27.05.2013

Bleieskiftarbeider

Okey, vi har en helt utrolig kjedelig stelleplass!

Etter 4 år med barn som bruker bleier (kun et halvt år etter Tuva sluttet ble Live født) har jeg gjort utrolig lite med den plassen. Det står ikke på inspirasjonen, verken fra dere eller det store Internettet, men på vårt lille bad er mulighetene begrenset og kanskje vi har blitt vant til å ha det så enkelt uten matchende farger og mye leker å se på for babyen?

Det som er viktig for meg er å ha alt jeg trenger i umiddelbar nærhet.
Bleier, vaskekluter, våtservietter, tilgang på vann, bleiebøtte, stelleprodukter og noe å oppholde babyen med mens bleieskiftet pågår er det jeg trenger. Vi kvittet oss med stellebordet og bruker kun matten på baderomsbenken. Da vi flyttet inn hadde jeg store planer om å ha stelleplassen i mellomgangen, men siden det ikke er vask på det rommet, og vi mangler gulvvarme ble stelleplassen flyttet til en mer praktisk plass.
Men jeg synes vi får det koselig fordi.
Libero har satt igang en kampanje som heter "Nyt hvert øyeblikk"

"Å skifte på barnet ditt skal ikke føles som en plikt. Det er en mulighet til å kose, le, leke, lære og trøste. Derfor ser vi på bleieskift som noe bra! Du kommer til å skifte bleie på barnet ditt omtrent 4500 ganger. Se på det som 4500 muligheter til å knytte bånd med barnet ditt. Det er hva kampanjen ”Nyt hvert øyeblikk” fokuserer på."

Jeg prøver alltid å ta meg tid til bleieskift, og siden vi har ei som ikke liker å ligge i ro og raser mer eller mindre i det ryggen treffer stellematten, går stellet fort. Derfor synes jeg det er viktig og bruke tid etter bleien er på for å "ufarliggjøre" plassen, utveksle noen blikk eller et lurt smil og kanskje øve på noen nye ord.
Det siste har "borte - titt-titt" blitt en stor hit på stellebordet, enten hun sitter oppreist eller jeg får henne til å ligge i ro for et lite minutt. En dans i speilet før vi går ut får vi også tid til.
Et lite kyss fra 1åringen eller en stor klem idet jeg tar henne opp. Det er disse små tingene som skaper hverdagsgleder og spesielle øyeblikk man ser tilbake på og husker


 
Jeg får lov til å dele ut en stor pakke fra Libero til en av dere!
Pakken inneholder
* Våtservietter
*Lotion
*Sinksalve
*Stellematter
*Små søppelposerA
* 2 pk bleier i valgfri størrelse

Del dine erfaringer/ tips rundt stellesituasjonen - hva er lærerikt, gøy eller skaper minner i en slik situasjon? Det beste forslaget vinner en pakke fra Libero som listet over
Enkelt, ikke sant? Dere har en uke på dere til å svare :)
KONKURRANSEN ER NÅ AVSLUTTET


post signature

7 kommentarer:

  1. Hvor er stellematten din fra?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en knallgammel stellematte som fulgte med et stellebord vi fikk da Tuva var lita. Det er en helt vanlig plast-stellematte som jeg har lagt på et jersylaken og en håndduk :) Tror de har liknende stellematter på barnashus bla.

      Slett
  2. Mitt beste tips som vi bruker hver gang ved bleieskift, er å la vesla ligge uten bleie en liten stund så hun får luftet stumpen før vi tar på ny bleie. Hun stråler når hun får ligge uten bleie, og da ligger hun bare å smiler og prater som en foss. Så for oss er bleieskift som oftest bare hygge og kos. Jeg tenker på det samme som du nevner, det å få den ekstra klemmen når man løfter barnet opp fra stellebordet, eller leke med de små bare føttene:)

    SvarSlett
  3. En stelleplass er vel ganske vanskelig å få til å se fin og "moteriktig" ut. Jeg er mer opptatt av at den er praktisk og som du sier, med alt i umiddelbar nærhet:)
    Mitt beste tips som vesla elsker, er at vi synger regler for fingre og tær. f.eks "tommeltotten hvor er du?" og når jeg er ferdig med å "alle grisene på markedet" med tærene hennes, så kiler jeg dem og hun ler som bare det. vår lille greie ved morning/kveldsstellet :)

    SvarSlett
  4. Mitt beste tips er å alltid ha tid til latter og kos på bleieskiftet. Da blir det en herlig stund både for baby og den som steller. En gang om dagen gir jeg også mini babymassasje som hun elsker!

    SvarSlett
  5. Jeg pleier alltid å synge til barna under bleieskift. Det elsker de, og vi får en uforglemmelig kosestund!

    mrs.egat@hotmail.com

    Klem fra Egat

    SvarSlett
  6. Jeg prøver å gjøre bleieskiften til en "lek". Vi tøyser og synger og hun får verden nydeligste trillende latter og det er noen av de herligste minnene vi har sammen :) Vi stresser aldri med bleieskiften, vi nyter den så godt vi bare kan for plutselig før du vet ordet av det så er de blitt så store at det ikke er noe bleieskift lengre.

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag