12.11.2013

Innbakt svinefilet med salat og saltbakte poteter

Søndag var det farsdag, og da synes jeg det er koselig å gjøre noe ekstra til middag. Mine foreldre var også invitert over hit, så vi trengte å lage noe lettvint og smakfullt og valget falt på innbakt svinefilet.

Det lønner seg og starte med de saltbakte potetene da disse skal stå lengst i ovnen.
Kjøp gjerne lyse poteter med skall da det ikke er så mye jord på disse. Vask og tørk potetene og legg de i en ildfast form og hell salt over. Potetene skal være nesten dekt før de settes inn i ovnen på 200 grader i nesten en time.

800 g indrefilet av svin (jeg brukte to pakker)
10-15 skiver serranoskinke
5-8 skiver soltørket tomat
6-7 kvaster frisk basillikum
1 rødløk
Olje
Salt, pepper eller annet krydder
Sett stekovnen på 175 grader.
Hakk opp basilikum, tomater og rødløk og bland sammen med litt olje.
Legg skiver med serrano ved siden av hverandre på et brett, plasser indrefiletten ca midt på og fordel tomat/krydderblandingen på toppen av fileten. Surr sammen seranoskinken så den holder innholdet på plass.
Stekes i ovn i 20-30 min
Lag salat etter eget ønske og server med en god saus til.

Oppskrift på knallgod sjokoladekake med mango og aprikos kommer senere - en ny klassiker på kakebordet
post signature

1 kommentar:

  1. Nam :) jeg lagde også svinefilet, bare med hvitløkspoteter:)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag