03.12.2013

Smakfull sjokoladekake med aprikos og mango

Er det ikke fantastisk når man kommer over nye oppskrifter som virkelig faller i smak?
Denne fant jeg på dinmat.no og laget den til farsdagen første gang. Jeg er alltid skeptisk til å servere noe "nytt" som jeg i tillegg ikke hadde smakt på, men den ble godt tatt imot og den holdt seg noen dager i kjøleskapet i ettertid, slik at vi slapp alt for mange rester.


Laget den på nytt til første søndag i advent og svigermors bursdag, og den falt nok like godt i smak denne gangen. Her kommer oppskrift:
Kake
4 egg
200g sukker
135 g smør
50 g mørk kokesjokolade
135 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

Sett stekovnen på 175 grader.
Pisk egg og sukker til eggedosis (fordel å ha romtempererte egg og pisk i ca 20 min)
Smelt smør og tilsett sjokoladen. Bland alt forsiktig sammen og sikt inn de tørre ingrediensene.
Hell røren i en smurt rundform (22-24cm) (jeg pleier alltid å ha bakepapir i sidene for å få høye, fine kaker)
Stekes i 45-50 min

3-4 ss aprikossyltetøy

Smørkrem
3 egg
1,5 dl fløte
135 g sukker
200g smør
1 ts vaniljesukker
100g kokesjokolade

Kutt smøret i terninger.
Bland sammen egg, fløte og sukker i en kaserolle og varm opp til kokepunktet. Rør ofte så det ikke brenner seg og la det tykne. Ta kjelen av varmen og tilsett smør og sjokolade. Ha i vaniljesukker. 
Smørkremen bør settes kaldt (gjerne over natten) og piskes opp med håndmikser.

Del kaken i 3 deler og ha aprikossyltetøy i det første laget, smørkrem i det andre.
Jeg fant Lerum syltetøy på butikken med en smak av mango og aprikos - den passet veldig godt til kaken
Dekk så kaken med resten av smørkremen. Pynt kaken og server.


post signature

1 kommentar:

  1. Å guuuuud så god den så ut!! Mmmmm

    Ha en fin førjulstid,
    Klemmer fra Jatte :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag