16.08.2013

Rapunzelkake


Tuva ønsket seg veldig barbiekake til sin 4 årsdag nå i sommer og etter mye inspirasjon på nett fant jeg ut at jeg skulle prøve å lage barbiekake med Rapunzel - Tuvas favoritt..
Barbiedukken fikk hun i julegave av min bror, så jeg tok av den originale kjolen og bakte en ny.
Dette er resultatet:

  
Lag to (tre om du ønsker et stort skjørt)stk rullekaker - en slik oppskrift holder til èn rullekake

4 egg
2 dl sukker
2 1/2 dl hvetemel
1 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til eggedosis. 
Sikt i hvetemel og bakepulver. Kle en stor langpanne med bakepapir og fordel røren jevnt utover
Stek på nederste rille i 225 grader i 5-6 min til kaken er gylden

Legg et nytt bakepapir på benken og strø sukker over.
Hvelv kaken oppå og smør et lag med jordbærsyltetøy på toppen og rull sammen.

Del opp kaken i 1 cm stykker og fordel i bunnen på en plastkledd bolle i ønsket størrelse.
Som vist på bildet over

Lag fromasj
Kok 1 pk gele etter anvisning på pakken
Sett kjølig og la den stivne litt. Pisk krem av en boks fløte og vend inn i geleen.

Fromasjblandingen skal helles i bollen med rullekake og legg lagvis med rullekake og fromasj til du når toppen. Dekk med plast og la stå kjølig til fromasjen har stivnet. Dette blir selve stakken på kjolen

Barbiedukken dekket jeg til med plastfolie og startet med overdelen på kjolen.
Det er marshmellowsfoundant som jeg formet selv og limet på barbiedukken med spiselig lim.
Sett til tørk


Når toppen på kjolen har tørket kan du sette barbiedukken ned i fromasjkaken og trekk med marshmellowsfoundant. Her valgte jeg å legge på et framstykke med mønster, men man kan også legge foundanten  før du stikker ned barbiedukken slik at et stykke dekker hele kaken.
 Jeg laget et rosa bånd rundt livet for å skjule skjøtene og et bånd ned langs kjolen for å få litt mer kontraster og mer liv i kjolen. 
 
 
Detaljer av kjolen

post signature

7 kommentarer:

  1. Så kul!
    Flink du er da! :) Nå fikk jeg veldig lyst på kake hehe :)

    SvarSlett
  2. Woow, du er kjempeflink!!
    Tipper snuppa ble veldig fornøyd ja:))

    SvarSlett
  3. Så utrolig fin! En sånn skal jeg satse på å lage om ca 4 år :) Dyktig du er!

    SvarSlett
  4. Flott den ble!! Laget selv prinsessekake til 4årsdagen her og ble overasket over hvor "enkelt" det var for å være kløna meg :P

    SvarSlett
  5. Super fin!! tipper prinsessa var storfornøyd:)

    SvarSlett
  6. Kjempefin ble den!
    Jeg prøvde meg på en annen (egenkomponert) variant av Barbie-kake som ikke gikk så bra:) Denne hørtes enklere ut:)

    Takk for tips:)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  7. Hjelpes - kor flott! Dette trur eg er den finaste barbiedukkekaka eg har sett! Ei heldig bursdagsjente!!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag