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag