14.08.2013

Èn blogg - tusen tanker

Har dere noen ganger tenkt over hvor vanskelig det er å blogge til tider?
Man deler livet sitt i tekst og bilder via en dataskjerm til kjente og ukjente verden over og meningene om dette er mange. Jeg klarer nesten ikke å lese slike debatter for jeg føler meg alltid så "truffet" av dem, samtidig som jeg verner om jentene mine så godt jeg kan.
I perioder med mye fokus på mammabloggere føler jeg bare for å slette meg selv fra alt av sosiale medier på nett, slette bilder og blogg for å være sikker på at de ikke skal finne et bilde av seg selv på google i skolealder og bli sint på meg for det.
Da jeg var gravid var det så enkelt. 
Det var meg og magen. Ingen andre personer ble utlevert med bilder av ansikt eller personopplysninger, men så ble jeg mamma og babyen i magen fikk plutselig mye makt over hva jeg kunne publisere eller ikke. Pr i dag har jeg ikke så utrolig mange bilder av barna ute på bloggen, rett og slett for at jeg er livredd for at de skal føle at jeg har gått over streken en gang i framtiden. 
Jeg føler at hovedfokuset på denne bloggen er mammarollen - altså min rolle i det hele, men for å få delt mest mulig erfaringer og tips blir ofte jentene brukt, og tekst kan nok være like skadelig som bilder, ikke sant?
Jeg vingler mye om dagen.
Finner ikke inspirasjon til å sette meg ned med bloggen, og alt jeg skriver  bare flyter inn andre tema  jeg allerede har skrevet om, og jeg føler meg litt oppbrukt i bloggverden. Det som holder meg oppe er alle de fantastiske kommentarene dere legger igjen og alle positive tilbakemeldinger. For jeg har opplevd veldig lite negativt med bloggingen, men det er nok noen som titter innom med meninger at det jeg gjør her inne er feil ovenfor mine barn.
Tankene er mange og svarene er vanskelig å finne.
Har også vurdert å gå over til ren interiørblogg, men det er liksom ikke helt meg det heller. Jeg trives med hverdagsbloggingen, og det er mye mer jeg skulle spurt om og skrevet om, men som jeg må legge vekk for å beskytte de rundt meg. Jeg tenker alltid over det jeg legger ut og vannmerker bildene mine, men man har aldri noen garantier. Jeg er redd, samtidig som jeg elsker det jeg gjør. Bloggen har vært en del av meg i snart 5 år, så det er nok sunt at slike tanker dukker opp en gang imellom slik at man får plassert beina på jorda igjen og vurdere en ekstra gang hva som publiseres.
Så håper jeg dere kan gi meg et hint om det er et innlegg eller bilde som går over streken. 
Vi har blitt et lite samfunn og får beskytte hverandre så godt vi kan
post signature

14 kommentarer:

  1. Jeg synes du er veldig flink til å skrive, og jeg får mye inspirasjon fra deg. Jeg håper du fortsetter med bloggingen, for det er koselig å følge deg :) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre :)
      Tusen takk for flott tilbakemelding

      Slett
  2. Syntes du har en veldig flott balanse! Du verner om deg og din familie veldig bra! :)

    Jeg har tenkt samme tanken flere ganger selv.. Jeg er veldig obs på hva jeg legger ut jeg også, og når jeg ser tilbake på bloggen min (har startet å gå igjennom gamle innlegg) ser jeg at jeg absolutt ikke satte de samme begrensingene da som jeg gjør nå. Blir mer og mer oppmerksom og det blir jo mer og mer opplyst om hvor grensen går :) Så det har blitt slettet endel bilder hos meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Veronika. Jeg har gått motsatt og hadde ingen bilder av barna tidligere, men flere nå. Tenker grundig over hvilke bilder som blir med, og prøver å la det gå flere innlegg mellom det kommer nye bilder.

      Slett
  3. Jeg syns du er flink til å balansere bloggen din jeg! Du er personlig uten å være privat, noe mange ikke klarer. Jeg håper du fortsetter å blogge i årene som kommer, for selv om du kanskje føler at ting stagnerer noen ganger, kommer jeg til deg for inspirasjon. Jeg syns det er så koselig å jobbe meg tilbake i arkivet ditt og forsvinne inn i bloggbobla :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Det er hyggelig å høre at du har den oppfattningen :) Og så glad jeg er for at du liker bloggen min. Bloggen har blitt som baby nr 3, så hyggelig at folk faktisk gidder å bruke tid på den :)

      Slett
  4. Du skriver så fint! Som de sier over meg her, du verner om deg og barna/familien din! :)
    Jeg har alltid syntes det har vært koselig å titte innom å lese innleggene dine, for du gir mye inspirasjon syntes nå jeg :)
    Jeg håper virkelig du fortsetter med bloggen din! :)
    Fin fin dag videre til deg Stine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre :)
      Jeg har lyst å fortsette, men da trenger jeg inspirasjon. Men jeg kjenner den sniker seg på, så slutter nok ikke med det første. Kanskje flytter jeg fokuset litt, men tiden vil vise.
      Ha en fin dag

      Slett
  5. Jeg tror alle bloggere har uinspirerte perioder. Det er lov å ta en pause - enten kommer blogglysten tilbake og du fortsetter, eller så gjør den ikke det og da kan du kutte det ut. Det er jo fordelen med egen blogg - det er du som bestemmer over hva den inneholder og hva som skjer med den :)

    Jeg liker bloggen din, og jeg har så langt ikke opplevd at du har gått over noen strek med barna dine (men jeg lover å si i fra hvis jeg syns du gjør det en gang!).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og jeg tror også det kan være sunt ;) Så fint å høre :) Er mye tanker bak det jeg publiserer, men noen ganger kan man bli så stolt og dele ting som det store Internett ikke har noen grunn til å få :P

      Slett
  6. Hei:-) synes bloggen din en utrolig inspirerende! Med tips,råd, oppskrifter osv:-) kunne du ikke laget et innlegg om økonomi? Ikke utbrodering av inntekta di osv-men mer et innlegg der du deler tips ift sparing/hva går til hva..hvor kan man spare osv? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre. Vettu, jeg har faktisk skrevet et slikt innlegg som er lagret som utkast, men som jeg aldri har hatt mot til å publisere fordi jeg trodde det kom til å bli kjedelig :P Skal se over det og publisere det om noen dager tenker jeg.
      Tusen takk for innspill

      Slett
  7. Jeg liker bloggen din kjempegodt, Stine! Liker at du setter barnas sikkerhet høyest, og ikke bare deler bilder av dem for mange "å så søøt"-kommentarer.. Om det skal være en ting jeg har tenkt litt ekstra over er da du delte erfaringene dine om trass hos Tuva. Jeg fikk jo mange nyttige tips selv, som jeg har lagra i bakhodet til den dagen lillemor her begynner å teste litt mer grenser, men for lille T sin del er det kanskje ikke så kult at det ligger ute på nett? Vet ikke hva du tenker om dette, men vet ihvertfall at du er en veldig flink og reflektert dame som ikke legger ut hva som helst om dine små gull <3 :)

    Sliter litt med bloggmotivasjon selv for tida, men det går jo litt opp og ned. Hardt å komme igang etter ferien kanskje? ;)

    Klemmer til deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tilbakemelding SOfie!
      Jeg har tenkt mye på det innlegget, og derfor ikke valgt å skrive mer om det for egentlig kunne jeg trengt mye mer råd og delt erfaringer, men på grunn av hennes sikkerhet har det bare blitt det innlegget.. Takk for at du er så ærlig! Det setter jeg utrolig stor pris på! Hadde vært enklere om jeg ikke hadde hatt noen navn og bilder på bloggen og bare skrevet anonymt, men det er heller ikke noe for meg.

      Vi får se hva fremtiden bringer. Jeg er sikker på den dagen bloggingen er over for meg skal ALT slettes. Skal ikke være mange spor igjen etter meg :P

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag