20.08.2013

Økonomi i familien

For en stund siden var tema i God Morgen Norge økonomi i samboerskap tatt opp og jeg synes dette er veldig spennende så dette innlegget ble skrevet. Det ble liggende som utkast lenge, og da jeg fikk spørsmål fra en leser om å skrive litt rundt dette temaet måtte jeg nesten publisere det også.

Vi har ikke skrevet samboerkontrakt.
I en samboerkontrakt skriver man opp hvem som eier hva ved et eventuelt brudd så dette er nok anbefalt.
Da har man alt på papiret og slipper å fordele eiendeler i den verste tiden hvis det skulle skje et samlivsbrudd. Skal du flytte sammen med noe så Google litt rundt dette og finner ut om det kan passe dere.

Da vi kjøpte leiligheten opprettet vi to felleskontoer med to forskjellige kort.
På den måten har begge tilgang til samme kontoen og kan bruke dette på ting til "fellesen"
Vi har en regningskonto og en matkonto. Der setter vi inn faste beløp hver måned som går til nedbetaling av lån, regninger til strøm og husleie og alt av mat. Prøver å handle 1 gang i uka, men har ikke vært flink til det de siste månedene og derfor blir matbudgettet sprengt!

Beløpene vi setter inn er fast hver måned uansett utgifter. Det som eventuelt blir igjen etter en måned får stå hvis det plutselig skulle komme uante utgifter ( vi har den siste tiden måtte byttet ut både oppvaskmaskin, tv og bilen har vært på reparasjon så da er det greit å ha litt i reserve) I tillegg vet vi alltid hvor mye som blir igjen som lommepenger. Bli enig om hva felleskontoene skal dekke - vi har funnet ut at vi må sette inn 2500,- hver på matkonto og 3500,- til felles regninger
Vi har fått inn en god rutine og dette fungerer veldig godt for oss.

Jeg har sett over utgiftene vi har hatt over en tid og funnet ut hva jeg kan gjøre for å få ned utgiftene. 
Jeg meldte meg ut av treningssenteret da det ble veldig lite brukt - og om jeg først tok en tur var det tredemølle eller sykkel som ble brukt, noe jeg kunne ha gjort gratis hjemme. Jeg byttet abonnement på telefonen og bare med to små grep fikk jeg ned utgiftene i måneden med 700 - 800,-.
Det er sikkert andre ting du abonnerer på eller er medlem av som kan kuttes ut for å spare litt penger
Få oversikt over alle utgifter og se på områder du kan forbedre deg på.

Dette er noen punkter vi har gjort i vår familie for å få mer oversikt og stabilitet i økonomien.
Sparing er jeg utrolig dårlig på. Eller, jeg prøver å sparer til jentene( vi har heldigvis gavmilde besteforeldre og oldeforeldre som sparer med oss), og bittelitt på en BSU konto jeg har, men jeg bruker stort sett opp rubbel og bit av lønningen. Jeg har som mål på å bli flinkere på akkurat dette så kanskje du og din familie noen lure tips?

post signature

5 kommentarer:

  1. Masse fine råd her :)
    Mannen og jeg har også felles regningskonto og felles matkonto, hvor vi bidrar likt.
    Spørsmålet mitt er hvordan i alle dager dere klarer dere med et matbudsjett på 5.000 i måneden når dere er en familie på 4?! :P Tips der mottas med takk :)

    SvarSlett
  2. Vi har og felles regningskonto der vi setter inn 11 000 hver i mnd og en matkonto der vi setter inn 3000 kr hver (og vi er bare 3 stk) og føler 3000 blir for lite.. du kan gjerne skrive et innlegg som sier hvordan dere klarer dere på 5000 kr :)

    Sånn jeg sparer på BSU er å bare sette inn før jeg angrer ;P Men det å spare te barna, jeg veit om en måte som da kanskje hadde hjulpet deg. Hu har fått mamman til å opprette kontoer i barnas navn, og bedt mammaen uannsett hva si nei til at hun får ta ut penger fra kontoene. og setter inn penger der hver mnd :)

    SvarSlett
  3. Gode tips Stine. Liker at du skriver om sånne hverdagslige tema, og dette kan jo gjøre det enklere for mange :)
    Vi har nå vært sammen i over fem år og hatt felles økonomi - dvs hvis en er blakk så betaler den andre osv. Men nå når/hvis vi kjøper oss hus så blir det regningskonto (og matkonto etter ditt tips :)) så vi får litt bedre oversikt.
    Jeg er også fryktelig dårlig til å spare, men håper det blir litt enklere når vi ordner et bedre system av hva som er "mine og dine" penger.

    SvarSlett
  4. Spennende lesing, vi gjør mye likt faktisk.. Jeg har opprettet en superspar-konto hos DnB, den har veldig bra rente, 3% fra første krone, den har som krav at du sparer en fast sum i mnd og dette har jeg som autotrekk etter hver lønning.. Da "ser" man det ikke så godt ;)

    Matbudsjett på 5000,- til fire personer kan gå veldig bra om man er flink til å planlegge, holde seg kun til handleliste og sammenligne pris i matbutikker/ benytte seg av tilbud.. Det krever litt innsats og det er FORT gjort å skli ut ;)

    SvarSlett
  5. Det der er en genial løsning. Jeg og min samboer har tatt for oss hver våre faste utgifter gjennom ett år og fått hva vi i gjennomsnitt hver måned må spare for å dekke opp for alt. Det inkluderer div lån, forsikringer og andre utgifter, som vi har på hver vår konto, så har vi en felles konto for kjæledyr og husholdning. Vi har ikke felles økonomi enda, slik at derfor holder vi oss til kun felles regninger som strøm, kom.avg, renovasjon, tv ++. Så om vi vet at ca 13 000 kr hver mnd må settes til side, så dekker det mat, regninger osv hver mnd, og vi slipper og tenke etter når strøm og storregningene kommer! Da er det jo også lagt inn noen hundre kr hver mnd til ferietur, tannlege ++ så kontoen er meningen skal stige gjennom året. Så det er vår måte å spare på. Men så må man la pengene stå der også da, så er lønna lav så blir det lite lommepenger hehe!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag