15.05.2013

Pussing av bunadsølv

Det er bare 2 dager til 17.mai og jeg skal for første gang prøve å være ut i god tid, så i dag har jeg pusset sølv og skal straks igang med å stryke bunadskjortene.
Siden jeg ikke hadde noe sølvtøy for hånden gikk jeg for et gammelt kjerringråd med aluminiumsfolie, vann og salt - jaggu ble det ikke blankt uten for mye jobbing også!

Kan ikke skryte på meg årlig sølvpuss! (Dette er riktignok en sølvskje, så tok med den i samme slengen)


Legg aluminiumsfolie i en liten boks og fyll opp i så varmt vann som du kan få fra springen. 
Ta oppi 2 ss salt og legg sølvtøyet/ bunadsølvet oppi.
La det ligge i 5 min og tørk av med en klut/hårføner - VIPS!

(bare se på skjea)


Sliter fortsatt med søljen på beltespennen da jeg ikke kan legge den i bløtt!
Noen som har gode tips?

Det er delte meninger om dette er bra for sølvtøyet da det kan slipe bort litt av det som skal være oksidert også. Profesjonelle anbefaler en skånsom sølvkrem og pusseklut beregnet på dette, som fåes kjøpt hos gullsmed. Dette var bare en nødløsning for meg.
Husk å oppbevar sølvtøyet i syrefrie plastposer uten strikk!
post signature

4 kommentarer:

  1. Så lurt:) Det skal jeg jammen gjøre med mitt etterpå så det blir blankt og fint:) Mamma tipset meg at det holdt med vann og Zalo også, men det har jeg ikke prøvd, så vet ikke om det funker like bra som ditt tips:)

    SvarSlett
  2. Så koselig blogg du har! Har sittet og kikket meg gjennom mange av innleggene dine, og nå har du fått en ny følger :)
    Sølvpuss-tipset skal jeg prøve :) Takk for det!
    - Ingrid

    SvarSlett
  3. Hei høpp!

    Takk for fine ord inne hos meg..

    Har hørt om dette før,men ikke selv testet
    det,men skal jammen gjøre det:)

    Ha en fin uke og feiring på fredag!!

    Klem Linda:)

    SvarSlett
  4. De har sølvpussekluter på gullsmeden som er fine til å pusse fastsydd sølv, som knapper, beltespenner, veskespenner mm.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag