15.01.2014

Bursdag på lavbudgett //oppskrift på skolebrød

Smalhans i januar.
Flere som kjenner seg igjen? 
Julen drar alltid med seg mer penger enn forventet, og januar har blitt den trangeste måneden, sånn økonomisk sett. I år ble det kanskje litt ekstra spesielt med tanke på leilighetsbytte da det ble noen tusen ekstra i regninger, men de siste årene har januar vært en dårlig shoppemnd. Det er også måneden jeg har bursdag, så får gaver og bursdagspenger, men litt av prinsipp så er det øremerkede penger til ting jeg ønsker meg eller sparer til. Litt kjedelig å bruke opp bursdagspengene på kneipbrød og melk, om man absolutt ikke . Da er det bedre og rasjonere litt fra matkonto. Man tenker mer over hva man handler inn, og det er lite med impulskjøp.

Egentlig tror jeg man har godt av å være "blakk" noen ganger.
Penger for meg har en annen verdi nå, enn før i tiden da man gikk rundt med kontanter. Nå er det bare siffer på en skjerm, og man glemmer liksom litt hvor mye 2000,- egentlig ser ut. Det er lett å trykke kjøp på nettet, og man glemmer litt at det er penger som går inn og ut av konto.

Vel, penger eller ikke - på søndag har jeg invitert familien på bursdag/visning.
Selve bursdagen min på fredag gikk bort i lemping av esker, pakking, utpakking og støvtørking, så da er det godt å utsette litt. Som dere sikkert skjønner etter teksten over blir det ikke noe heidundranes feiring.
Kaffe og kaker, så tenker jeg å kline til med noe av det beste jeg vet: skolebrød!
Her kommer oppskrift


400 g hvetemel
5 dl H-melk
125 g smør
125 g sukker
1 pk gjær
1 ts kardemomme

Bland sammen alt det tørre og varm smør og melk til ca 38 grader. 
La deigen heve i ca 1 time. Form deretter deigen til boller og lag et "hull" halvveis ned i bollen. Fyll hullet med vaniljekrem og etterhev bollene i 30 - 60 min

Stekes på 225 grader i 10-12 min
Avkjøl på rist 

Server med melis og kokosmasse
 
Jeg tror det blir ei flott feiring uansett jeg.
Det viktigste er jo å være sammen med de man er glade i
post signature

1 kommentar:

  1. Å ja, jeg kjenner meg igjen.
    Nyttårsforsettet her i huset var å bli mer sparsom, og det kan vel ikke være så vanskelig? *rødmer*
    Men det du sier om dette med nettshopping, og at det ikke virker som så mye penger osv stemmer virkelig.

    Gjærbakst er så godt.. :) Håper du får ei fin feiring.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag