05.12.2013

Vanillafudge

Det er et par år siden vi prøvde disse for første gang etter jeg ble fristet av Noe på hjertet som hadde laget disse. Oppskriften er funnet hos Manuela, bak Passion for baking og er virkelig en oppskrift dere bør prøve til jul. Kanskje en fin julegave også?

675 g sukker
5 dl fløte
50 g smør
50 g hvit sjokolade
1 ts glukose
1 vaniljestang

Del vaniljestangen i to og skrap ut alle frøene med en kniv.
Hell sukker, vaniljefrø og fløte i en kjele og varm opp på svak varme til du får en jevn og fin konsistens.
Tilsett smør og glukose og rør til smøret er smeltet. Øk varmen litt og rør godt med en slikkepott så det ikke brenner seg i bunnen. Rør i 15-20 min mens det koker til blandingen er tykk som honning.

Hell over i en kjøkkenmaskin for nå skal fudgen kjøles ned sakte i 10-15 min 
Etter 5 min røring tilsetter du hakket sjokolade.
Hell over blandingen i en bakeform, avkjøl over natten og skjær opp i passe biter.
Oppbevares i lufttett boks


post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag