23.10.2013

Den rosa måneden

Dette innlegget skulle egentlig komme tidlig i oktober, men dere vet hvordan det er med denne tidsklemma som småbarnsforeldre. Oktober har blitt den rosa måneden - for å støtte brystkreft
Et viktig og sårt tema:
 
Er det en sykdom jeg virkelig frykter, er det nettopp kreft. Andre sykdommer og diagnoser virker så fjern i min hverdag (selv om jeg er like disponibel som alle andre til å få den) så er det kreft jeg kan relatere meg mest til. Heldigvis har jeg mistet få jeg kjenner til denne sykdommen, men på grunn av at den er så individuell og uforutsigbar blir jeg skremt.

"Brystkreft er den klart hyppigste kreftformen hos kvinner og rammer 3000 kvinner hvert år. Én av tolv norske kvinner vil utvikle brystkreft i løpet av livet"
 
Jeg blir skremt av at risikogruppen er fra min alder og oppover, skremt at man plutselig sitter på legekontoret en dag med en diagnose og skal bli pasient, når gårsdagen var den samme som alle andre. Skremt over hvor dårlig man kan bli på kort tid, og hvordan livet plutselig settes i perspektiv.
 
Hva om jeg plutselig får det neste år, om 5 år eller 10 år.
Hvor langt har da forskning kommet og hvilke utsikter har jeg? Må jeg forberede meg på måneder/år med stråling og behandling, eller må jeg forberede meg på å ta farvell med alle de rundt meg.
Det er ingen som vet hva fremtiden har med seg, heldigvis.

Heldigvis blir de fleste friskmeldte etter brystkreft, mye takket være forskning og at man oppdager symptomene ved et tidlig stadium. Dette er også baktanken med Rosa sløyfeaksjonen - folk må bli mer bevisst.
For 15 år på rad arrangeres rosa sløyfe kampanjen i oktober
Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning.

Som dere ser har jeg laget en banner på siden min der du kan gå inn og lese mer om kampanjen, se bilder hvordan du kan sjekke deg selv og hvordan du kan støtte kampanjen.
Jeg støtter for tredje år på rad - gjør du?
post signature

3 kommentarer:

  1. Flott at du skriver om dette! Det er jo viktig med en slik påminnelse.. :)
    Du er god Stine!

    SvarSlett
  2. Flott innlegg!! Jeg kjøper alltid en sløyfe i den vakre rosa mnd ;) I går fikk jeg faktisk en meget fin gave i posten av en god venninne, en rosasløyfe refleks! Og det er jo virkelig ett supert gave tips, du støtter en god sak samtidig som du gir bort noe flott, vakkert og nyttig ;)

    SvarSlett
  3. Jeg støtter også, og har gjort det i 4 år. Senest i dag måtte jeg kjøpe et armbånd på Lindex til støtte for saken! Sløyfe ble innkjøpt i år også! Supert at du skriver om dette!

    Ha en super kveld og titt gjerne innom bloggen min og bli med på den søte uglegiveawayen min om du har lyst :)

    Klem fra Hilde

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag