19.04.2013

Tid

Er det konstant, eller forandres det med livet?
Selv om man kan telle sekunder, minutter og timer likt som liten og stor, er oppfattningen en annen.
 
Frem til jeg var ca 13 år gikk tiden utrolig tregt og jeg føler det gikk år og dag mellom hver julaften og bursdag. Etter det raser tiden og det er ikke alltid jeg vet hvilken måned vi befinner oss i engang.
 
Det at jeg har to barn, ei på snart 1 år og ei på snart 4 år er helt utrolig! Hva har skjedd på disse fire årene, og hvor har tiden blitt av?
" Dagene kom, og dagene gikk. Ikke visste jeg at det var livet"
 
Det er også en skremmende tanke.
Når vil man begynne å leve slik som man vil?
Jeg har en tendens til å vente på alt og utsette mye. "Gleder meg til sommeren, for da..." og når sommeren har kommet er det noe annet jeg ser fram til. Jeg vil bli flinkere til å leve i nuet, ta lærdom av trassalderen, se på livet med like nysgjerrige øyne som det Live har, stoppe opp i veikanten for å studere en blomst sammen med en ivrig fireåring. Jeg vil gi hver dag mening og ikke la det bli bare hverdager. Hvorfor må folk bli syke og døden nær før man innser hvor skjørt livet kan være? Kan vi ikke for en gangs skyld lære av andres erfaringer og bli flinkere til å være glad for det vi har og ikke strebe etter noe større og bedre (?) hele tiden.
"Livet er som en dorull, jo nærmere du kommer slutten, jo fortere går det"

En sterk opplevelse er å høre gamle mennesker reflekterer over livet.
 Det er INGEN som angrer på at de har jobbet for lite, men heller brukt for liten tid på familie. Ingen angrer heller ikke på mangelen av materialistiske ting. Hva betyr noe i din hverdag? Er det pengene man har til overs etter regningene er blitt betalt, eller tid med barna? Sett deg ned og se over forbruk og inntekter. Finn ut hva som virkelig er verd det og gjør positive endringer der det kan gjøres. Følg drømmene - store som små.
Vi må være flinkere til å ta vare på det vi har og den tiden vi har fått utdelt. Vi vet ikke hva morgendagen bringer og hvem vi får ha med oss i livets lange løp.
"Vi kan ikke gjøre mye med lengden på livet, men vi kan gjøre en hel del i bredden og dybden" 
- Evan Esar
 
Jeg har i den forbindelse tenkt over hva som er viktig for MEG.
- Fyll dagene med noe meningsfylt (ironisk kanskje siden jeg har to barn, men jeg er ikke flink nok til å nyte øyeblikkene, la oppvasken stå for å få mer tid med jentene mine)
- La telefonen ligge mens jentene er våkne. Jeg tar meg selv i å sitte med den unødvendig mye og det er ikke sunt for barna og måtte kjempe med en smarttelefon om oppmerksomheten til foreldrene. du sjekke noe så gjør det når barna er opptatt med noe annet. Eventuelt lur med deg telefonen på toalettet.
 
- Bli flinkere til å ta vare på venner.
Det siste året/to årene har jeg bare vært mamma. Jeg har ikke satt av tid til venner eller det sosiale utenfor husets fire vegger. Man føler seg fort utelatt og det er vanskelig å komme seg ut av denne boblen. 
 
- Ta vare på kroppen min, komme meg ned på trivselsvekten, spise sunn og næringsrik mat. Vil holde meg i form og være aktiv med mine barn. Jeg vil ikke være lat og ta lettvinte løsninger i matveien. Jeg vil inspirere og gi barna mine gode forutsetninger videre i livet
- Planlegg utflukter slik at man bruker minst mulig tid. Skal du handle så stikk inn før du drar i barnehagen. Da sparer du mye tid og du kan ha fullt fokus på matlaging/lek/kos etter endt arbeidsdag
 
  - Jeg vil bli flinkere til å uttrykke mine følelser.
Flinkere til å si fra når jeg føler meg urettferdig behandlet eller fortelle de rundt meg som betyr noe.
Hva gjør du i din hverdag for å utnytte tiden på best mulig måte? 
post signature

8 kommentarer:

  1. Veldig bra skrevet, begynte umiddelbart å tenke igjennom mitt eget liv nå! Har selv merket at livet går utrolig fort, spesielt etter at barna ble født. Viktig å verdsette hvert øyeblikk man har med dem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Ja det er helt klart! Man vet aldri hva morgendagen bringer dessverre og det er alt for lett å ta ting for gitt...

      Slett
  2. Så godt og tankevekkende skrevet! Sitter her mest uten ord, kjenner igjen så veldig mye av det du skriver.

    Håper du klarer å oppfylle det du ønsker å endre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det :)
      Jobber hardt med det hver eneste dag

      Slett
  3. Takk for at du deler slike tanker. Det får meg til å tenker også. Man trenger en vekker iblant for å tenke slik, slik at ikke dagene bare flyter avgårde. Jeg liker bloggen din veldig godt

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord :) Setter stor pris på slike tilbakemeldinger. Takk til deg :)

      Slett
  4. Hei Stine!
    Kom tilfeldigvis over bloggen din, og takker for det.
    Synes du skriver utrolig bra! Det er så viktig å reflektere over stunder i livet og hva man egentlig vil få ut av livet sitt. Har som sykepleier hørt alt for mange historier om hvor fort livet går, og sett hvor fort livet kan snu. Derfor må vi gripe øyeblikkene, og nyte de stundene vi har.

    Legger deg til på leselisten min jeg :)

    Ha en fin kveld! :)

    Klemmer fra Stine i Victoriashjem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord :)
      Huff, ja! Jeg ønsker å bli flinkere på dette selv trenger å minnes på det ganske ofte. Velkommen skal du være :)

      Ha en fin kveld

      Slett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag