31.12.2013

ÅRSKAVALKADE 2013

Nok et flott bloggår er nå slutt og jeg ser fremover med spenning og iver i øynene. Bloggen har gitt meg så mye de siste årene og jeg er veldig spent på fortsettelsen. I 5 år har jeg holdt på her i mitt lille hjørne i den store bloggverden og det er mange av dere som har fulgt meg gjennom hele tiden, mens andre har kommet til underveis. Jeg er dere evig takknemlig for all responsen jeg får, dere som tar dere tid til å titte innom, finner inspirasjon her, til deg som kommenterer og som velger å ta del i vårt liv gjennom skjermen.

I tradisjons tro vil jeg gjennom dette innlegget ta dere igjennom bloggåret 2013

JANUAR
- en rolig måned på mange vis. Man er mett etter julen, alle inntrykk skal legge seg og hverdagen starter opp. Jeg var fortsatt i permisjon og bestemte meg for å lage min egen hjemmestrikket pute.
Det var gjort på et par kvelder, og responsen var enorm. 

Jeg fylte også 25 år og hadde familien på pizza og kaker. Reflekterte litt rundt det å være Halvveis til 50 og ble nominert som Årets mest estetiske mammablogg. Det var en stor dag da jeg så min første nominasjon, og det at jeg i hele tatt ble tatt ut som en av finalistene var så uvirkelig og jeg var både stolt og rørt over at noen i det hele tatt tenkte på meg i den kategorien.  Jeg var også så heldig at jeg vant prisen så tusen takk til alle dere som stemte meg fram og mente jeg fortjente denne - tusen takk!

Jeg skrev et innlegg om hvor mye trass som er normalt, etter mange måneder med forhandlinger, straffmåter, pedagogikk og samarbeid med treåringen den gangen. Jeg fikk mange nyttige tips og vi jobber fortsatt for å få hverdagen til å gå best mulig.  Jeg la ut tutorial på hvordan man flettestrikker, og vi hadde minioppussing av badet og jeg var med i NIBs utfordring om å vise fram TV kroken vår

Skrev også et innlegg der jeg skrev litt om hvorfor jeg takket nei til vaksiner, noe som skapte store reaksjoner i begge ender. Men jeg valgte å la innlegget stå, selv om enkelte ønsket både meg og jentene mine døde pågrunn av mine meninger. Anonyme mennesker bak et tastatur kan virkelig være slemme og det var kanskje første gang jeg hadde fått noe negativt rundt et innlegg jeg har skrevet.
Månedens siste innlegg var et intervju der Tuva svarte på spørsmål om meg

FEBRUAR
Gangen vår ble vist fram på bloggen for første gang (oh, the irony)

Vi hadde flere ake og skiturer i fantastisk vintervær. Trilleturer i knirkende snø og begynte planleggingen av Lives navnefest

Jeg lagde også min første sengegavl med hjelp av litt tøy og en sponplate, noe som gjorde at vi fikk et lunere, mer koselig soverom. Puter, duker og gardinbånd i samme stoff gjorde rommet mer helhetlig og det var en drøm og få et finere soverom enn tidligere. Faktisk så sover man bedre også.

 Jeg delte sterke historier med hjelp fra noen lesere i innlegget "Gravid, hva nå" Der sterke kvinner valgte å dele sin historie på min blogg gjennom alt fra abort, til å beholdet barnet mot fars vilje
Jeg skrev også mine tanker om hverdagen  med to små i hus da mange var veldig nysgjerrig på dette i forhold til følelser og tidspress som forskjell mellom 1 og 2 barn.

Late dager ble det også tid til og nyte det at vårsolen var på tur tilbake til Trøndelag


MARS
Live var nå 9 måneder, og det var ikke lenge igjen av permisjonen. Ei jente med stor personlighet som ikke minnet mye om en baby lengre. Invitasjonene til navnefesten var sendt ut, og jeg hadde begynt klipping og bretting av pompoms for å gjøre ferdig mest mulig av forberedelsene

I påskeferien dro vi til Hitra og kosa oss i kaldt, men godt vintervær. Hilste på familie og venner og fikk til og med tid til noen turer på sjøen i farfars båt. Trilleturer i vårsola, og bare nyte fridagene sammen som familie.


APRIL
Endelig var måneden her - Lives navnefest var få dager unna, og måneder med forberedelser skulle settes ut i praksis. Jeg hadde samlet på ting over lang tid og hadde en plan om hvordan jeg ville ha dagen, og jammen ble den perfekt! Vi samlet familie og venner til Storstua på Kattem til en kjempefin dag med god mat og et kakebord som alltid blir for stort. Men en minnerik og fin dag ble det.

Jeg skrev mine erfaringer rundt leggerutiner av barn,  og tanker om tid.
Vi stelte istand babyshower for Tanja, og jaggu fødte hun ikke samme dag! En koselig ettermiddag med skjønne jenter og kreativt kakebord
Vannkoppene kom i hus, og vi fikk plutselig noen hjemmedager sammen før hverdagen slo til.
Jeg fikk også pappapermisjonen, så jeg valgte å gradere de siste 6 ukene til at jeg jobbet kun 3 dager i uka, og hadde derfor gode dager hjemme, og en rolig start på arbeidslivet igjen.


MAI
Vi var til min skjønne venninne Linn Reppe Photography og tok bilder av jentene til takkekort etter navnefesten og satt igjen med så mange fine bilder. Jentene var kjempeflinke og Linn kan virkelig jobben sin. Hun finner fokus og tar bilder som er mer levende synes jeg, når man ikke får den typiske oppstilte stilen på bildene
Jeg ble bloggambasadør for "Vi bygger for barn"  - en kronerullingskampanje for å bygge skoler i Etiopia. 

Vår nye spisestue kom på plass, og jeg var over gjennomsnittet fornøyd med å ha byttet ut det skakke, trehvite bordet vi hadde fra før. Mer helhet i rommet og en bedre atmosfære, synes jeg

Vi begynte også med oppussing av soverommet, noe som ble mye mer avansert enn vi hadde planlagt. Etter første kontrastvegg ble malt så vi at det ikke ble fint i det hele tatt på den gamle tapeten, så vi valgte å legge på gips plater og smartpanel på rommet, samt nytt gulv. 
17. mai ble en kjempefin, og glovarm dag. Solen stekte og bunaden ble alt for varm! Vi gikk litt i toget sammen med barnehagen før vi satte kursen utover til Hitra, og pinsehelg
Tonningen rundt er årlig tradisjon på kjærestens side. Live i vogn og herlig sommervær 


Bon Jovi i Oslo med en herlig gjeng, der hjemreisen tok 12 timer pga omkjøringer og flom! Det var en sliten, men lettet gjeng som kom til Trondheim kl 00.30 den kvelden. Lettere på gråten for å endelig være hjemme


JUNI
Litt over en uke etter vi kom hjem fra Bon Jovi dro jeg tilbake til Oslo. Denne gangen på jentetur med mamma og Tuva hos min bror på Frogner. Frogneparken, shopping, kos og bloggtreff sto på planen og vi hadde virkelig herlige dager i hovedstaden.



Live fylte 1 år, og sommeren hadde forlatt Trøndelag.
Og jeg dro nok en gang til Oslo, denne ganger for et bloggevent for Nioxin. Kjempekoselig arrangement og det var godt å sette av tid til egenpleie og reise uten barn.
Sommerfest i barnehagen, og 70 årsdag til Lives oldemor på Ørlandet ventet

St.Hans feiring i Rotvollfjera med jentenes mormor og oldemor

Og jeg delte mine beste barnehagetips. En total oversikt over hva som kan være lurt å tenke på om du er ny barnehagemamma.
Den siste dagen i måneden var det dobbel bursdag for jentene mine og hele storfamilien var invitert til selskap


JULI
Jenterommet var endelig ferdig og det falt virkelig i smak. Tema i rosa og hvitt ble akkurat som jeg hadde sett for meg, og jentene likte det. Sover og leker godt der inne




Rosa ble den nye kontrastfargen i stua, og det var gøy å prøve noe nytt

Jeg delte min toppliste over Mammablogger og jeg synes det er stas og trekke fram jenter som virkelig fortjener litt ekstra skryt for den jobben de gjør med bloggen sin.
Tuva fylte 4 år, og hun hadde sommerferie fra barnehagen. Jeg jobbet fortsatt 3 dager i uken, så mamma var her som barnevakt de dagene vi trengte det.
Langhelg på Hitra fikk vi tid til og sene kvelder med reker og krabbe på verandaen i kveldssol.

AUGUST
5. august begynte Live i barnehagen. Tuva hadde enda en uke ferie med pappan sin, så det ble en rolig oppstart her hjemme. Tilvenningen gikk kjempelett og hun kosa seg allerede fra første dag.
Sommerens uplanlagte bloggpause slo inn også i år, og jeg delte tanker om veien videre
Delte tips og erfaringer rund familiebudget og økonomi i familien

I midten av august startet jeg på en klær og interiørbutikk, Frk Wickstrøm på Heimdal, der jeg er 2 ganger i uka. Permisjonen var helt slutt, jentene i barnehage og hverdagen har virkelig slått inn for fullt.
Jeg skrev om et sårt tema, Når en familie blir oppløst noe jeg håper dere får bruk for om et samlivsbrudd blir et faktum.

Avsluttet en flott august i Flå på Bjørneparken



SEPTEMBER
September var i grunn en rolig måned. 
Bakte bursdagskake til mitt søskenbarn som fylte 6 år, og ønsket seg Ben10 kake. Life Kick-off messe på Fornebu, og hverdagstanker rundt det å sette pris på det man har. Love your life

Fødselshistorien min ble på nytt delt av Mammanett.no og havnet også på forsiden av seher.no


OKTOBER
Høsten var kommet for fullt, og vi hadde koselige kvelder med tente lys og pledd i sofaen

Jeg hadde mange tanker om nye innlegg og et av disse var "Du er heldig" Et innlegg som jeg håper får folk til å tenke seg om en ekstra gang før man syter over hva man ikke har, men setter pris på det man har og vinkle hverdagen i en positiv retning.
Kobber kom inn i interiøret og hjemmet var med ett mer pyntet til høsten

Vi var Kamille med fødselshistorien med Tuva

Jeg skrev om den rosa måneden og et innlegg som reflekterte over forskjellen mellom teori og praksis som småbarnsmor i innlegget "Fuck pedagogikk"

NOVEMBER
Bloggen fylte 5 år, og et stort gavedryss ble satt igang.
Jeg hadde lite motivasjon til hverdagsblogging, så de aller fleste innlegg dreide seg om feiring.
En del kaker ble det i november, og gjør oss klar til desember og juleforberedelser



DESEMBER
Hjemmet var julepyntet og vi skulle prøve å få en så rolig førjulstid som overhodet mulig. Startet desember med besøk av jentenes bestemor og bestefar og begynte å tenke på flytting.
Dagene fløy av sted og plutselig var julen her. Tuva skulle til pappan sin og vi feiret på Hitra til Lives bestefar. 3.juledag ble hele familien samlet igjen og vi dro til Fosen for siste del av ferien.
Nå sitter jeg her på årets siste dag og er kjempefornøyd med året som har gått. Men jeg tror faktisk 2014 blir mer innholdsrikt enn i år. Vi holder på å legger noen planer og jeg skal skrive opp mine nyttårsforsetter som gir belønning om jeg klarer de. Håper dere har hatt et fint år og får en fin avsluttning i kveld
Feir med måte












post signature

10 kommentarer:

  1. Så flott å få delta i året som har gått. Du er kjempeflink, Stine :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :)
      Ha et riktig godt nytt år :)

      Slett
  2. Det er alltid like koselig å lese bloggen din :) Jeg gleder meg til å følge deg videre i 2014. Et riktig godt nytt år ønsker jeg deg og dine :) Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre! Godt nyttår Benedicte

      Slett
  3. Du e virkelig flink Stine!:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anja :) Merker at man ikke får så mye tid til pusling i hjemmet når hverdagen er tilbake for fullt, men planene er mange :P

      Slett
  4. Så koselig med et tilbakeblik!! :) Tenk at vi har blogget i 5 år!!! :D:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sant! Det har gått så utrolig fort! Men samtidig har det skjedd så mye med alle sammen på 5 år, både opp og nedturer. Jeg er spent på årene fremover også

      Slett
  5. Hei Stine,
    Jeg er en fersk bloggleser av din blogg, Synes så langt at bloggen din er kjemoefott! Men jeg ble veldig nysgjerrig på det at du ikke velger å vaksinere ungene dine, og jeg lurte på om du kunne lagt ut linken på dette? Finner den ikke bare med å lete.
    For å forklare min nysgjerrighet;) Jeg er en mor som også har valgt å ikke vaksinere mine barn, De er nå 7,3 og 2 år gamle og det går bare fint! ;) Jeg vil gjerne høre med deg om hvilke erfaringer du har. Jeg blir veldig lei meg når du forteller at du har møtt mye motstand i dine valg, men vil at du skal vite at vi er flere. Har selv blitt kalt dårlig mor, egoistisk pluss pluss. Så vet hvor sårende og vanskelige slike ting er!

    Håper som sagt at du kan velge å legge linken ut på nytt, Vi valgte å fortelle vår historie via klikk, anonymt, Den ble ikke helt som vi vile da den var veldig pro vaksine, men du kan lese den her:
    http://www.klikk.no/foreldre/helse/article841429.ece

    Håper på svar! :)
    "Mor fra Nord"

    SvarSlett
  6. Hei, og velkommen. Tusen takk :)
    Jeg skrev et innlegg som het Nei til vaksine (link: http://stinelervik.blogspot.no/2013/02/nei-til-vaksine.html) og fikk mye krass kritikk for det. Enkelte (iallefall en person) ønsket både meg og jentene mine død på grunn av min avgjørelse, men jeg står fortsatt for den.

    Mye av grunnen til at jeg takket nei er for at mye har endret seg på hygienefronten siden den gang, og jeg tror man er mer i stand til å takle bakterier og virus nå, enn den gang. Bivirkinger er en annen grunn og for meg er det ikke logisk å stikke hull i huden på bittesmå barn for å utsette de for smitte (for å skape immunitet) Jeg tror kroppen vår er istand til å takle det meste selv, og er den ikke det så finnes det behandling. Jeg har hørt om flere tilfeller av ME og astma som KAN være resultat av vaksinering. Mørketall så til de grader finns også.

    Jeg går ikke rundt å forteller alle jeg møter at jeg har takket nei, for du blir med en gang stemplet som en konspirasjonsteoretiker, og det er jeg ikke. Men jeg tenker litt lengre enn å godta alt lege/helsesøster mener og funnet ut at denne avgjørelsen passer for meg og mine barn. Folk får gjøre akkurat som de vil :)

    Ønsker deg en fin dag:)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag