19.02.2013

Ny hverdag med to små

Jeg kom plutselig til å tenke på at hverdagen vår blir en helt annen enn den jeg la bak meg før permisjon. Jeg har på en måte tenkt at det vil fortsette som før, med levering i barnehage før jobb, arbeidsdagen, handling, hente i barnehage, hjem og lage middag, lek og barnetv.
Forsåvidt blir det ganske likt også, bare det er to barn som skal dele på den oppmerksomheten når arbeidsdagen er over.

Det er to slitne barn som gjerne vil vise hva de har gjort den dagen og som (forhåpentligvis) har savnet mammaen sin litt og trenger kos.
Live starter nok ikke i barnehage før i august, og jeg har forlenget permisjonen min til april (overført pappaperm) og skal ha gradert frem til slutten på juli. Det er godt å tenke på at hun får være hjemme til etter hun er fylt 1 år. 

Hvordan er det egentlig i en hverdag med to små?
Jeg ser for meg et evig stress. Fra morgen til kveld.
Kanskje går det over all forventning også! Hittil har Live bare smeltet inn i våre rutiner og jeg håper hun takler overgangen til barnehage. Fordelen min er at jeg starter på jobb kl 09, 10 minutter kjøring unna barnehagen og vi må ikke stå opp grytidlig for å rekke alt.
Tuva er veldig hjemmekjær og vil helst spise frokost her før dagen starter, og siden jeg ikke liker å stresse må vi sikkert stå opp mellom 06-06.30

Frem til da velger jeg (prøve)å nyte dagene, sove til vi våkner og spise frokost sammen.
Vi tusler i barnehagen og Tuva hjelper til med middagen.
Et annet kjør, men vi er heldigvis tilpasninsdyktige og overgangen går nok bedre enn forventet

11 kommentarer:

  1. Ja blir helt klart en annen hverdag,selvom mye vil bestå av de samme gjøremålene :)
    Hvordan fikk du overført pappapermen?
    Hva skal til for å gjøre det?
    Forklar gjerne på PM på Face om du kan ;)

    Så utrolig skjønne bilder av tuppene dine <3
    Stor klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Sant, jeg er spent på overgangen.
      Pappan i huset ble selvstendig næringsdrivende i fjor og ikke fått nok pensjonsgivende inntekt til å ha krav på pappapermisjon. Så det er strenge krav for å få den overflyttet ja.
      Dette står på NAV sine sider:

      Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?
      Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da søkes NAV om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote.
      Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.
      Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.
      Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote.
      Dersom fødselen eller adopsjonen finner sted 30. juni 2010 eller tidligere, blir fedrekvoten overført til mor i de tilfeller der mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent,

      Slett
  2. Så rutinert som du er så går nok det heeelt strålende ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det går heldigvis gradvis!

      Slett
  3. Ny hverdag og nye rutiner er alltid spennende :) Jeg er spent på hvordan det vil bli å ha to barn, tør ikke riktig tenke helt frem til jeg skal tilbake i jobb ennå :P
    Lykke til uansett :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, nyt tiden :) Man modnes nok med tiden tror jeg :) Kjenner meg litt klar for å starte på igjen også, men ikke for fullt.

      Slett
  4. Min erfaring kan du godt få...
    I bli tobarnsmor gikk mye lettere enn jeg hadde trodd! ...men barnehagehverdagen med 2 små kan bli både svett og frustrerende! Dessverre...
    Levering og henting i bhg er definitivt tyngre med 2, enn med 1. Jeg triller alltid til og fra bhg, så jeg bruker alltid plassere lillesøser i vognen før jeg samler sammen klær osv og hjelper storesøster. Da vet jeg alltid hvor 1åringen er, og kan konsentrere meg om storesøster.
    Vi har måtte bli mye flinkere å smøre matpakker kvelden i forveien, legge fram klær, pakke sekkene på søndagskveld og ALLTID handle mat for lengre perioder. Handling på ettermiddag unngås for alt i verden!
    Ettermiddagene er som regel kaotiske, men nå som lillesøster har bikket 18mnd leker di veldig godt sammen, og den siste mnd har jeg stått mye alene på kjøkkenet å ordnet middag mens jentene har lekt sammen :) En veldig god følelse :)
    Så min erfaring er vel, jo flere barn jo bedre planlegging! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre - tusen takk for nyttige tips!
      Barnehagen serverer mat og vi har hyller for skiftetøy så har verken med sekk eller matpakke i barnehagen. Men må absolutt bli flinkere til å legge fram klær for der er jeg elendig :P Vi handler også for fler dager for å få til å ha et matbudsjett og jeg jobber på et remasenter og handler som regel der etter jobb. Heldigvis går det gradvis og man må vel bare prøve å planlegge ALT så godt man kan.

      Takk for tips, nok en gang :)

      Slett
  5. Får håpe det går over all forventning:) selv om det naturlig nok er mer slitsomt med to slitne barn en ett. Jeg tenker mye på det å skulle gjøre klar og levere en unge med en baby på slep. Blir nok en omveltning det også:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det gjorde nok jeg også, men nå er det som verdens største selvfølge og ha med lillesøster på tur i barnehagen :P Rart hvordan vi tilpasser oss hele tiden :)

      Slett
  6. Sikker på det kommer til å gå veldig fint:) det går seg som regel til om det er litt tuvlete i starten vil jeg tro:)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen spor etter deg. Det setter jeg enormt stor pris på! Ha en fin dag