18.04.2013

Leggerutiner til barn

Hvordan får man egentlig rutiner med barn?
Jeg er på ingen måte ekspert på dette området, men har to barn som begge er i seng rundt kl 19, uten å lagt alt for mye jobb i det.

Fra 0 - 3 mnd fikk de styre sin egen døgnrytme. Trengte de en tretimers dupp på dagen så fikk de det. Jeg har aldri vekt mine barn for å gi mat eller skifte bleie. Fra tremåneders alder begynte vi såvidt å innføre rutiner. Start med å lag gode rytmer på kveldstell. Evt slå av tv og forbered barnet på at det snart er leggetid. Gi kveldsmat på fast tid, f.eks kl 18.00 og gå på badet og ta kveldstell etterpå.
Et bad kan være avslappende og sørg uansett for en rolig atmosfære.
Vi steller, pusser tenner, tar på nattis og en god hudkrem før vi setter oss i sofaen for litt kos, eller går opp på rommet

Det som er viktig for å få barna til å sovne av seg selv er at de er gode og mette og at all luft har kommet opp og ikke ligger å irriterer i magen. Jeg venter ofte en halvtime etter måltid.
Prøv å legg barnet i våken tilstand i sengen, slukk lyset evt stryk og snakk til babyen før man sier god natt og går ut. La evt døren stå litt på gløtt slik at babyen hører litt lyd.  Det kan være oppstartsvansker og mange babyer blir urolig om man ikke ser mor eller far. Jeg er på ingen måte for skrikekurer, men man hører forskjell på gråten til barnet også. Er det gråting for at man er selskapssyk så vent litt for å se om det går over. Utvikler det seg til urolig gråt så gå inn for å trøste.  Om nødvendig så ta opp babyen, men prøv å unngå å gå ut av rommet. Snakk så lite som mulig
De gangene jeg slet mest med å få lillesøster med å sove er de dagene hun blir overtrøtt. Hun våkner kanskje kl 14.00 fra siste duppen og holder seg våken frem til 18/19. Da er hun som regel mer urolig og sliter med å falle i søvn. Hun har en bamse som hun drar over hodet og finner roen der.
Jeg har prøvd å unngå å vugge henne i søvn siden hun var liten. Vi startet med å legge henne i vognbaggen i fanget og hadde henne inntil oss mens hun sovnet. Etterhvert som hun ble eldre sovnet hun selv i vognbaggen (på stuen) og tilslutt begynte vi å legge henne på rommet i egen seng.

Mine tips:

  • Et kjølig, mørkt soverom (vi har ca 20 grader)
  • En trøtt baby (Ikke overtrøtt)
  • Nok søvn gjennom hele dagen
  • God og mett gjennom hele dagen
  • Fått opp luften etter siste måltid
  • At man har vært rolig i perioden før leggetid
  • Gode rutiner med tanke på mat og søvn gjennom hele dagen
Hvordan har dere innført søvnrutiner?
Har du andre gode tips til foreldre som sliter med å få barnet til å sovne?

4 kommentarer:

  1. Jeg synes i hvert fall barna må få se ferdig barne-tv før de legger seg! Det er et minstekrav. Ellers er jeg enig i at de bør få litt mat før de legger seg!

    SvarSlett
  2. Så kjekke tips, dette skal jeg lagre og ta frem når jeg trenger gode råd :)

    SvarSlett
  3. Fast tidspunkt og fast rutine har vært nøkkelen for oss tror jeg. Er evig takknemlig for at legging går bra, timene i fred på kvelden er gull verdt! :)

    SvarSlett
  4. Enig i så og si alt du sier :) Vi har vært veldig heldige, og siden vi begynte med rutiner da hun var rundt 2 mnd så har det funket veldig bra. Synes 20 grader er for varmt på soverommet da, her har vi rundt 15 på hennes rom, og lufter ut hele dagen, men lukker vinduet før hun legger seg (spørs selvfølgelig på utetemperaturen) :)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag