19.03.2013

Ny taktikk

For en stund siden skrev jeg innlegget "Hvor mye trass er normalt"
Vell.. situasjonen har ikke blitt stort bedre siden den gang, og verken barnehagen eller jeg har funnet et mønster som utløser raserianfallet. Vi hadde en foreldresamtale på fredag med en pedagog i barnehagen og ble enige om å legge en ny felles taktikk.


Vi kom frem til at mer struktur i hverdagen til Tuva kan være nøkkelen.
Jeg har gått hjemme mer eller mindre med henne i (snart)  4 år og gitt henne korte dager i barnehagen og en fridag innimellom. Vi leverer sent og henter tidlig. Jeg har gjort dette i aller beste mening, men situasjonen har ikke vært heldig for oss, dessverre. 
Tuva kommer inn i en lek i barnehagen som de andre barna er godt i gang med når hun blir levert mellom 09 - 10. Og etter 5 timer ca kommer jeg å henter henne, og hun får ikke fullføre leken hun har startet med, og blir urolig resten av ettermiddagen. Det har gått en stund før jeg har sett den sammenhengen, så denne uka har vi prøvd å levert til frokost og hun får være der til kl 15 ca. Kanskje løsningen på "trassproblemene" har ligget rett foran oss hele tiden?
Jeg prøver også å unngå å si "nei" og bruker heller andre ord. 
F.eks om hun spør om smokken sin midt på dagen kan jeg heller svare "Det er dagen nå, og smokken skal du få når du legger deg" Det virker som det også hjelper på, for ordet "nei" hater hun virkelig og det virker som jeg kapper hånden av henne ved å svare henne med det.
Og skryt! Masse skryt!
Ikke bare si "så flink du er!" for flink kan være så mye. Jeg prøver å begrunne hvorfor jeg synes hun er flink. "Nå var du veldig flink til å høre etter mamma. Det setter jeg pris på" - "Oij, nå har du spist masse mat! Nå er du flink" Skryter selv for den minste ting og vil på den måten håpe hun selv lærer og bli mer tålmodig med seg selv når hun prøver noe og ikke gi opp med en gang om det ikke går.
Jeg håper hverdagen blir lettere med litt mer faste rutiner. 
Jeg skal snart ut i jobb igjen og vi må begynne å forholde oss til klokka. Det blir mer forutsigbart for Tuva og jeg håper hun faller fort inn i den nye rutinen og trives med den.
Man vil jo det aller beste for sine barn, og kanskje man ikke ser selv hvor feilen ligger.
Jeg håper vi har funnet vårt svake ledd.
post signature

7 kommentarer:

  1. Så fint dere prøver ny taktikk med godt mot.
    Selv har jeg faktisk sett den taktikken funke selv, når jeg jobbet i barnehage, så jeg krysser fingrene mine for at det funker for dere også!

    Klem, Sandra

    SvarSlett
  2. Så spennende med ny taktikk :) Her har det begynt å løsne på 4 åringen, han er mye mer tålmodig og enkel å avlede. Han har selvfølgelig sine dager han som alle andre, men det hjelper.

    Frøkna på 2,5 år derimot har blitt et troll ;) Og hun er MEGET sta. Så der har vi en utfordring :)

    SvarSlett
  3. Så godt å høre at dere har lagt en plan! Krysser fingrene for at det fungerer også :)

    Vi har hatt kjempehjelp fra barnehagen med 3-åringen vår, og det har gjort en verden av forskjell. Håper det gjør det for dere også!

    Lykke til :)

    SvarSlett
  4. Vi har en trassfrøken vi også;p Ønsker dere lykke til:)

    SvarSlett
  5. Så flink du er :) Dette ordner seg nok skal du se.
    Det med å komme med på leken i bhg kjenner jeg igjen. Kajsa hadde og korte dager i bhg,og ble myyyye kjas og vanskeligheter. Så begynte å la henne være der lengre,og ting ble bedre.
    Håper det hjelper for dere,masse lykke til :)

    SvarSlett
  6. Høres ut som en fin taktikk,det høres veldig logisk ut når du sier det:)

    SvarSlett
  7. Håper taktikken vil funke for dere:) Lykkelykke til!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag