11.12.2013

Slutt med sytinga, folkens!

Hadde egentlig ikke tenkt å blåse opp dette enda mer, men jeg kjenner at jeg trenger å lufte noen tanker rundt enkelte tema som er aktuelle i dag.
Hva er det som skjer?
Har det virkelig blitt forbudt å lykkes? 
Uansett hvor man er, enten på en blogg, et forum eller lukkede grupper på facebook er det alltid voksne mennesker som skal slenge med leppa fordi de "vet bedre"
Sosiale medier fylles av supermammaer som rakker ned på andre mødre som ikke gjør det samme som de, og lager egne teorier i sitt forvrengte hodet slik at blir forferdelig usikker på seg selv. Selvfølgelig vil alle mødre det beste for sine barn, og det er opp til hver enkelt å finne ut hva som funker og ikke. Tenker på valg av farge på soveromsveggen, hvor lekene kjøpes, økologisk frukt og nei til godteri. Dette skaper heftige diskusjoner og i følge enkelte "supermammaer" tar man livet av barna ved å gi lørdagsgodter. "Det får iallefall ALDRI mitt barn - vil du ha en feit unge eller?"
Så har vi stakkar Fotballfrue.
 "Alle" hadde en formening om hvordan hun så ut som gravid. En veltrent kropp som ikke la på seg så alt for mye gjennom et svangerskap, men som holdt seg aktiv og spiste sunt fødte en normalt stor jente en uke før termin og måtte tåle ufattelig mye refs. Både på måten hun velger å leve på, og jentas vekt og fotballfrues utseende fikk enorm respons i begge retninger, da hun valgte å posere bilde av seg selv i helfigur 4 dager etter fødsel og så like bra ut da, som før hun ble gravid. I ettertid kommer mange provoserende blogginnlegg, og nyheten har allerede spredt seg til både England og USA.  I tillegg kommer det nye bildealbum på hvordan en "normal" mage skal se ut etter fødsel. Fotballfrues mage er også normal, hun har bare vært litt mer heldig enn gjennomsnittet som sitter igjen med overflødig hud og hengepupper
All ære til deg, Caroline som har holdt deg til sunt kosthold og trening både før og i svangerskapet. Dette er beviset på at det faktisk funker! Du er en av få som faktisk ser slik ut, og det skal du være stolt av.
Jeg er evig takknemlig for at jeg ikke får all kritikk hun opplever hver dag. Hvorfor i huleste skal folk legge seg bort i hva hun driver med? Hun er verdens beste mamma for jenta si, og ingen burde tillate seg til å si noe annet. Selv om hun er Norges største blogger og velger et liv i media, må hun fortsatt få litt fred.  Det at hun idet hele tatt fortsetter bloggingen viser bare at den jenta har bein i nesa. Selvfølgelig kan man føle at det ikke er ok med slike bilder med tanke på kroppsfokuset som er på unge nå i dag, men det er først når slike som dere blåser det opp at det får så mye oppmerksomhet. La jenta være!
En annen ting ser vi på Facebook.
Man må tydelig være miserabel eller hatt en skikkelig drittdag for i det hele tatt få lov til å poste status. Vi vil ikke lenger høre om flotte dager, snille barn, gode middager, antall treningsøkter enkelte klarer å presse inn i en hektisk hverdag, eller hvor snill kjæresten var som kom hjem med blomster for å gi en ekstra oppmerksomhet. Da virker det som man prøver å være så forbanna perfekt at folk tror de lyger. Det blir baksnakking av å dele gleder. INGEN er vel være så perfekte vell?
Deler man inspirasjonsbilder av en ryddig stue en fredagskveld får man kritikk fordi det ser ut som et katalogbilde. "Det vises ikke at det bor barn der" "Hos oss får barna leke fritt, og jeg bryr meg ikke om smuler og hybelkaniner" Nei, pokker, det gjør ikke de som poster disse bildene heller, men hvem blir inspirert av et tilgriset rom som ser mer ut som en slagmark!? Liker du det ikke, så scroll videre. Drit i å komme med spydige kommentarer,  for alle, absolutt alle, har en hybelkanin eller en oppvask stående på benken fra tid til annen, det er bare at det ikke blir delt på det store nettet!
Det siste som har skapt stor debatt er når det er riktig å pynte til jul.
HVORFOR gidder folk å bruke energi på å sutre over at andre pynter for tidlig. Har det noe å si for deg om jeg har adventsstjerne og julegardiner opp 1. desember eller før bare fordi du vil vente til lillejulaften? Det er meninger om alt, og det er tydeligvis veldig vanskelig å gjøre noe riktig for at noen skal klappe deg på skuldra og si at du har gjort en god jobb. 
Folk har blitt så forbannet firkantet og elsker å rakke ned på andre.
Er det sånn vi vil at barna våre skal vokse opp? Er det slik vi skal lære de hvordan å være med andre? 
Jeg synes dette har gått alt for langt, og håper denne trenden snur snart. Det er ikke sunt for noen og JantelovNorge har nådd nye høyder!
Dagens syteinnlegg fra meg
post signature

19 kommentarer:

  1. Hei.
    Liker bloggen din♡
    Kunne ikke vært mer enig i dagens innlegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre :)

      Slett
  2. Flott skrevet Stine! Og helt fullstendig enig i det du skriver her.
    Synes folk dømmer og kritiserer aaaltfor fort over nettet. Så mange som har en mening om alle andre, og måten de velger å gjøre ting på. Skummelt synes jeg! Alle er forskjellige og liker forskjellige livstiler osv... Og godt er det ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Linn. Vært mange reaksjoner og innlegg rundt dette, men jeg måtte bare dele mine tanker også :)

      Slett
  3. Helt enig med deg! Det er synd hvordan fordommer florerer på nett altså. Jeg hadde gravd meg ned om jeg hadde fått så mye kritikk slengt mot meg for hver minste ting!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig! Respekt i at folk står så rakrygget etter så mye kritikk! Er ikke menneskelig det enkelte må gjennomgå bare for å være kjendis

      Slett
  4. Marianne B11/12/13 22:28

    Som æ skulla sagt det selv. La no folk få pass på sæ selv. Om man må kritisere alle andre, er det de selv det er noe galt med! Man velger jo selv om man leser et innlegg eller ikke. Som æ si til ongan på jobb når dæm er litt frekke i måten dæm snakke til kvarandre: "har du ikke nå fint og si, kan du bare la være å snakke!!"
    Håper du får ei fin uke videre Stine:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så enig! Det verste av alt er at det ofte er de litt voksne som er hardest i sin kritikk.

      Slett
  5. Du burde holde deg for god til å kalle fotballfrue for norges største blogger! Trodde det var akkurat det dette innlegget handlet om, å ikke ha fokus på kropp!?!

    SvarSlett
  6. Er helt enig i alt du skriver. Jeg la ut bilde av juletreet mitt på en interiørside på facebook med en del medlemmer. Jeg har valgt å pynte det i sølv og hvitt, og fikk noen kommentarer om at det var fint men trist vist jeg hadde barn. Og noen som pakket det litt penere inn som at: "Kjempe flott tre men slik kan dessverre ikke vi ha det fordi vi har barn...." Helt idiotisk da barnet mitt kan ha en flott jul selv uten juletre med alle verdens farger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hahaha, da har folk alt for lite å fylle livet sitt med. Drit i de, pynt med det du vil og kos deg masse i jula :)

      Slett
  7. Så utrolig enig med deg! Jeg begynner virkelig å tenke mer og mer over hvordan jeg vil at mine barn skal vokse opp, med tanke på syn, fordommer, respekt, osv.. Og la nå dama få skryte av kroppen sin da, jeg hadde juuuubla hadde jeg sett ut sånn 4 dager etter fødsel!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sant! Jeg hadde også vært så stolt om det hadde vært meg!

      Slett
  8. Norge og spesiellt media/blogg er oppspist av selvutnevtne kritikere som har bakkekontakt på linje med en albatross.
    En gjeng med forbanna sofaslitere(meget i fare for egenerallisering) som faen meg tydeligvis ikke har annet å gøre enn å oppdra samtdlige småbarnsforeldre i Norge. opffordring: få fingeren ut av "rævva" og gjør noe med ditt eget selvbilde før du ødelegger nestemanns..

    SvarSlett
  9. Hei! Kom over bloggen din via en annen blogg jeg følger og må si jeg har fått meg en ny blogg å følge! Fantastisk godt innlegg! Skjønner virkelig ikke hvorfor folk skal bry seg så fryktelig mye om hva som er rett og galt. Da jeg var barn lærte jeg av mine foreldre 'pass på deg selv og ditt så kan andre passe på seg og sitt'. Det er noe som jeg har tatt med meg videre og jeg gjør det som passer meg best - andre skal vel ikke ha en finger med i det? Og det er vel absolutt ikke min business å legge meg oppi hvordan andre lever sitt liv? Hurra for fotballfrue som er stunning ut fire dager etter fødsel! Hurra for at du skriver et slikt innlegg! Janteloven kan egentlig bare gå å legge seg.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag