26.10.2013

Fuck pedagogikk

Har den tanken noen gang slått deg?
Du står der med en trass 4 åring som absolutt ikke vil høre etter, en trøtt lillesøster på armen, to store poser med møkkete, våte klær brukt i barnehagen en sen høstdag. Arbeidsdagen er endelig over og hjemme venter et tårn med klesvask, rydding og middagslaging. Tid til barna skal man også rekke før barnetv og leggetid
Så hva gjør man når svetten pipler fra panna, jakken er alt for varm, lillesøster alt for sliten og storesøster alt for sta? Man MÅ jo hjem!

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke gidder og forklare, diskutere, argumentere og prøve å lokke med 4 åringen hjem - ei heller og gi tusen sjanser og komme med tomme trussler. Når skal vi dra - så drar vi Flere ganger har jeg bare lyst å kjøre hjem med bare hun minste, for heller og komme tilbake rett før stengetid for å se om hun største er litt mer samarbeidsvillig da. Men jeg gjør det ikke

For noen uker siden hadde vi akkurat en slik episode. Det var fredag i tillegg, så lillesøsters vogn skulle også være med. Hun største fant seg en sykkel og fòr over barnehageplassen uten en tanke om å ta helg allerede nå. Det ble til at jeg plasserte vogn, lillesøster og alle posene i bilen for å gå med bestemte skritt (med tunellsyn og  drapsblikk i øynene) over uteplassen etter en fireåring på sykkel. Hun så på det som lek og prøvde bare å sykle enda fortere med en mamma som forlengst hadde brukt opp tolmodigheten sin, hakk i hel. Det ble brannmannsløft på tur tilbake til bilen og et styr for å få henne fast i bilstolen og ut på veien. Heldigvis er det ikke langt mellom barnehage og hjemmet, men for å ha kontroll på begge to er det best å kjøre.

Ut i fra hva man leser på nett hvordan man skal behandle barn i dag er det ikke mye av dette som gikk etter boka. Alt skal forklares, barna skal ha medbestemmelsesrett og forberedes på hva som skal skje. Som forelder må man ihvertfall ikke hisse seg opp, eller bli for strenge til de stakkars barna, men ta seg sammen, være rolig, komme ned på deres nivå, få den lille til å forstå hvorfor - Fuck alt det!
Nok er nok, og når mor er lei blir det på den lettvindte måten. Av og til blir jeg så alt for lei av alle forklaringer og argumenter at sagt er sagt, og gjort er gjort - Nå er det helg!

post signature

10 kommentarer:

  1. hehhe!! =) Se her, du: http://www.nrk.no/livsstil/--ikke-bli-som-forskolelaererne-1.7295753

    Jeg er selv pedagog i en barnehage, og skal fortelle deg det, at jeg klarer ikke å være gjennomført pedagog 24/7. Det å være mor er jo så mye mer følelsesbetinget, og handlingene rundt mine egne vil jo preges av det. Jeg tror nok at i din situasjon ville jeg handlet på akkurat samme måte. Selv om ungene skal få tenke ut løsninger selv, få medvirke osv, synes jeg det er kjempeviktig å ha klare, tydelige grenser og vise dem at det er den voksne som til syvende og sist bestemmer. - dette er jo i høyeste grad med på å forme dem sosialt sett.

    Ha en fin helg, Stine! =)

    SvarSlett
  2. Heeeerlig!
    Kjenner godt til den følelsen. . .
    Spesielt glipper beherskelsen ovenfor 7 åringen,som tror hun er 14 år i blandt :p
    Blodet koker,pulsen stiger og man vil bare rive seg i håret. Man blir lei av å forklare gang på gang.
    Sier som Kajsa har lært av sin farfar når nok er nok,nå er pølsa kokt!! ;)

    God helg søte du <3

    SvarSlett
  3. Hehe,veldig bra skrevet. Kjenner meg såååå igjen :)

    SvarSlett
  4. http://www.babyverden.no/blogg/Casakaos/Er-det-greit-a-bli-sint-pa-barna/ :-)

    SvarSlett
  5. Haha :) Veldig godt skrevet!
    God helg :)
    - ingrid

    SvarSlett
  6. Åh herlige deg Stine! Her får du virkelig sagt det! Jeg synes det er mye av og til bare med EN toåring, så jeg klarer ikke en gang å sette meg inn i hvor sliten du må være som har to stk + trass. Jeg kjenner meg veldig godt igjen og den pedagogikken har gått rett i søppla noen ganger her hjemme også. Det må være lov for oss foreldre å være slitne også. Desverre så er vi ikke superhelter! :-)

    Klem fra meg!

    SvarSlett
  7. Upp med flaggan här alltså!!
    Tänk om flera hade vågat skriva så här ärligt, så slapp alla mammor gå med en evig gnagande känsla av att stadigt misslyckas.
    Ped i all ära, men vi är faktiskt mammor & människor också, med goda & dåliga dagar.
    Jag blir dålig när man ser barn som är helt texas & nästan uhøflige & så har dom en förälder som förklarar ihjäl ungen om vart moment som skall hända & bara sån för att göra barnets dag ändå litt mera vansklig så spär dom på med femton olika valg barnet kan ta & vart step dom skall göra de närmaste timmen.

    Känner ett barn som man ryser av tanken på att dom skall komma på besök. "den" är hel vild & pratar aldrig, utan skriker som en gal samtidigt som "den" springer runt, dunkar & slår, river ner & uppför sig som jag vet inte vad. Föräldrarna fnyser lytt & kan liksom driste sig till att si noe sån som -nå må du ikke löpe sån att du blir helt svett og sliten......

    Hej dig för ett ärligt inlägg!!

    SvarSlett
  8. AMEN!! Er så godt å vite at det ikke bare er meg ;)

    SvarSlett
  9. Jesper Juul sier noe sånt som:
    Barn vet alltid hva de vil, men ikke alltid hva som er best for dem :-)

    SvarSlett
  10. Veldig bra! Jeg er førskolelærer, og mener at det er veldig bra slik du Gjør det, og det vet jeg at alle mine kollegaer mener også. Når man henter så skal man hje, ferdig med det. Greit at ungene skal få litt medbestemmelse i egen hverdag, men det er kun i gitte situasjoner. Det er vi voksne som skal bestemme, og det gir igjen barna trygghet, og trygghet er noe barna både ønsker og elsker, selv om det ikke virker sånn alltid. :-)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag